Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsikring fjellklatring i utlandet


Anbefalte innlegg

Jeg leser flere steder at vanlig reiseforsikring ikke dekker fjellklatring, men det finnes alternativer som er nokså dyre.

Finnes det noen form for forsikring igjennom noe forbund e.l. for en rimelig forsikring på utenlandske klatreturer?

Har hørt om noe igjennom en tysk alpeklubb, men vet ikke noe mer om det.

vet noen hvordan det er med utrykking av redningshelikopter? Dekker forsikringer dette? (I norge)

Håper noen kan svare på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en vanlig helaarsforsikring fra Europeiske og legger paa en tilleggsforsikring til ca kr 900 per aar ("ekstremsport-tillegg") saa skal den bl.a. dekke alt av klatring og ekspedisjoner i utlandet, t.o.m Everest. Jeg syns det er billig jeg, risikoen tatt i betraktning...

Det som ikke er billig i Europeiske er at det skal ha 60 kr PER DOGN for reiser som varer utover 6 uker. Det er ikke billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Personligt er jeg medlem af DAV ( www.alpenverein.de ), fordi medlemsskabet er billigt, indeholder en hytteordning og en dækkende forsikring.

Forsikringen dækker:

"alpinistische Aktivitäten inkl. Skilauf, Langlauf, Snowboard":

Personenschäden bis zu Euro 1.533.876, - altså 11 mill kr.

Sachschäden bis zu Euro 153.388, - 1 mill kr.

Bergungs-, Such-, Rettungskosten (lavine- helikopterredning osv) je Person und Ereignis bis zu Euro 25.000 europaweit

http://www.alpenverein.de/template_loader.php?tplpage_id=93

I medlemsskabet er der også hytteordningen i EU, med mere end 2000 hytter.

Alt sammen for ca 400,- årligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg betaler gladelig ekstra for å kunne få hjelp ut/ned av fjellet. Forrige sommer møtte vi en uheldig fjellfant som først var dratt ned av isbreen liggende på sin sovepose, deretter var det ridetur på esel før han måtte fikse biltransport fra basecamp og til et sykehus. Det hele med en brukket ankel. Må si jeg var glad for at jeg hadde betalt ekstra forsikring og evt ville sluppet ekstra kostnader, smerte og organisering ved skade. Jeg kjøpte tilleggsforsikring fra Gouda, gouda.no.

Jeg betaler også med gledelig mitt medlemskap i Røde Kors og Norsk Luftambulanse - for de gjøre en super innsats :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Merkelig, naar jeg skulle til aconcagua ville eurpeiske ikke dekke noe...var og i kontakt med fler forsikringsselskaper og fikk samme svar...skal til mt. elbrus sent naa i sommer, faar proeve en gang til da hehehe.

Vedlegger mail-konversasjon med Europeiske sin saksbehandler Randi, vedrørende forsikring til Cho Oyu 2007-ekspedisjon:

(ekstremsport-tillegget koster bare 990 per år, og er jo nesten et "hån" mot resten av forsikringskundene, som er med på å finansiere dyre redningsoperasjoner)

-----------------------------------------------------------------------------

Lyngve Skrede to randi.nokleby..

Hei

Når jeg ser på websiden deres, så dekker ikke ekstremsport-tillegget hverken høydesyke eller klatreekspedisjoner. Er du sikker på at jeg har tegnet riktig forsikring. Jeg driver jo ikke med noen av sportene som er nevnt nedenfor:

Ekstremsport

De aller fleste fritidsaktiviteter er dekket av den vanlige reiseforsikringen. Tilleggsforsikring for ekstremsport vil i tillegg dekke:

•Sports- og fritidsdykking under 40 m

•Uorganisert luftsport

•Motorsport i trening og konkurranse

mvh

Lyngve

------------------------------------------------------------------------------------------

[email protected] to me

Hei igjen,

Jeg kan bekrefte at ekstremsportstillegget også omfatter klatreekspedisjoner og høydesyke på opphold over 4000 m.

