Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski...(topptur/offpiste/løype)


Thess89

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestemt meg for å bytte ut skia mine, i noen bedre, men er veldig usikker på hvilke ski jeg skal kjøpe.

Jeg er ei jente på 175 cm, rundt 63-64 kg, som har kjørt en god del på ski.

De skia jeg har nå er ett par twintip ski på 169 cm, noe jeg synes er en helt grei lengde.

Jeg går mest topptur, og kjører offpiste, men er også en del i løypa å "raser", så reinspikka pudderplanker er ikke spesielt aktuelt. Bindingene mine er Fritschi Explorer, og de har jeg ingen planer om å bytte ut.

Er det noen ski dere vil anbefale meg?

Hvilken bredde/lengde burde jeg gå for?

Har sett litt på Völkls Aura og K2's Nancy, noen som har erfaringer/hørt tilbakemeldinger på disse? Evt. andre ski som kunne være aktuelle?

-Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh Völkl, kjenner ikke den modellen, men det går sjelden galt med Völkl - tror jeg har 7 eller 8 par...

Knallski hvert til sitt bruk samtlige av de, har nærmest fått et religiøst forhold til det merket.

Ikke så nyttig info for deg kanskje... :D

Edit:

Leste om de nå, høres lovende ut i kjent stil, og de virker jo perfekt til den bruk du beskriver.

Har flere ganger fått par som kombinerer flere ferdigheter på en god måte uten å inngå vesentlige kompromisser. De er flinke til å lage ski som både kan være rå og sitter som støpt på harde forhold samtidig som de faktisk fungerer på løst, og DUNKER tvers igjennom disse forp¤|!£ haugene som hasjplanke folka legger igjen - Løp og kjøp!

Edit2:

Synes K2ene virker mer dedikert til kun løs-kjøring.

Selv om de faktisk har ca 4 meter kortere svingradius føler jeg Völkl skia vil være mer lettkjørte i bakken. 118 milimeter Tail er ikke det du drømmer om i bakken -> Virker tungt og jævlig.

MEN: Alt bør om mulig prøves, skal ikke si at de er ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Snowboardere.

De ødelegger bakken og pløyer opp store hauger...

I tillegg er de veldig flinke til å utsette seg selv og andre for nesten-ulykker ved å plassere seg 3-4 i bredden på rumpa 5-10 meter etter hengkanter :)

Annet navn på snowboard foruten hasjplanke er bølefjøl. :evil:

(Nå blir det vel bråk) :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) . Okay. De snowboarderne du sikter til er vel neppe i flertall her på forumet. Det er mange som bruker snowboard og opplever fjellet på samme måte som oss skiløpere, selvom det ikke akkurat er og gå på ski, men det er utrolig hva de klarer i nedoverbakker. Jeg gikk fra Spiterstulen opp til Keilhaus topp for noen år siden i strålende sol sammen med to svenske helikopterpiloter. Da de forsvant over kanten og ned mot Spiterstulen, var det ikke mange minuttene før de sto som to bittesmå prikker nede på Spiterstulen. Dagen etter gikk vi sammen fra Raubergstulen og opp til Juvasshytta, der de to svenskene snudde. Vi fortsatte til Galdhøpiggen i maxvær. Jeg traff igjen de to snowboarderne i Lom samme ettermiddag. Da hadde de gått i to dager i høyfjellet uten solkrem. Den ene så ut som om han var sprøytelakkert i ansiktet. Men gutta var hyggelige de, gikk langt oppover på beina, kjørte fort ned igjen på brett - og ble helt avsvidd i ansiktet av sola. Men de var ute i fjellet og nøt av vår fantastiske natur, akkurat som oss. Men vi hadde solkrem.............. :):):D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen snowboardkjørere har gjerne samme naturopplevelsen som skifolk og for min del liker jeg begge deler. En av de beste fjellopplevelsene jeg har hatt er å kjøre snowboard ned fra Store Ringstind i steikende sol. Med solkrem... En annen av de beste fjellopplevelsene jeg har hatt var å kjøre telemark ned fra Tverrådalskyrkja. Også med solkrem... ;) Jeg velger snowboard på de turene det er lite flate partier.

At snowboardere sitter på rumpa på uoversiktlige steder i alpinanleggene er selvsagt skummelt og lite omtenksomt, men jeg syns like ofte jeg ser skikjørere som befinner seg uoversiktlige på steder. :D

Argumentet om det skal være snowboarderne som lager hauger i snøen i en preparert skibakke har jeg aldri forstått. Et snowboard er som regel 130-165 cm langt og to ski er som regel 150-200 cm x2 som tilsammen skyver mer snø enn ett snowboard. Snøen i preparerte bakker er som regel såpass hard at den uansett ikke fyller hele bredden på fjøla. Unntaket er når de helt ferske snowboardkjørerne står og kjører rett nedover bakken med bretter på tvers. En nybegynner på ski ploger vel mer enn han står sidelengs.

