Gå til innhold
  • Bli medlem

Mont Blanc/Tia Carrea?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Søker litt fakta om hvordan bestige/komme seg til Mont Blanc. Hvor vanskelig er det? Noen som vet om websider med bilder eller turrapporter? Gjerne norske sider, men engelske duger og.

Er også innteressert i fakta om "Tia Carrea" (usikker på navnet) det jeg mener er et fjellområde i alpene utstyrt med stiger og borer høyt oppe i fjellet. Visstnok bygd av det italienske forsvaret en gang. Så repotasje om det på Lonely Planet, så virkelig morro ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg driver å drømmer om å ta en tur dit også. Det fins mange ruter, vanskelige og lette, men jeg tror det største problemet er vœret og høyden. Hvis du går til www.summitpost.com så har de mangt for alle og enhver.

God tur

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.Blanc er en forholdsvis lett topp (teknsik sett). Litt klyving på løst fjell til hytta, enkel bretur til topps.

Det er tre faremomenter:

1.) Været: Hvis man blir tatt av dårlig vær der oppe, er men ille ute. Men det er lett å unngå. Ikke start ved usikkert vær!

2.) Høyde: Man bør kanskje bestige en lavere 4000er før. F.eks. M.Blanc du tacul fra aguille du midi.

3.) STEINSPRANG!!! Absolutt største faremoment. En renne må krysses som er svært utsatt for steinsprang. Hele ruta til hytta er utsatt for den faren. I sommeren 2003 ble fjellet stengt. Det var det ikke forsvarlig lenger å klatre til topps. Vi får bare håpe at denne sommeren blir litt mer vanlig i år.

Oppsummering: M. Blanc er en lett men farlig topp. Med en vanlig sommer og gode forhold er det greit. Ellers hadde jeg anbefalt andre topper i alpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent der, men vil likevel bemerke til Conis svar: Det finnes alternativer til normalruta, minst 2 til som er teknisk sett ikke allverden. Så vidt jeg har lest meg til er disse rutene av en annen karakter, mer krevende brepassasjer men samtidig objektivt (steinsprang) tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
M.Blanc er en forholdsvis lett topp (teknsik sett). Litt klyving på løst fjell til hytta, enkel bretur til topps.

Mnjaa, i fjor var det en skikkelig bresprekk i oppoverbakke på standard ruten. Tror den var av nyere dato. Skikkelig flaskehals. Ikke veldig vanskelig, men det var de som snudde. Er man alene må en stå i spenn over hele sprekken. Så mht "enkel" har jeg sett det enklere.

Ellers *helt* enig i kommentarene om vær, høyde og steinsprang.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Julia og Morten sine fjellsider, www.etojm.com/Norsk/topper.htm, under utenlandske topper, har Jan-Tore Wollan en artikkel fra vår tur på Mont Blanc i 2001. Som det fremgår ble en av oss skikkelig syk. Forholdene varierer nok en del fra år til år. Den bresprekken som Arnt har beskrevet i sin interessante artikkel ovenfor, var der ikke da vi gikk. Snøkammen ovenfor Petite Bosse opp mot toppen var tæret av sola på Italia-siden slik at denne siden var loddrett den første knappe meteren. Det betinget forsiktighet ved møtende trafikk. Som Arnt skriver var vel siste sommer spesielt ille med steinsprang i Grand Couloir pga de høye temperaturene som smeltet løs steinblokkene. Vi opplevde også mange steinsprang der, men ikke så dramatisk som Arnt beretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei..

Jeg sitter å lurer på en tur til Alpene i sommer. Mont Blanc har stått høyt på listen min i mange år..

Er det noen som har noen tips å komme med så er det hyggelig. Jeg har sett også etter noen grupper som skal dit,, er litt hyggelig å slenge seg med noen andre fra Norge med fjell, klatrer, bre erfaring.

Hvet du om noe så gi meg et tips.. :D

Hilsen et gutt på 25år med fjell, bre, klatrer, erfaring.

Richart Larsen

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.