Gå til innhold
  • Bli medlem

Starte med klatring


JAGAJ

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt og stare med klatring, har det siste året fått mer interesse for friluftsliv (dvs padling, skikjøring, sykling) etter og ha vært "fotballfreak" i MANGE år. Men hvordan bør jeg gå frem, hvilket utstyr trenger jeg osv, kurs? Bor i lofoten så forholdenen skal vist være perfekte har jeg hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste du kan gjøre er å oppsøke noen i området som driver med klatring. Hvis du går inn for det nå kan du få en kanonbra sesong - du rekker å trene deg opp litt i fingrene før steinen tørker og folka trekker ut.

Klatring er ganske håpløst uten klatresko. Siden du er begynner bør du kjøpe ditt første par sko så trange at du klarer å ha de på 5 min i butikken, men ikke mer. Da vil du som regel, i hvert fall om skoen er av naturlig materiale, kunne gå med skoen en hel dag når den er gått inn. En kalkpose med belte og løskalk hører også med, og her sørpå er det også greit med flytende kalk slik at innelufta ikke blir så alt for ille. Veit ikke hvor tett med klatrere det er der du bor, og om dere har noen haller. Det ser sånn ut på Lofoten Tindeklubb sine sider, det er i hvert fall en.

Det kan hende det går an å leie sko før du bestemmer deg for å begynne, eller du kan begynne med sko som har stiv såle og god friksjon, som er litt trang. Kanskje låne noe av dama hvis hun har noe som går an.

Uansett, sko + kalkpose = 1000 kroner ca. Det er som regel ingen problem å få låne en sele og de som sikrer har garantert tau. Når du vet om det er greia di så er det bare å kjøpe seg sele (7-800 kr), taubrems (250 kr), karabiner x 2 (200 kr), tau (1200 kr), slyngesett (800-1300 kr) eller en pakke med alt sammen. Uansett lurt å vite om dette er greia di før du begynner å bruke penger på utstyr, for folk er skeptiske til å kjøpe slik brukt.

Kurs koster som regel 700-1200 kroner for intro til sikring og klatring på innevegg og boltede ruter, men det går selvfølgelig ann å få opplæring av en som driver på med klatring. Det kan være kjekt å vite om vedkommende er instruktør inne, eller i det hele tatt har gått kurs. Sjekk ut www.klatring.no og se gjerne "bratt kort" filmen under "hva er bratt kort".

Det anbefales ikke intensiv trening på fingere de tre første månedene; hold deg til ruter med positive tak i starten som du får fingeren rundt, og ikke start med hang-board og intens buldring med det første. Blir du først skadet tar det alt for lang tid å komme seg igjen! Sånt har vi ikke tid til :shock:

God klatring! Skulle gjerne vært i lofoten selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du burde begynne nå selv om det kanskje ikke er kurs til før sommeren. Da kan du ta overgangskurset inne til ute, hvor man går igjennom litt mer tautekniske ting og fremdeles sjekker at sikringsarbeidet skjer på en forsvarlig måte. I hvert fall begynn med buldring (lav klatring uten tau), så du får trent opp armene og teknikk til du begynner på kurs.

Nå vet ikke jeg helt hva slags mål du har med klatringen. Noen har som mål å komme seg opp i fjellet og overkomme steder som er utsatte men ikke teknisk vanskelige å forsere. Så har du de som ønsker å gå storvegger, med eller uten hjelpemidler, også er det de som ønsker å drive med den teknisk vanskeligste klatringen de får til. Så fins det isklatring i fryste fossefall, klatring for å utforske hulesystemer også videre.

