Gå til innhold
  • Bli medlem

hei skal gå nordland på lang. burde jeg begynne fra nord eller sør?


kirkfjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei !

God ide. Jeg hadde selv tenkt å gå i sommer,men det blir utsatt...

Jeg hadde etterhvert tenkt å gå sørover. Bruke hytter fra Bjørnefjell og kanskje avslutte med telt i Børgefjell. Har dere tenkt å holde dere på den merka løypa til turistforeniga eller gå noen utenom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei=) okey. er det best å gå derifra altså? du skjønner vi sitter her og kaster krone og mynt om vi skal begynne sør eller nord. men hvorfor er det noen grunn til at du skulle begynne med bjørnfjell? er det lettere vei. er det noe vi burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å ta med i vurderingen når en bestemmer seg for om en skal starte i nord eller sør er snødybden og tidspunkt. Snødybde finner du på senorge.no - Sjekk snødybde og vurder ut fra når turen skal starte!

Mellom Sulitjelma og Narvik ligger snøen lenge, og kan gjøre mange elver utfordrende å vade. I sommer var det godt med snø i dette området i midten av juli. Hvordan dette er for Børgefjell er jeg ikke kjent med. Det du da kan ha i tankene er at om du starter fra nord i slutten av Juni, begynnelsen av Juli må du regne med å måtte gå på en del snø, og muligens vade elver under den største snøsmeltingen. Pass da på å beregne slik at du kan vade tidlig på morgenen da vannføringen forhåpentligvis er litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var det godt med snø i dette området i midten av juli. Hvordan dette er for Børgefjell er jeg ikke kjent med.

Inntrykket mitt er at det for Børgefjells del varierer en god del fra år til år, særlig i de vestlige delene. I 2005 var det - etter mitt skjønn - usedvanlig seint. Året etter mer normale forhold. I grensetraktene er det mer nedbørsfattig, dessuten er de fleste elvene der mindre problematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. :) er det noen av dere som vet hvordan det er innover mot narvik fjellene? altså mot bjørnefjell? har studert kartene og det ser rimelig greit ut å gå..?

er det noe jeg burde tenke på eller noen fine toppturer eller noen severdigheter dere anbefaler å få med seg? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har dere planer om å starte?

Strekningen fra Bjørnefjell og sørover i narvik fjellene er rimelig lettgådd. Noen steder kan det være bratt og mye ur, eller partier med kratt og myr. Dette er imidlertid ikke mye, så det meste er relativt lettgådd høyfjell med steinete underlag og enkelte bratte partier. I området er det også noen breer, og det kan ofte ligge mye snø. Følger du T-stien (som kan være dårlig merket i partier) er det som regel en bro over større elver.

Fra Sitasjaure og langs grensa til Røysvatn/Hellemobotn bør en være forberedt på noen utfordrende elvekryssninger. Dette gjelder spesielt om snøen ligger lenge og en opplever en varmeperiode. Være også forberedt på at merkede broer kan være tatt av snøen/vårflommen. I sommer var en bro nord for Sulitjelma mot grensen nesten revet ned, og det var flere broer som var tydelig merket av naturkreftene.

Jeg kjenner ikke til noen enkelt toppturer i Narvikfjellene, men det er flere fine fjell å ta en kikk på. Kan anbefale Suliskongen (?) litt Nord/Øst for Sulitjelma. Ellers så kan du for eksempel ta en kikk på krigsmuseet i Narvik, og se om det er av interesse å ta en kikk på steder det foregikk kamphandlinger.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe jeg burde tenke på eller noen fine toppturer eller noen severdigheter dere anbefaler å få med seg? :D

Suliskongen er nevnt. Du vil dessuten passere like under Okstindan med Oksskolten (høyeste fjell N for Trondheim). På østsida av Spjeltfjelldalen har du det svært så lettgåtte Artfjellet. Dette fjellet strekker seg langt innover Sverige, og er omtalt tidligere på forumet av marmotta:

Okstindan gränsar förstås till Artfjället i Sverige, som jag vet att många hyllar, för bl a floran.

Ellers er tipset mitt å bruke god tid på forberdelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Høres ut som en flott tur.

Vær obs på at kryssing av enkelte elever utenom hengebruer kan være direkte livsfarlig. Elvene er ikke bare strie - de er voldsomme. Her er det snakk om store vannmengder som frigjøres.

Du er nødt til å ta turen innom Sverige noen plasser. Når du er kommet til Sulitjelma kan du vurdere å gå inn i Sverige og ta turen langs Kungsleden til Akkajaure/Ritsem og gå videre derfra og inn i Norge igjen mot det vi kaller Skjomenfjellene (Narvikfjellene). Det er båtskyss over Akkajaure.

Ellers - jeg anbefaler til alle å gå Kungsleden i Sverige...

Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

No har eg ikkje gått Nordland på langs eller noko slikt, men eg har budd nordaførr i 3 år tidleg på 90-talet. Budde på Sortland i nord-fylket den gongen, og fekk med meg bl.a. Møysalen, norges nest høgste øy-fjell som er på Hinnøya, 1262 m.o.h. Først må ein ha klart for seg kva tid på sommaren turen skal føregå. Nordland har svært skiftande snøforhold, og det er stor skilnad på snøforholda (eller kor langt snøtininga har kome) om ein snakkar om juni, første del av juli, siste del av juli, august. Dette er meir uforutseibart i nord enn i Sør-Norge. Dei lyse sommarnettene med sol døgnet rundt har mykje og sei for kor fort snøtininga går. Er det mykje godvêr i midnattsolsesongen, tinar snøen svært raskt, og det betyr flaumstore elvar om sommaren. Så er Nordland langstrakt på nord-sør-aksen. Lengst sør er det ikkje midnattsol, men ein skal ikkje langt nordover i Nordland før midnattsola når fjelltoppane ved solsnu (jonsok), for då kan det anast selvis midnattsol på toppane i Børgefjell óg. Så har me "Polarsirkel-landet", der midnattsola er delvis i havnivå, strekninga Vega - Sandnessjøen - Polarsirkelen. Frå Polarsirkelen og nordover er midnattsolsesongen lenger, jo lenger nord ein kjem. I Narvik er det vel midnattsol, kalibrert for havnivå, i 6-7 veker. (Nordkapp har midnattsol i 11-12 veker).

Eg ville ha starta i sør og gå nordover, men det har vel mykje med smaksaken min som trivest best med sola i ryggen eller i sida. Går ein tidleg i juli bør ein starta i sør, men rikeleg med snø må påreknast uansett. Så tiner snøen nordover i takt med at turen skrir fram. Det går vel nokre veker. God tur!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å unngå at du må en del inn i de svenske skoger.

Husk nu bare på at det er noen "psykiske terrorister" (i femte potens), som følger deg på din vandring dersom du legger vandringa til juli. Og de tusentalls av hokjønn er ikke fornøyd før de har fått med seg et et par milliliter hver av din indre røde væske. Kort sagt - myggplagen kan være enorm. Og da mener jeg enorm. Derfor er det lurt å vente til ganske langt ut på sommeren med å gå. Da slipper du også flomstore bekker. Midnattsol får være midnattsol. Den kan du oppleve en annen gang...

Selv skal jeg sammen med tre andre padle fra Skjomenfjellene (Sitasjaure) sørover til Akkajaure i begynnelsen av august. Da er det liten vannføring i elvene, lite mygg og mye fisk og molte.

Går du inn på Svenska turisföreningen kan du klikke deg frem til Padjelanta, men du kan få et nettsted her: http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Area.aspx?id=4409

Fra Akka kan du gå vestover via Vaisaluokta mot Hellemobotn. Men du tar av nordover før du kommer dit og går mot Røysvatn, Pauro og Sitas. Her går du østover forbi Gautlis før du så går nordover igjen mot Bjørnefjell.

Finnes et kart her: http://www.narvikfjell.no/pages/Loyper.html

Ellers må du ta turen innom DNT sine sider og velge turistforeninger nordover i Nordland, men det har du vel gjort. http://www.turistforeningen.no/

Kest

Besøk mitt nettsted: http://www.hinnoy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfaran är ju ofta överdriven, och enda biten i (fjällbjörk)skog är just när man ska ta sig över Akkajaure, om man ska norr tar man väl sig som bäst som norrman rätt norrut till Hukejaurestugorna. I juli klarar man sig bra om man tar en långärmad skjorta och håller sig ovan trädgränsen, snöbryggor brukar ju underlätta vissa vad.

Annars kanske det går att gå via gränsen mellan Rr 249 och 251, om den sträckan är gångbar så slipper man gå i skogen överhuvudtaget, och minimerar sträckan på svensk sida. Är det någon som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nok best å gå fra Ritsem og rett nordover, men det var vel snakk om at han som startet dette forumet skulle gå Nordland på langs, og da er vel han mest interessert i å gå lengst mulig langs den norske grensa.

Kest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "må" man innom Sverige? Kan noen (Kest?, Ragnar?) si noe mer konkret om hva man roter seg opp i av problemer på turen gjennom Nordlandsfjellene? Rent bortsett fra at det blir mye opp og ned: Nøyaktig hvor og hvorfor er det vanskelig å komme seg fram i fjellområdene fra Sulis til Narvik? Jeg er først og fremst interessert i muligheter og hindringer sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det... Skal ikke jeg si noe sikkert om dt er problemer med elvekrysninger der.

(For andre som ikke vet hvor vannet Gussajavre er, så er det rett øst av Hellemobotn, innerst i Tysfjorden.)

Når du går øst for Gussajavri følger du jo den såkalte Nordkalottveien. Den går da videre opp mot Røysvatn. Her går du langs etter grensen, ca. 1 km inn på svensk side.

Når jeg anbefalte leden fra Sulis via Akka mot Røysvatn, så er det av to grunner:

1) Dette er den såkalte Nordkalottleden.

2) Padjelanta nasjonalpark (mellom Sulis og Akka) bør ABSOLUTT oppleves.

Jeg skal ikke si noe om det er mulig å gå på norsk side hele veien. Men det tviler jeg på. Et stykke nord for Hellemotbotn møter du Coadnejavri. Her må du i alle fall inn i Sverige, og da treffer du Nordkalottleden.

Du spør videre om led fra Tjudehårro mot Gussajavre. Nå har ikke jeg et kart som viser hvor Tjudehårro ligger, men jeg antar du er ute etter rute fra f.eks. Sorjushytta (nord for Sulitjelma) og nordover. Til det må jeg bare si at jeg ikke er kjent.

Dessverre er også Nord-Salten turistforening ikke aktive på nett, så man finner ingen ting der om aktuelle ruter.

Ellers anbefaler jeg den svenske kartserien BD9, BD7 og BD6 for de aktuelle områdene.

Kest

Besøk mitt nettsted http://www.hinnoy.no

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.