Du har derfor fått riktig forsikring.

Mvh Randi

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg har gjensidige og opp til 5000 moh dekker vanlig reiseforsikring så fremt att du ikke reiser til himalaya eller artiske strøk. deretter kan du tegne ekstra forsikring. når jeg var i alaska så tegnet jeg ekstra før 4 uker og det kom på ca 1000kr hvis jeg husker riktig.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg fikk i 2006 feber som ikke gav seg tidlig på Aconcagua på gruppetur med lokalt guide selskap. Måtte avbryte allerede etter å ha vært inne ved foten av fjellet (3800) og komme meg ned i komfortsted (Santiago) og lå rett ut flere dager. Fikk igjen 14000 på vanlig Europeiske reiseforsikring uten noen spørsmål. De pengene er øremerket ny topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du får en bekreftelse fra forsikringsselskapet på hva og om de dekker på gjeldende tur. Aller helst en skriftlig bekreftelse. Da er det vanskelig for dem og komme drassende med paragrafer og unntak i speilvendt mikroskrift i ettertid. Jeg brukte Tryg Vesta på Elbrus og fikk bekreftelse på full dekning med ulykke/berging. Så lenge turen var organisert og ikke en ren ekspedisjon gikk det greit. Ellers har mange selskaper begrensninger i høyde. Gouda som nevnt her er et selskap som er spesialister på ekspedisjonslignende turer, og jeg er blitt anbefalt det av folk som bl.a. har vært på Everest og flere andre 8000-metere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, naar jeg skulle til aconcagua ville eurpeiske ikke dekke noe...var og i kontakt med fler forsikringsselskaper og fikk samme svar...skal til mt. elbrus sent naa i sommer, faar proeve en gang til da hehehe.

Vanlig reiseforsikring i Gjensidige dekker El-Brus.

Skal dit selv i august og har derfor nettopp sjekket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Det viktigste er at du får en bekreftelse fra forsikringsselskapet på hva og om de dekker på gjeldende tur. Aller helst en skriftlig bekreftelse. Da er det vanskelig for dem og komme drassende med paragrafer og unntak i speilvendt mikroskrift i ettertid. Jeg brukte Tryg Vesta på Elbrus og fikk bekreftelse på full dekning med ulykke/berging. Så lenge turen var organisert og ikke en ren ekspedisjon gikk det greit. Ellers har mange selskaper begrensninger i høyde. Gouda som nevnt her er et selskap som er spesialister på ekspedisjonslignende turer, og jeg er blitt anbefalt det av folk som bl.a. har vært på Everest og flere andre 8000-metere.

Jeg skal prøve meg på Aconcagua nå i januar. I den forbindelse tok jeg en ny prat med mitt forsikringsselskap. Nå fikk jeg beskjed om at det var kommet nye regler som "alle" selskaper var ens om. Vanlige reiseforsikringer dekker ikke turer der du befinner deg over 4000 moh. De kunne heller ikke selge meg noen tilleggsforsikring som dekker dette. Jeg kommer nå til å tegne en reiseforsikring i Gouda som dekker nær sagt alt du kan finne på. Prisen var også lavere enn vanlig forsikring hos mitt tidligere selskap.

Jeg hadde ikke mottatt noe varsel fra mitt selskap om at forsikringsvilkårene var endret. Antagelig ville det være omtalt med den berømte lille skriften i forsikringspapirene når de kommer. I mitt tilfelle så vil de nye papirene komme mens jeg er der nede. Men det er en ide å sjekke grundig med sitt forsikringsselskap før man legger ut på slike turer. Jeg fikk vite at Kilimanjaro og Elbrus var fullt dekket da jeg var på de. I dag ville de ikke vært det. Og informasjon utover den du finner i de heller tungleste forsikringsvilkårene får du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.