Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig bekledning?


brukbar

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt info ang riktig bekledning. Står på brett og går en del på ski turer. Og lurer da på hva de forskjellige lagene skal bestå av.

Ull innerst? Ei tynn fleece jakke og så ytterklær? Og hva med sokker, et par?

Når jeg står snowboard, blir det en del pauser i bakken hvor man da sitter somregel rett i snøen, i tillegg svetter jeg en del.

På skiturer svetter jeg vel mye=) og når man først sitter, så sitter man på sitteputer.

Grunnen til jeg lurer er fordi jeg tenkte å handle inn litt klær=) Er det et merke hvor jeg feks kan kjøpe alt av som leverer god kvalitet?

Trenger også tips og gjerne en link til en god skibukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 3 lag!

Blir det fòr varmt, kutter du ut fleecejakka.

Syntetisk eller ull er veeeldig subjektivt. Noen liker mora, andre dattèra;)

Velger du ull, så hold deg langt unna ulvang ullundertøy. Spesielt dere "hasjplankekjørere"(les brett) som sitter på ræva iblant som du sier.

Blir man først litt svett, så tørker jo ulvangundertøyet nesten like tregt som bomull!

Velg Devold ullundertøy og du får en fin vinteropplevelse.

Velger du superundertøy er Bavac veldig bra.

Både Bavac og Devold er DYRT, men kvalitet. Kjøp heller billigere utstyr utenpå!

Ja, ett par sokker, der har ulvang bra produkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold er ikke så dyrt om man sammenligner med mye av det som kommer fra ellers i Europa eller USA! At f.eks Arcteryx' ullgensere kan være hakket vassere kan jeg være med på, men ikke nok til å være fire-fem ganger så dyrt!

Jeg har brukt endel "billig" ullundertøy, og enten er det kvaliteten eller så er det passformen, men det holder sjeldent mål. Sist ut var Røros fra Wistex. God kvalitet, men overdelen er så kort at jeg blir mellombar så fort jeg huker meg ned! Devold koster bare en tanke mer, men der sitter både kvalitet og passform etter min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du svetter mye. Da er det best å bruke ull.

Fleece mister isolasjonsevnen når det blir vått.

Ull beholder mye av isolasjonen.

Personlig er jeg veldig glad i devold. Klør ikke, og passer bra.

Når det gjelder gore tex, blir du nok våt i ræva om du bare sitter lenge nok rett i snøen,

så å ha en liten sammenbrettbar skumplate i sidelomma er luxus!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med de som anbefaler Devold, jeg og kona har skaffet oss en masse undertøy av typen Aktiv, og er kjempefornøyd med det.

Men jeg har også det problemet at jeg svetter, og nå har jeg funnet løsningen som fungerer for meg. Brynje super netting innerst. Jeg føler meg mye tørrere nå, og noen ganger har jeg bare nettingen under skalljakka. Blir det kaldere tar jeg Devolden som et mellomlag. Har aldri behøvd å bruke mer når jeg går og produserer varme.

Men også det er dyrt, dessverre. Likevel er det så bra at det veier opp prisen og vel så det. Prøv å skaffe ett plagg så ser du om det fungerer for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, pris er egentlig ikke så farlig, kvalitet koster som regel. Skal kikke litt på Devold da.

Men et lag devold innerst og så jakka og buksa? Hva om det e r fryktelig kaldt ute da? Ville dere valgt noe ekstra mellom de plaggene eller noe før devolden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Otto Støver. Netting innerst er knall. Hvis du har netting, så Devold expedition settet, så skal det ganske mye til før du fryser (forutsatt at du er i aktivitet). Stopper du opp lenge nok, blir du kald hvis du ikke tar på noe mer. Da trekker du på deg en ullgenser under skalljakka, eller drar over en dunjakke hvis det er riktig kaldt.

Min erfaring:

Ved pauser ned til 10 minus, holder det med ullgenser.

Under dette er det godt med dunjakke.

Er det skikkelig bikkjekaldt har jeg også en ullvang ullunderdel som er like tykk som natogenseren til forsvaret.

Husk å isolere hode/hals. Her går mye varme tapt. En god lue, en hals og vindtett hette er et must på vinterfjellet.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har kjørt en de på brett i skikkelig skitvær både her i nord-norge og i alpene.

Bruker Brynje netting med et lag merion utpå stort sett - om det er skikkelig kaldt kan man ha et fleece lag oppå det igjen.

Kommer her an på hvilke klær du kjøper - ren goretex jakke/bukse eller et av snowboard merkene som som regel har mer kraftig stoff og tar drittværet veldig bra - kommer jo an på om du kjører i anlegg og tar heis opp eller om du skal gå selv opp på fjellet...

Har brukt klær fra Burton og synes de er veldig bra - til vanlig friluftsliv er de litt vel store og tunge men når man ikke drasser med seg så mye utstyr eller tar heisen er ikke det noe problem. Skal litt til før man blir våt i baken men om man sitter lenge nok blir det is der som på knærne.

De siste to vinterne har jeg brukt ullmax undertøy som er av merino ull, koster 249 for en skjorte med høy hals og 199 for en longs. Fikk god karakter i en test men er helt enkelt og kjedelig i designet , men det er jo ikke viktig akkurat. Synes det funker bra og til en latterlig pris i forhold til de andre merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå på skitur på fjellet, kan det lønne seg med en windstopper jakke eller tilsvarende vindtett jakke. En sånn halvpustende jakke som du går i Nordmarka med, holder ikke når det blåser hardt i mange minus. Husk også en god vindtett lue som kan trekkes dypt over ørene som du ikan ha i sekken og bruke ved pauser eller når det blåser opp.

Ang. snøbrett: holder det ikke med en vanlig alpinbukse? De pleier å tåle en del sitting i snøen og trenger ikke å være så dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold sine ulltrøyer i xl rekker såvidt over navelen. Hvorfor skal alt lages så forbanna kort nå. Er det trendy eller hva?

har flere av devolds multisport ulltrøyer og de er mer enn lang nok. jeg er 183 cm og har lang rygg og bruker large. holder fasongen kjempegodt, vask etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Devold sine ulltrøyer i xl rekker såvidt over navelen. Hvorfor skal alt lages så forbanna kort nå. Er det trendy eller hva?

Dæ... du må være lang du. Jeg er 180 og bruker også Devold (Aktiv) i størrelse xl og det rekker da til .. :wink: . Men kanskje du ikke skulle kjørt dem på kokevask? :wink: Beklager vitsingen, men kona gjorde det en gang for lenge siden, og ulltrøya mi ble til størrelse japansk 8-åring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.