Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring i Sognefjordområdet...


Mariushb

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er tre kompiser som planlegger en fjell/fjordtur som vil gå fra sogndal i løpet av Juli måned.

Men, i den forbindelse lurer jeg på om dere vet om noen fine turruter som går i området rundt Sognefjorden?

Er terrenget veldig ulendt, eller er det overkommelig?

Finnes det turistehytter på de evt. rutene?

Vi regner med å tilbringe mellom 2 og 4 dager på turen. Vi er unge og spreke, slik at evt. tunge løyper ikke vil være noe hinder.

Vi håper på å se mest mulig på turen, og vi skal returnere til Sogndal etter endt rute.

Setter pris på alle innspill og forslag! :P

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Har du tenkt å starte og ende turen i Sogndal?

Terrenget her er jo prega av flott fjell osv. så det blir nok ikkje noko "tur på vidda"!

Men ikkje verre enn at det er fint å gå i, sjølv med litt tung sekk...

Dersom du startar i Øvstedalen, kan du gå via Fjærlandssete mot Blåfjellet og Gunvordalen.

Her kan du evt. gå på Synnevasskjer og andre flott toppturar som Skjerdingane osv.

Det er også muligheitar for å gå på bre her om du vil!

Vidare kan du gå mot Anestølen og opp Langedalen over Sogndalseggi/Storebotn og til Berg.

Frå Storebotn kan ein evt. gå på Steindalseggi, Steindalsnipa og Nyastølseggi alle over 1500moh.

Går du turen uten å ta nokre toppturar så brukar du nok 2-3 dagar, avhengig av tempo.

Det var vertfall eit forslag, med litt meir info om evt. start og endestad så kan det jo hende det

er andre alternativ som passar betre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hurtig svar!

Vi har planer om å starte og avslutte turen vår i Sogndal. Brevandring hadde sikkert vært kjempe spennende, men bør man ikke ta en del forhåndsregler før man begir seg ut på en slik ferd?

Og hvordan er tilgangen på turisthytter for natten i disse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Du bør ha en del forhåndskunnskap dersom du skal begi deg ut på bre, spesielt om sommaren!

Men det er fortsatt fine tur moglegheitar i områda, og brevandring er ikkje eit must, meir bonus..

Det er lite med turisthytter her i området, i Sogndalsdalen ligg det ei sjølvbetjent hytte: Grøssete,

men den er på andre sida av dalen for den turen eg beskreiv over.

Så vist du MÅ holde deg i Sogndalsområdet så er det nok ein fordel med telt eller duk/pressenning!

Dette fordi det er ganske langt mellom turisthytter!!

Legge ved eit lite forlslag, vart litt ivrig her så eg vurdera å ta samme turen no i februar:)

post-3320-133474514111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Øyvind der, Sogndal med områda rundt har fantastikse muligheitar for skiturar! Og sogndalsdalen

har ALLTID gode snøforhold:) Dei som likar fjellsport kan jo ta ein kikk her:

http://www.fjellsportfestivalen.no/

Når det gjeld breen har eg sjølv observert sprekkar her, og vil ikkje anbefalle å ferdast på den utan

at ein har erfaring frå brevandring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med bilder fra Sogndalområdet :shock:

Jeg har vært på Voggebreen 7 ganger, 3 ganger videre til Gunvordalsbreen. Har aldri gått i tau, nesten alltid alene. Ikke helt etter boka, men det har alltid vært i februar og mars med masse snø i fjellet. Jeg er svært så lysten på gjensyn med de traktene igjen!

Sogndalsdalen rundt er jo noe en absolutt burde prøvd. Det ble sagt at det var en eksklusiv krets på 3-4 personer som hadde gått turen innafor rammene på et døgn. Hadde vært artig å prøvd en gang, men minst like flott må det være som en 2-3 dagerstur med solid oppakning og spektakulære overnattinger. Jeg kom meg aldri til områdene nord for Frudalstunnelen eller nord for Torstadnakken i løpet av studietida. Eneste var en ekskursjon til Anestølen, men det kan jo ikke telle. Kan tenke meg at Sogndalseggi og områdene rundt Steindalsbreen må være veldig interessante. Jeg skal iallefall tilbake og utforske med tid og stunder. Sogndalsfjella glemmer jeg aldri, de er som et lite hjemsted for meg i likhet med Finnemarka og fjella rundt Utladalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg er inne i mitt siste studieår i Sogndal no, og eg har lite lyst å reise herifrå. Eg kjem frå Førde(1 time frå med bil), så eg har jo vore i fjellområda før eg kom til Sogn. Men på mine år i Sogndal har eg no fått med meg alle fjella rundt sogndalsdalen. Så til våren så blir det Sogndalsdalen rundt!

Når det gjeld breen så har eg ikkje vore lenger inn enn til Synnevaskjer, men det var ein flott tur! Når dagane blir litt lenger og bilen er på plass igjen så får eg ta meg ein tur lenger innover! Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.