Hvis fokuset ditt ligger på å bli teknisk god fort, da bør du begynne allerede nå med buldring og noe tauklatring. Hvis du heller er interessert i tilgang på fjell så gjør det ikke så mye å vente til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er iallfall at mye vil ha mer... begynte med sportsklatring på klippe, var fornøyd med det, ville så til fjells, så kjøpte eg masse sikringsutstyr, og nå er isøkser på vei i posten. hvis du får smaken på klatring har du en hel verden foran deg! og du lever jo i et bra område, har tenkt å tilbringe en lengre periode i lofoten i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig ingen konkrete mål med klatringen min, men synes det ser vanvittig fett ut og henge i en fjellvegg. :)

Skulle gjerne begynt med klatring/buldring nå med en gang, men er nylig operert i skulderen så det setter en stoppe for med, en tid fremmover, i alle fall foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det! Har nylig sett K2 og Vertical Limit. Knallfilmer! Noen andre anbefalinger? :wink:

Du finner noen flere anbefalinger i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6648

Av de som nevnes der, er det vel spesielt Cliffhanger og Touching the Void (dokudrama) som inneholder en del klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen form for alternativ trening man kan gjøre for og styrke de musklene som er relatert til klatring?
styrketrening definitivt. Alt av trekk, mage/rygg og underarmsmuskulatur er viktig. Også framsiden av bryst er greit å få trent opp da en lett får gorillaholdning hvis det ikke er noe der. Alternativt fins det alle mulige oppfinnelser som skal hjelpe til å styrke underarmsmuskulaturen, men pass på at du ikke får senebetennelse!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må bare spørre dere! Hvor mye erfaring mener dere en person (slik som meg, som ikke har klatreerfaring) må ha for og sette sikringer og slikt på litt utsatte fjellturer? Uten at det direkte trenger og være klatring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre dere! Hvor mye erfaring mener dere en person (slik som meg, som ikke har klatreerfaring) må ha for og sette sikringer og slikt på litt utsatte fjellturer? Uten at det direkte trenger og være klatring

Kjenner godt igjen spørsmålet fra min egen start som mosjonsklatrer, var ivrig og ville skynde meg fremover mest mulig :P .

Her på forumet er vi nok mange som deg, ut på fjelltur, gå langs utsatte passasjer eller på egger som krever lite klatring, men sikring.

Kort sagt er det to håndtverk som bør lære deg,

..klatring og

..sikring.

Det finnes idag mange supergode klatrer (buldrere, inneklatrere) som ikke kan sikre på egne kiler ute :lol: , samtidig som det finnes mindre gode klatrere som kan ganske mye om sikring :D , da de har vært mest ute på kileruter og i fjelltrerreng.

For å bli god må man som oftest praktisere, og det beste er da sammen med andre klatrere som man stoler på eller gjennom grunnkurs hvor man lærer fort, får kritisk oppfølging og etablerer gode rutiner.

Personlig vil jeg først anbefale kurs, slik at du får vært innom de viktigste teknikkene i riktig progresjon, men også fordi godkjente kurs holder ett visst nivå. Lærer du av klatrekompisene dine risikerer du i større grad å lære knep, teknikker m.m som ikke passer for en nybegynner.

Om man er på litt eller veldig utsatte turer spiller ingen rolle, basisteknikkene for sikring er stort sett det samme. I dette ligger det at man må kunne vurdere hva som er sikringsbehovet , etablere sikring og konsekvens av dette.

Lykke til, du er iferd med å entre en kjempefin hobby som kan være risikabel, men fryktelig spennende og givende :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst å begynne, så kom igang.

Siden skulderen er på bedringens vei, så begynn med beintreningen. At du ikke kan bruke armene i starten er faktisk en kjempefordel.

Kjøp deg noen klatresko og finn deg en mur/ stor stein/ svaberg/ klippe - hvor du kan bevege deg uten fare om du skulle ramle.

Klatre opp uten å bruke armene til annet enn støtte.

I starten er dette kjempetrening for balanse og beinbruk. Du vil lære å stole på beintakene, og dermed spare armene når du kommer i veggen.

Lykke til med klatringen - er en fantastisk hobby, eller idrett for dem som har tatt det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For innendørstrening kan du sjekke om Lofoten Folkehøgskole (i Kabelvåg) fremdeles har åpent for ikke-elever, det hadde de da jeg var elev der i 2003/2004. Veggen er liten, men liten er bedre enn ingenting.

Ellers kan vel klatreskolen i Henningsvær anbefales, slik Jarle gjør:)

post-4093-133474518221_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.