Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bålmat


redlo

Anbefalte innlegg

Jeg er (en av de få?) som er begunstiga med en unge (2.5 år) som ikke spiser pølser :) Ikke på vilkår. Nå står vinterferien for døra med vinter, tur og bål. Tips til andre ting som er lettvinn bålmat (utenom ostesmørbrød i folie) mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pizza i folie: Lag en nokså tynn pinnebrødddeig eller pizzadeig (ha godt med olivenolje i den så den ikke svir seg). Ha kjøtt(deig), ost, krydder og andre pizzaingredienser oppå, og brett den til en calzone (innbakt pizza). Pakk inn i flere lag med folie og legg i glørne et sted med moderat varme.

Banansplit: Lag et snitt i en banan på langs. Fyll med sjokolade. Pakk inn i folie, og deretter i glørne.

Grillspyd med diverse kjøtt, grønnsaker ol. Serveres i varme pitabrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foliepizza :lol: et kjempetips. Pakkes ferdig på hytta og kan bare hankes ut av sekken og stekes uten større viderverdigheter. Takk sakl du ha. Denne skal garantert prøves til uka.

Banansplitten vil nok gubben bli overbegeistra for. Grillspyd - det er sånt jeg ordner til når jeg er alene på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen til poden min steker epler på bål, men trass i knallharde forhør har han dessverre ikke villet avsløre om de steker eplene hele eller i skiver, innpakket i folie eller på spidd. Alle metodene burde forsåvidt funke ... Veldig godt med kanel og sukker ...

Pannekakerøre-pulverpose blandes med vann og sveller i 5 min før steking. Enkelt og populært!

Ellers alt av posesupper som poden liker.

En av min gutts favorittmiddager hjemme er pasta - hvorfor ikke lage det på bål? Pasta koker på 10-12 min, kjøttdeig steker du på 5 min og så klasker du et glass Dolmio-saus over og lar det surre så lenge du gidder. Venter på en god anledning til å teste...

Mine speider-pinnebrød ble aldri gode (rå inni, svidd utenpå), men jeg har lest om både pannebrød og kaker. Det tror jeg er lettere å få til.

Det er også lov å jukse litt, og varme opp mat du har laget ferdig hjemme.

Og ja, wok-pannen omtalt over er helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager mye pasta ute, men mest om sommeren egentlig.

Epler høres kjempegodt ut - ihvertfall for a mor - så får vi se hvordan det slår an blandt de minste. Diverse posesupper og slikt lager vi også mye av, men det blir mye klin med store vinterdresser små unger og sånn mat. Sinde vi er langt fra innlagt vann og strøm blir vi nok å holde oss til det som er lettere å spise ute :)

Pinnebrød har heller ikke jeg fått til skikkelig. Det er igrunnen et prosjekt jeg har gitt opp. De blir alltid rå inni. Det har nok mye med tålodighet å gjøre - ikkemin sterkeste side.

Pannebrød er greit å få til - ihvertfall over gass. Har aldri prøvd det på bål - det bør vi absolutt prøve i ferien.

Skal sette wok på ønskelista.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til tipsene om turwok og pannekaker. Pannekakerøra er grei å ha med ferdig på 1 1/2L flaske. Ellers er pitabrød med karbonader eller fiskekaker glimrende. Ellers funker jo alt som kan steikes i steikepanne eller wok, eller kokes i kjele på komfyren hjemme på bål også. Med en 2 1/2 åring blir ikke turene så lange, så vekta på ingrediensene spiller vel ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til tipsene om turwok og pannekaker. Pannekakerøra er grei å ha med ferdig på 1 1/2L flaske. Ellers er pitabrød med karbonader eller fiskekaker glimrende. Ellers funker jo alt som kan steikes i steikepanne eller wok, eller kokes i kjele på komfyren hjemme på bål også. Med en 2 1/2 åring blir ikke turene så lange, så vekta på ingrediensene spiller vel ikke så stor rolle.

Nei, he, he - turene blir ikke særlig lange. Er ikke bare en av dem heller men to + ei støresøster på 5. Aksjonsradiusen er ikke stor, utfordringen er heller å holde dem i aktivitet langt nok unna bålet mens mat og kaffe lages. Dette skal jo læres dette også, så det går litt bedre hver gang. Defor jeg er på jakt etter ting som er lettvindt og enkelt ;)

De litt mer avanserte bålmiddagene unner jeg meg gjerne selv når jeg er på tur uten ungene ;) Kommer selvfølgelig an på hvor langt jeg skal og hvor mye jeg orker å dra med meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aboriginal oppskrift - passer kanskje ikke til ungene, men til de voksne.

