Gå til innhold
  • Bli medlem

75 mm fjellskistøvel: Vondt under foten fordi skosålen bøyes?


andreab

Anbefalte innlegg

Jeg er den heldige eier av en ny skipakke, med Crispi Sydpolen skisko og Rottefella tåbinding (super telemark med wire). Jeg har ikke gått med tåbinding før. Etter et par turer i marka for å gå inn skoa merker jeg at jeg får vondt under føttene, ca. midt mellom hælen og tåballene, litt mot utsiden.

Jeg fikk montert en 10 mm heveplate under bindingene (og selvfølgelig en under hælen). Jeg legger merke til at området under tåballene er et par mm høyere enn selve bindinga (under tærne), slik at når skoa settes i bindinga så står den med hælpartiet et godt stykke over hælplaten på skia, og skoa står liksom litt i spenn. For å få skohælen ned på skia må det påføres et trykk, slik at skosålen bøyes litt. Dette kjennes ved at det trykker litt oppunder foten. Det varierer litt hvordan det føles, men det blir tidvis nokså ubehagelig, og kunne ikke tenke meg å gå en lengre tur med det ubehaget.

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg skulle tro at problemet i alle fall ikke ble like stort uten heveplate, da det virker som denne gjør at skoa står i spenn med hælpartiet "i været". Er det kanskje bare slik at det må gåes inn? Dette forstår jeg dessuten ikke hvordan kan hjelpe. Jeg ser igrunn to løsninger på problemet: (1) enten bygge opp hælklossen ytterligere, slik at skoa ikke bøyes når den berører hælklossen, eller (2) bygge opp området under bindinga, slik at det ikke blir et forhøyet parti rett bak bindinga som løfter resten av skoa litt.

Jeg fikk bindinga montert av en fyr som hadde god erfaring med dette, og en skulle tro at dette var standard prosedyre. Noen tanker?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har akkurat samme oppsett som deg og har ikke merket noe av det du beskriver.

Sydpolen skoen er ganske smal så det kan være at du er nødt til å gå den inn godt om du har en litt bred fot. Mulig du kan prøve å løsne litt på snøringen av skoen over vristen.

Har du helløftere? Disse bør peke mot bindingen da de støtter opp under sålen mellom bindingen og helplaten, mulig dette kan løse problemet ditt.

post-3709-133474513805_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den heldige eier av en ny skipakke, med Crispi Sydpolen skisko og Rottefella tåbinding (super telemark med wire). Jeg har ikke gått med tåbinding før. Etter et par turer i marka for å gå inn skoa merker jeg at jeg får vondt under føttene, ca. midt mellom hælen og tåballene, litt mot utsiden.

Jeg hadde samme symptomer i høst pga skobytte, gjaldt ikke ski. Gikk til legen og fikk ei innføring i hvordan fotbladet fungerer. Problemet mitt var at skoen/sålen ga for dårlig støtte under fotbuen, innleggssåle med støtte (større bue) var løsningen. Pluss en kur med betennelsedrivende. Plaget meg såpass lenge at hvis jeg får det igjen så kjøper jeg formstøpte såler uten å mukke, aberet er at første paret koster 15-1600 kroner. Par nr 2 er litt billigere, men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_S: Nei, har ikke brukt kabelen ennå, den har jeg, som du foreslår, bare festa bak hælklossen.

Bare for å presisere så har jeg både en hælkloss, og en 10 mm plastplate under tårindinga som hever denne. Det første bildet under viser hele oppsettet og hvordan skoa står i spenn selv på bindingas øverste (slakeste) hakk.

De andre bildene viser hvordan heveplata rett bak tåbindinga er noen få millimeter høyere enn tåbindinga, nesten som følelsen av å ha snø/isklump under foten. Så ille er det ikke, men føler at skoas såle bøyes merkbart når jeg trykker hælen ned på hælklossen.

post-3861-13347451381_thumb.jpg

post-3861-133474513849_thumb.jpg

post-3861-133474513886_thumb.jpg

post-3861-133474513921_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer i høst pga skobytte, gjaldt ikke ski. Gikk til legen og fikk ei innføring i hvordan fotbladet fungerer. Problemet mitt var at skoen/sålen ga for dårlig støtte under fotbuen, innleggssåle med støtte (større bue) var løsningen. Pluss en kur med betennelsedrivende. Plaget meg såpass lenge at hvis jeg får det igjen så kjøper jeg formstøpte såler uten å mukke, aberet er at første paret koster 15-1600 kroner. Par nr 2 er litt billigere, men likevel..

Oppdatering: snakket met fyren som solgte utstyret til meg, og han mente dette vill enten gå seg tl med oppmykning av sålen, eller så kunne jeg, slik som du har gjort, investere i en innleggssåle. Merket du straks forbedringer etter å ha investert i dine såler? Har fortsatt noen uker på meg før jeg planlegger min første langtur med dette utstyret, så kan prøve å gå det inn så godt jeg klarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm. nå har jeg ikke oppbygningsplater selv, men kanskje noen som har det vil kommentere ytterligere; det ser ut som høydeforskjellen mellom selve bindingen og plata på klossen (rett bak bindingen) er høyere enn andre jeg har sett..

hele poenget med den er jo att du skal få mer og stå flatt på, ikke at du skal bøye skoa bakover for å få ned helen.

Skjønner godt att dette gir følelsen av snø i bindingen, og det får jeg også vondt i beina av etterhvert, innleggssåler eller ikke.

Hvis ingen andre med like plater kommenterer, ville jeg kanskje sendt en mail til rottefella bare for å dobbelsjekke med en beskrivelse av problemet ditt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en kur betennelsedrivende, gikk vel ca 2 uker uten å bruke skoene, deretter med innleggssåle og har ikke merket noe mer til betennelsen jeg fikk. Jeg ignorerte symptomene til å begynne med, og tenkte at dette går over. Når jeg fikk problem med å gå skikkelig gikk jeg til legen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Netopp hiemme fra topp hytte - vinterferie med mye ymse vær, men også meget bra dager! Der hadde jeg ski med offisielle Rottefella 10 mm heveplaten og "skjærefjøls" opplegget med. Dvs. ordentlige fjellski og et par Åsness Taiga, slik jeg har følelsen under føttene ennda fra begge!!

Nei, jeg har aldri hatt problemet, som du nevner med noen av heveplatene (med minndre det da komme snø/is under foten).

Merkelig nok ser det ut til fra fotoene dine, at Rottefella platen din er noe tykkere bak bindingen enn mine?? Min er vel under 1 mm, berre ørlite høyere enn fotstykket i supertelemarken.

Men når støvler - særligt nye - står spennt opp i bindingen "svever" helen alltid noe over helklossen, fordi sålen er noe stiv og lite oppoverbøyd for! Muligens myker det hele sig noe opp efter inngåing av støvlene.

Ellers må du montere om med noe ganske tynnt mellomlegg mellem binding og heveplaten eller kanskje slipe ørlite av platen bak bindingen, hvis det da er nok å slipe av. Mellomlegg er vel sikreste løsningen. Husk lange nok skruer og gjerne med noe lim.

Men som sagt har jeg aldrig merket problemet!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Som du sier elgen, det eneste som virker som en permanent løsning (dersom ikke det blir bedre med tida, eller jeg prøver innleggssåler), er vel å bygge opp tåbindinga et par mm. Jeg er dog redd for å gjøre for mye selv med skiene, så jeg prøver nok å gå en stund med det først. Som en nødløsning kan jeg kanskje feste en ekstra kloss på hælklossen så den blir litt høyere. Vi får nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.