Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsbriller med styrke?


Bugge

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av å alltid måtte knø med linser eller være nervøs for ødelegge hverdagsbrillene som uansett gjør det vanskelig å beskytte seg mot sterkt lys... Det er de anledningene hvor man har gått med den ene linsa i munnen, og sikter med det éne øyet på jakt etter rent vann å skylle i. Ukult deluxe. Har også opplevd at linsa fryser før jeg får den på... Like ukult.

Tips? Soliditet, passform og synsfelt er prioritert i nevnte rekkefølge. De må gjerne være ur-stygge om de bare er solide nok. Og viktigest av alt; de må være mulige å få med styrke i glassene hos en optiker! Jeg har litt skjeve hornhinner, og klarer meg akkurat med bare styrke, men ordentlig korreksjon er å foretrekke. Er det noen spesielle kjeder som har peiling på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen i mye av det du sier her ja.

Så idag at Oakley hadde sportsbriller med styrke. Det er et merke som skulle ha litt av hvert å tilby innen skikkelige briller og er kjent for bra kvalitet. Så det i et butikkvindu, kommer ikke på navnet på butikken i farten.

Oakley er jo ikke billig, men brillene/snø googles fra Oakley er som regel verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert en laseroperasjon av øynene? Jeg gjorde det i fjor og er strålende fornøyd. :P

Det koster litt, men det har jammen blitt noen tusen i briller og linser opp gjennom årene også.

Deilig å bare åpne øynene når en har sovet og faktisk kunne se noe uten å måtte fomle med linser og briller.

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oakley er jo ikke billig, men brillene/snø googles fra Oakley er som regel verdt pengene.

Jeg kjøpte et par Oakley solbriller med styrke. Prisen var ikke så ille i forhold til hva briller pleier å koste og brillen var solid og ordentlig. Men det viktigste manglet: Styrkekorreksjonen var elendig utenfor senteret av synsfeltet. Jeg klagde på saken og de sa at de ikke klarte å gjøre det bedre :shock: Jeg var nærsynt ca -4.5 og det var på grensen av hva de skulle klare. Det er mulig de får det bedre til dersom du ligger nærmere 0.

I etterkant har jeg operert øynene med laser. Det funka mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-5 og -5.25... Jeg er klar over at det nok ikke blir krummede briller med stort synsfelt, men jeg har ikke noe i mot en mer "konvensjonell" utforming, så lenge passformen og kvaliteten er god nok.

Har hørt med forretningene her i Tromsø og fått beskjed om å komme tilbake om ca to uker når de da får inn et større parti med bl.a briller for høysesongen for vintersport. Har mine tvil, men jeg skal nå se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dette er jo en gammel tråd så det kan jo være du allerede har kjøpt en brille. Jeg kan ihvertfall komme med mine synspunkter etter noen år i bransjen. Jeg har solgt det meste av merker så det jeg anbefaler her må ikke sees på som reklame.

Oakley er et knallmerke med mange gode modeller, både vanlige fatninger og solbriller. Nå har de blitt kjøpt opp og servicen har gått fra å være blandt de i bransjen til å bli elendig :? Synd for et så bra merke som Oakley. Snakker du direkte med Oakley og ikke "eiern" er det noe annet!

Jeg ville hørt med din lokale Oakley forhandler hvordan mulighetene er for å få en brille med styrke. Vet at Oakley RX(dems eget sliperi) ble lagt ned ved nyttår, men jeg har fått høre at de har muligheter til å få slipt glass andre steder. Oakley har noen gode titan modeller som er lette og sterke som jeg ville sett på hadde jeg vært deg. I løpet av de årene jeg har solgt briller så har jeg aldri fått inn en reklamasjon som gjelder fatningene!!

Adidas ville jeg holdt meg unna! Kvaliteten er elendig og servicen likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt meg briller ennå, nei.. Men når jeg skal det så regner jeg med det blir Oakley. Har vært noen runder rundt og tittet på hva som finnes, og det tok ikke lang tid før jeg skjønte at adidas' løsning var noe genuint ræl! Tror egentlig ikke jeg blir å kjøpe noe før utpå nyåret siden det er rett før det bare blir mørkt og kaldt her i Tromsø :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, artig sak dette.

Personlig ligger jeg på ca + 0,75 > + 1,00 med såvidt skjeve hornhinner. Benytter vanlige briller kun ved pc/TV/bilkjøring i mørke og regn!

Katastrofen er først ved bruk av ordinære solbriller (Oakley) i fjellet.

Da blir alt veldig langt borte, og enda verre fryktelig bratt. Det liker jeg ikke, for jeg syns det er bratt nok som det er, om ikke 40 grader skal oppleves som 60, eller 60 som 80.... :?

Er det noen optikkere her på ff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Radar fra Oakley selv. Lav vekt og god passform, samt den beste optikken som finns - særlig på iridiumsbehandlede glass. Anbefales!