1 stor saftig steak (rumpe e.l. 'sirloin') circa 1 kg. Bålet må lages med ganske store 2-3 cm diameter ved-stykker. Når de blir til kull, kan steaken ganske enkelt legges direkte på kullene - når det snus (etter et par minutter) bør kullene falle ganske enkelt bort. Litt blir igjen, men forbausende lite. Og smaken er uovertruffen - ikke minst at man slipper å drasse med stekepanne. Best med kengeru kjøtt da! Mmmm kanskje ikke noe for de små.. ;)

Spydd med indrefilet av lam (ikke får!) er også nydelig...særlig marinert med mye o.olje, hvitløk og basilikum. Igjen best for voksne...

Ble plutselig ganske sulten her... ;)

P.S. til ungene hva med bakt potet (bakes i forveien, oppvarmes i folie i kullene) - særlig hvis dere er siddiser (nesten obligatorisk!). Eller til fest, ost fondue (tror det halvparten raclette og en annen ost, litt hvit vin, smeltes i kjele, kan sikkert finnes på nettet). Brød biter dyppes på spydd.

Ok nå må jeg virkelig handle litt mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasta er ikke dumt på tur nei. Sist kokte jeg pasta i kaffekjelen samtidig som jeg stekte skogsbacon, kantareller, champignon, løk og knust ananas i wok panna.. blanda alt i pannen til slutt og tilsatte fløte.. Der var helt sjef!

ananas i pastaen? ;) Hva med kandisert kirkebær i får-i-kålen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig er det også. (Vel, kanskje ikke her da...)

VAR billig i australia for 10-15 år siden (ble brukt til hundefor) men ikke nå lenger (har ikke vært hjem i et par år). Priser ligger vel på 15-35 AUD/kilo avhengig av stykke kjøtt. Grunnen til importert kjøtt er så dyrt i Norge er at gjennomsnitt tariff for storfe, og andre (renskåret stykker m/uten ben) er på 119 kr/kilo sist jeg sjekket. Da kommer transport, 'margin' osv..ganske utrolig at man kan få kjøtt til under 200kr/kilo i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg ble sulten igjen (og er også gammelt kokk/kjøkkensjef i mange år på de historiske hotell).

Ang. burgere...jeg var en gang kokk på et lite gjestgiveri oppe i Møre og Romsdal, der det gikk veldig mye kje. Blandt det mest populært vi serverte var kjelår og kjeburgere (kvernet kje). Nå vet jeg ikke hvor du skal få takk i kje bortsett fra bekjent, men det er veldig mild, saftig kjøtt. Og en halv-hel skrotte kan man grille over bålen - (kanskje på spydd? eller 'hangi' style som de gjør i NZ - begraver det) de er tross allt ganske små og smaker suverent! Og heil norsk - jeg var ansvarlig for grill-fest for flere hundre der oppe og det gikke ganske mye skal jeg si deg! Serveres helst med hjemmelaget tyttebærsyltetøy og tilbehør...Du kan sikkert ringe Gilde, hvis du får tak i riktig person kan de ordne kje, vill-lam, osv. Halvparten av Gilde ansatte er da 'mentally challenged/ 'social clients' osv., men hvis du får tak i riktig person, er servicen fabelaktig. Gjelder alle engros firmaer i Norge..Eller gjør som jeg gjorde inn imellom jobber - bare gikk ned på engros-handlere, bullshittet meg gjennom og bestilte vare til halve detalj pris.

Ellers hvis ungene er glad i fisk (aure, laks) hva med å lage det på skikkelig tradisjonelt måte? Ta noen frossen (benløse - siden idiotene på butikkene er for dåven til å gjøre det selv må du sjekke for ben og ta de ut med klypetang e.l.) og tulle dem rundt med bark fra bjørk (ok du dreper nok treet), surrer dem rundt med tråd e.l. og lar dem bake i kullene. Skikkelig norsk 'brimi-mat'! Trengs bare 10kg seterrømme og en halv flaske aquavit for å gjøre det til ekte Brimi-mat (og en liten pepper-kværn) :D .