Veldig OT-diskusjon dette, men jeg håper Therese har fått seg nye ski ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Snowboardere.

De ødelegger bakken og pløyer opp store hauger...

I tillegg er de veldig flinke til å utsette seg selv og andre for nesten-ulykker ved å plassere seg 3-4 i bredden på rumpa 5-10 meter etter hengkanter :D

Annet navn på snowboard foruten hasjplanke er bølefjøl. :P

(Nå blir det vel bråk) ;):D

Fra websiden http://mogulmick.vbmco.com/slang.html

Abattoir -

Mogul Mick's signature freestyle move, where he catches big air off a roll and lands upon a six-pack of stupid snowboarders, sitting on their padded posteriors right in the middle of the run.

Butt-Dragger -

Beginning snowboarder.

Pipe - Half-pipe in a terrain park; also, drug paraphernalia used by snowboarders on long chairlift rides.

I grupper kan de være særlig irriterende - 'grommets' eller 'umpa-lumpas'. Enkelte feite som sitter midt i løypa er også j.gt - 'snow buddhas'.

fra http://forums.epicski.com/showthread.php?t=20829&page=2

LITTER:

We use if for the large group of beginning boarders that tend to lay around at the top where you get off the chair and just above many drops where you would like to get a stoke. They littler the hill, a buddy of mine calls them pylons.

depth meters - boarders who have fallen in deep pow and are struggling to get up.

the more of these you see on your first ride up the lift, the better the day is going to be.

"pipe trash" = boarders

Det for holde foreløpig ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen definisjoner til... ;)

fra http://www.foothillfreak.com/glossary/ski_slang_derogatory.php

Tray racer

Noun. Snowboarder

Jibber

Noun. One who focuses on jumping and tricks. Tend to block runs or congregate in wads.

Jibblets

Noun. Scaled down version of a jibber.

Knuckle Dragger

Noun. Snowboarder. In particular, one who rides with cro-magnon, mad steeze

Wad

Noun. Congregation of snowboarders sitting on the slope, usually in an annoying position blocking from above or hidden down below a slope feature.

Thumb Tack

Verb. When a snowboarder lands head first into a deep snowpack and becomes lodged in place; unable to self extricate. Best performed with friends watching nearby.

Håper de nye 'planks' funker! Var ikke meningen å forandre tema, men det var LITT for fristende, heh heh ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT-diskusjon dette, men jeg håper Therese har fått seg nye ski :D

Enig med Busken. Det var da ikke meningen å lage dette til et snowboard-innlegg. Stakkars Therese fikk ikke mye hjelp med skivalget sitt. Sorry ! ;);):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnere på brett sitter som regel rett nedenfor heng fordi det er skummelt å kjøre bratt om man ikke helt har kontroll på svingene - men det samme er det med skikjørere, og da spesielt i alpene hvor det kryr av tullinger som ikke kan kjøre hverken ski eller brett.

Ang disse dungene/haugene: For å si det enkelt - nybegynnerne bremser farta og dermed pløyer de opp store dunger med snø - det være seg på ski eller på brett. På brett kan man fort skrape frem is som nevnt, rett og slett for raskeste måten å bremse på er å tverre brettet med resultat at du fjerner all snøen flere meter nedover. Men det er ingen tvil om at det er flere som kjører ski og derfor blir det flere hauger av skikjørerne enn av snowboardere. ;)

Om man er sikker på svingene trenger man ikke store korrigeringene for å holde kontrollen og da blir det ikke noe pløying av dunger. Som regel er alle hengene pløyd opp med dunger litt utpå ettermiddagen, når alle familiefolkene og nybegynnerne har fått kjørt noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agno,

de man finner utenfor løypa, som gjerne går opp store fjellsider for å kjøre - de har som regel skills langt over gjennomsnittet av noobs som pløyer løype.

squidman,

haha morsom lesning!

Bare hyggelig - beklager til Therese at jeg ikke kom med noen konkrete forlslag, jeg her helt noob i randonnee. Hun er sikkert esktrem utøver hva vet jeg.. Men jeg var spesiellt tatt med 'thumbtacks'!. Noen med sette opp trå med brett/ski slang...