Kan også ta med at de koster ca. 2000,- hos Synsam, og 700 - 1000,- i USA :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner visstnok å ta inn Oakley hos oss, om jeg kjøper ei solbrille hos oss (med rabatt, seff :cry: ), kan jeg da ta den med til en optiker hvor de fører Oakley for å få glass med styrke?

Kommer helt an på modell og styrken på glassene. Enkelte fatninger kan de nok greie å slipe glasser til i forretningen. Det kommer helt an på krumningsgrad den har. Det er ikke værre enn å høre. evt. så kan du sende den inn til Oakley selv og bare få oppgitt dine mål fra optikeren.

Noen modeller du har tenkt på?|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over det. Oakley informerer jo om hvilke briller som det lar seg gjøre å få glass med styrke i. Jeg har sett litt på Gascan, Juliet, Flak Jacket og Half Jacket. De kommer til å bli brukt en del i bakken, så jeg klarer ikke he-elt å gå for en modell som bare en funksjonabel.. Er vel litt småjålete :cry: Jeg har prøvd vanlig Gascan og den sitter svært godt, og siden den ikke krummer seg ned bak ørene er den behagelig med lue, hjelm e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over det. Oakley informerer jo om hvilke briller som det lar seg gjøre å få glass med styrke i. Jeg har sett litt på Gascan, Juliet, Flak Jacket og Half Jacket. De kommer til å bli brukt en del i bakken, så jeg klarer ikke he-elt å gå for en modell som bare en funksjonabel.. Er vel litt småjålete :P Jeg har prøvd vanlig Gascan og den sitter svært godt, og siden den ikke krummer seg ned bak ørene er den behagelig med lue, hjelm e.l.

Gascan er en tøff modell det er null stress med styrkeglass i.. Er heller ikke så farlig om glassene blir tykke siden det ikke syntes pga. den tykke ramma!

Ingen Oakley modeller har stang som bøyes ned bak øra forresten :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Et tips som ligger litt på siden: I forbindelse med en langtur jeg skulle på kjøpte jeg noen månedslinser. De funket som gull. Satte de inn før turen startet og tok de ut en mnd. senere når jeg var hjemme.

Jeg er ellers plaget med tørre øyne når jeg bruker linser til hverdags, uansett type. Men på tur opplevde jeg ikke det problemet med månedslinsene. Mulig det har noe med mengden frisk luft å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/har hatt 3 forskjellige Ray Ban (Balorama, Predator og RB4026) der optiker har slipt til glass med synskorreksjon (styrke + skjeve hh). Glassene har identisk fargetone med de "originale" solbrilleglassene.

Dette har fungert 100 %.

Alle disse modellene har forholdsvis buet form, og det har vært helt i grenseland med de mest buede glass som er tilgjengelig. Det ligger vel en "begrensing" i forhold til styrke/kuving på glasset tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett også brukt day & night som jeg kan ha på øyet sammenhengende i en måned. Trodde egentlig det var løsningen på alle mine problemer inntil de en gang forårsaket sår på hornhinna mi. Det er mest sannsynlig rene tilfeldigheter, men makan til smertehelvete uten blod eller beinbrudd har jeg faenmeg aldri vært borti! Det er nå snart to måneder siden jeg har hatt day & nights på sist, og jeg tenkte jeg skulle forsøke igjen snart...

Det er noe forbanna drit å være så svaksynt at man er help hjelpesløs uten briller eller linser, har minus 6 på hvert øye. Dyrt er det og!!! Det burde være noen form for offentlig støtte til oss som per definisjon er blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang oakley og styrke var det vanligst å kjøpe dem som en pakke fra oakley. hvis du har egen ramme, så må du sende den inn til oakley hvis du skal ha styrke i den pga optikerene sliper ikke glassene til oakley selv og det kan være småforskjeller fra brille til brille som gjør at de ikke bare leverer ferdige glass. Men med brilleseddelen du har fra optikeren din kan det kanskje være mulig å bestille gjennomsportbutikker også, men det ville jeg nok ikke anbefalt dersom noe ikke stemmer, selvmedisinering av syn er en generelt dårlig deal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp vanlige briller etter ktrl synstest. Var noe forandring siden sist. Skjeve hornhinner og annet kos. Optikern hadde kampanje på innfatning, så kjøpte meg samtidig solbriller med polarisering og "antirefleks" et eller annet behandling. Vanlig brille bare med "soting". Selve glassene kostet da 2400, innfatningen kosta meg 20kr - var noe Bjørn borg til 99% rabatt. Funker suverent til bilkjøring. Valgte en ganske bred innfatning som skal dekke mye av synsfeltet. Kjøpte i fjor Wiley xg1 brillen, men merker etter nye briller at verden ser annerledes ut nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.