Ellers synes jeg de forrige forslag hørtes veldig praktisk ut (fiskekaker, burger, kanskje ikke pizza men calzone hadde vært tingen). Eller gryterett (f.eks. reinsdyr). Ris (kanskje 'boil in the bag ris' kunne gått ann) og pasta over bål høres komplisert og pinglete...heller ta med noen nan-brød eller noe annet som trengs ikke å koke i vann i mange minutter (pita-brød - kebab/ bulghur hvete lagd i forveien / cous-cous (instant) / heimlaga flatbrød-chappatis e.l.) alt for å unngå mye koking. Hjelper nok med noe som er ferdig (salater, potetsalat, ferdig kokte grønnsaker med f.eks. en dressing - pesto, vinaigrette, rømme, hva vet jeg - jeg har ikke unger..).

Sist men ikke minst greit hvis du kan involvere de yngre i matlaging (tulling av fersk ørret i bark, baking av flatbrød/pizza eller hva det nå er). De hadde noe slik på Tomat-festivalen på Finnøy, og flere andre - særlig pizza-laging er populært (men kanksje upraktisk på tur).

Beklager, ble litt for entusiastisk gitt min bakrunn og at jeg er sulten igjen...skal redigere innlegget etterhvert..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiame er fint :D

Fisk er bra. Det spiser vi veldig mye av, men den blir helst ordna til inne eller på grillen om sommeren. Hender at det blir foliebakt på bål også, men det er også (for meg) typisk sommer.

Er rett og slett ikke så god på utemat om vinteren. Må samle på denne tråden, for her var det mange gode tips. Mulig det blir enda flere også.

Og ja - sulten blir jeg hver gang jeg åpner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Redlo-

Det var en som nevnte bakt frukt (epler?). Jeg skrev en ganske lang og innviklet svar med mange oppskrifter, men da døde pc'en (jeg tråkket faktisk på knappen på skjøtledningen egentlig).

Bakte epler er alltid gode. På Utne Hotell lagde jeg en versjon av det som lages i frankrike med små 'Corella' pærer, men prinsippen er det samme. Jeg posjerte dem i champagnesirup, men man kan likegodt bake i folie i askene. Det som ungene setter pris på er stappen - man borer et hull igjennom kjernen med f.eks. et eple-kjerne verktøy eller en liten kniv, stapper det med en blanding av ekte odense marsipan, hakkede brunet mandler, aprikos. Er vekt ingen mål så tar du med litt fløte, mascarpone og Cointreau og visper de sammen, smaker til med sukker...(min versjon var ikke til barn da!! mmm nok å bli litt småfull av). Men helt enkelte bakte frukt med litt sukker og en klatt smør i folie er også deilig..

Ellers var mine forrige ideer litt tåpelig...en pita, couscous, og lignende sitter lett i halsen/pusteveien på de mindre..kanskje rømmegrøtt er tingen e.l. (gammeldags frukt-grøt i pose?). Også med brøder litt vanskelig å tygge for de mindre.

Beklager det, jeg har sjeldent måtte lage mat for yngre (de var forbudt på de fleste bedre restauranter jeg jobbet på i Australia) og i norge insisterte de fleste med barn på 'pølse, ketchup og brød'. Aesj! Moren MIN insisterte på at jeg spiste lever, nyrer og lammehjerne - derfor jeg ble kokk (det var uspiselig for det meste!).

Kommer på flere barnevennlig oppskrifter når 'it happens'. Godt å høre dere spiser fisk! Kjøtt er så gørr kjedelig - personlig er jeg grønnsaks-man (bestemmer menyen etter sesongens..) , men nordmenn er ikke flinke til det enda..

P.S. Brownies til dessert - eller 'flourless chocolate cake' (samme greie egentlig - slå opp på nettet).

Bananer holder seg ikke så godt i kulden forresten..

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive innlegg etter kokken er vel omtrent som å hoppe etter Virkola men...

Da jeg tok uteped på høyskolen hadde vi en favoritt som burde passe bra til barna, selv om det ikke akkurat kan kalles mat kansje...

Vi lagde poppkorn på bålet :D

Vi hadde med to sånne sikter eller rister som man bruker når man sikter hvetemel hjemme.

De er lette og tåler varmen. Når du setter to sammen danner de en kule, som du putter poppkornet inn i. Til slutt har du bare en liten ståltråd du setter det hele dammen med! og fester det hele til en pinne eller stokk. Så over bålet. Ikke kjøp micropopkorn!

Et godt råd, ikke ha for mye popkorn i hver porsjon, for det blir veldig fort fult inni kula.

Er vel egentlig ganske sunt også med mais, selv om man har på litt salt til slutt!?