Jeg skulle gjærne vite forresten hva slags DIN utløsning erfaren randonnee utøvere bruker på sine bindinger...men det for kanskje være et annet tråd. :D

P.S. - isflekker - 'death cookies' :D

P.P.S. - 'Some of my best friends' lol har vært snowboard instruktører og surfere - det var ikke mening å skjelle dem ut - jeg bare synes snowboard og ski slang er ganske morsomt (nå må de norske komme med sin egen da!). Da jeg er noob har jeg allerede tatt et par 'yard-sales' og 'starfish' eller 'rolling down the windows' som det heter på godt norsk. Og så har boardere disse absurde klærne som henger halvveis ned r...a. Kanskje ikke like ille som europeere med 'one piece kondomer'.

Ellers hadde jeg veldig lysst på Volkl Snow Wolf (tilbake til tema) men de var ikke på salg. Jeg kjøpte isteden etterkommeren til de gamle atomic randonnee klassikerne (husker ikke navn). Mine (Diran) - 93,5-70-102. Ganske smale sammenlignet med dagens skier (som utgjør 2 av mine i bredde!) men jeg regnte med at det er ikke altfor mye pudder i Norge og jeg ville kunne gå på flaten også. De er lette uansett (og bare USD 250!). Man får vel neppe en ski-binding kombinasjon til mindre enn det jeg betalte i USA (500 USD eller 2.500 NOK?).

Lagfører - Forresten veldig bra innlegg med 'hardangervidda kalorier' lol...jeg tror nok jeg forbrenner mindre enn deg da - men det førte til mye debatt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å spore av da folkens! :wink:

Men jeg har fått bestilt meg nye ski, og det var en del interessante historier og synspunkt her.

Nå kjører ikke jeg så utrolig mye i preparert bakke, men de gangene jeg gjør det er det minst like mange hensynsløse skikjørere som brettkjørerne. Men brettkjørerne er ofte litt "tøffere i trynet", og det er som regel de aggresjonen går utover. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Therese, Cookie her...

Nå er jeg sikkert du er en eller annen form for ekstrem-skikjører, men ingen har svart på hva slags DIN utløsning/kombinasjon ski/støvler de bruker. Beklager at jeg kom med avsporende innleg, men det ble litt for fristende. Jeg skal sette opp tråd med det der (slang) , og en for randonnee (not as tho' I know - er totalt newb..)..

Mvh the Cookie :-) as per usual beklager nengelsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme DIN instilling som på alpinski. En enkel tommelfingerregel er vekt ganger 10. Jeg har kjørt med mer, men det har medført skader, har også kamerater som har skadet seg med for hard din instilling. Det er bedre at bindingene løser ut enn at sener ryker... Nå løser bindingene ut av og til uten fall, (din 10, vekt 95 kg). Varierer noe avhengig av hvor jeg kjører. Skrur opp litt når jeg kjører steder man ikke kan falle (heldigvis sjelden jeg er på slike steder).

Som randoski har jeg Voile Carbon Surf, 120-89-114, vil ha tyngre og breiere ski neste gang. Har Scarpa Denali TT og Fritchi Freeride, vil gå for Dynafit neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er bedre at bindingene løser ut enn at sener ryker...

Utrolig godt poeng.

Liker "løse" bindinger når det er mye folk ute, i kjøring med familie osv.

Med færre folk i nærheten og når djevelen våkner liker jeg strammere oppsett.

Føler meg ikke helt safe i høyhastighets carving-svinger med løse når det kommer slag.

Hender at man holder pusten og ber om at de ikke skal løse ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey du har kjøpt/bestilt nye ski men svarer uansett:D

Bare pudder: Armada ARG (best uansett;D), k2 pontoon(<3) eller Armada ART

Pudder og løype: k2 PE(PublicEnemie), k2 Maiden, k2 Seth, Armada ARV, Armada JP vs Julien og mange flere.

Det er de merkene jeg har forhold til. har vel prøvd nesten alle skiene her og kan vell si at de fleste er toppski. (pris fra alt fra 4k og oppover). Btw. Til ren pudder er vell ARG og Pontoon mine favoritter.

Styr unna andre merker, selv om Armada er i egen klasse føler jeg k2 også er gode ski.

Kjører selv Armada T-Hall + ARG <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du det tror jeg ikke. Har ingen erfaring med å montere på mindinger så jeg vet egentlig ikke det. Men har selv Armada T-Hall (parkski) nå. og man skal lete lenge etter slike lette å lekne ski! Men uansett så kom jeg over Armada ARG noen uker siden. Til tross for størrelsen på skia(Stooor) er det de letteste også8) Men det med at de kutter skruene pga. tynne ski tror jeg ikke, eller hvis det er tilfelle tror jeg ikke det har noen betydning. (sparer bare vekt, ødelegger ikke kvalitet).

www.armadaskis.com mange filmer om skiene deres der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.