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman: Bare kom med gode oppskrifter til voksne du :wink: Jeg er mye på tur alene også, og da er bålmaten en helt annen, men klart - jeg trenger nok også variasjon og inspirasjon. På kjøkkenet er det lett å diske opp emd både det ene og det andre. Er nok ikke like flink til å lage gode utemiddager, men det kommer seg stadig.

toxk: Poppkorn - genialt :wink: Den kommer de til å falle for. *må huske å kjøpe melsikter*

Vi får ta en prøverunde denne helga. Nå er det meldt så mye vær at det er ikke sikkert det blir de store måltidene ute, men håper det roer seg i løpet av uka. Blir langhelg med familien neste helg, så da er det nye muligheter for gode måltider rundt bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å skrive innlegg etter kokken er vel omtrent som å hoppe etter Virkola men...

Vi lagde poppkorn på bålet :D

Vi hadde med to sånne sikter eller rister som man bruker når man sikter hvetemel hjemme.

De er lette og tåler varmen. Når du setter to sammen danner de en kule, som du putter poppkornet inn i. Til slutt har du bare en liten ståltråd du setter det hele dammen med! og fester det hele til en pinne eller stokk. "

:-) Hei toxic! Det var genialt! Men blir kanskje mindre sundt når man skal ha på obligatorisk smeltet setersmør (mmmm!). Har du flere sånne ideer må du spre kunnskapen, hvet du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Å skrive innlegg etter kokken er vel omtrent som å hoppe etter Virkola men...

Da jeg tok uteped på høyskolen hadde vi en favoritt som burde passe bra til barna, selv om det ikke akkurat kan kalles mat kansje...

Vi lagde poppkorn på bålet :wink:

Vi hadde med to sånne sikter eller rister som man bruker når man sikter hvetemel hjemme.

De er lette og tåler varmen. Når du setter to sammen danner de en kule, som du putter poppkornet inn i. Til slutt har du bare en liten ståltråd du setter det hele dammen med! og fester det hele til en pinne eller stokk. Så over bålet. Ikke kjøp micropopkorn!

Et godt råd, ikke ha for mye popkorn i hver porsjon, for det blir veldig fort fult inni kula.

Er vel egentlig ganske sunt også med mais, selv om man har på litt salt til slutt!?

Kristin

Dette prøvde vi i påsken. Utrolig populært :? Og ikke minst veldig vellykket. Funker både på bål, grill og gassblusset inne :D

Vi tok den med oss på fellesgrilling blandt alle hyttenaboene også, og popkornpopperen vakte stor oppsikt og glede. Blir litt for tungvint å dra den med langt av sted i og med at den er litt romstor, men for bålkos nedenfor hytta var den helt super.

Må innrømme at det ble poppet mer popkorn enn det ble spist da. Selve poppingen var ufattelig populær hos ungene.

Ellers ble det mye enkelt ute ja. Vi får ta det igjen en annen gang. Blir mer bålkos og utemat på stormkjøkken utover våren og sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toxk! ......Du er beskjeden når du sier det blir vanskelig å "hoppe etter Wirkola", for nå har du presentert den beste turmat-ideen (for barn) jeg har sett på lenge. Nå blir det vanskelig å hoppe etter deg ser det ut til. He,he.

Jeg er mye på tur med guttene mine og det første jeg har prøvd å lære dem er å være tolmodig å vente til bålet er brent ned til bare glør. Kremerte pølser i flammehav er det verste jeg ser, og det skal ikke vere så spesiellt sunt heller.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toxk! ......Du er beskjeden når du sier det blir vanskelig å "hoppe etter Wirkola", for nå har du presentert den beste turmat-ideen (for barn) jeg har sett på lenge. Nå blir det vanskelig å hoppe etter deg ser det ut til. He,he.

Jeg er mye på tur med guttene mine og det første jeg har prøvd å lære dem er å være tolmodig å vente til bålet er brent ned til bare glør. Kremerte pølser i flammehav er det verste jeg ser, og det skal ikke vere så spesiellt sunt heller.

Per

der er vi ofte :wink: Svidde pølser i flammehav. Det er rett og slett vi som foreldre (mannen og jeg) som hver eneste gang er for sent ute. Man bør starte med bålet leeeeenge før ungene blir sultne. Probleme er bare at de får lyst på mat med en gang det tennes et bål.

Vi hadde forsåvidt lykke med helt enkle ostesmørbrød i aluminiumsfolie også. Et greit og enkelt alternativ til pølsene. Men - for den ene av ungene smaker brødskive med leverpostei best uansett, så hun slipper unna bålmaten. Det kommer seg kanskje etterhvert. Den største vitsen er at alle skal ha det hyggelig uansett når vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.