Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av sekk (ca 90 liter)


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny sekk i år, men vet ikke hvilken jeg skal velge. tenkte jeg skulle kjøpe en på ca 90 liter.

noen som har noe å annbefale?

legger til litt info da jeg ikke gjorde det med en gang:

jeg tenkte jeg ikke skulle gi mer enn ca 2000,- men kan koste litt mer hvis jeg får tak i den på oslosportslager, g-sport eller andre steder jeg får rabatt. (DNT-medlem)

jeg skal nok ikke på turer lengere enn en til to uker i strekk, men blir vel litt lengere turer til neste år.

vil helst ha en sekk med avtagbare sidelommer, der jeg kan ha fiskeutstr i den ene, og øks og sånt i den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ikke noe om hvor mye du er villig til å gi.

Men om jeg skulle velge en sekk uavhengig av pris så har jeg sjelden bært bedre sekker en Arcteryx Bora sekkene. Bora 95 er på 92/99liter (avhengig av rygglengde).

Prisen er 3999, men husk at du får pruta den med 15% både hos sportsnett og oslosportslager om du er DNT-medlem.

Den nevnte berganssekken har jeg også, den er god å bære, men om du ikke skal på ekstremt lange turer er den for stor. Den veier også en drøy kilo mer enn bora'en. 4,6 kontra 3,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sterkt anbefale Lowe Alpine Contour IV 85+15

Har hatt den nå i 3 år og den er som en drøm....merker nesten ikke at man har sekken på seg.. selv med 20-25 kg.

Den er en romslig og god sekk med god kvalitet.

Mye for penga.

Kjøpte den i min tid på DNT for 2100,- (ikke mdl 2500,-) men tror kanskje de har slutta å føre den modellen.

Ser ut som om de har denne isteden for nå http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8241&fo_id=4056

En litt mindre sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora95 er en drøm å bære sammenlignet med 130 literen til Bergans, og jeg har tilbragt mange mil med begge to. Trodde Berganssekken var kjempegod til jeg prøvde noe bedre :D

Eneste negative med Bora95, bortsett fra at prisen kanskje kan virke litt høy, er at den store lommen foran på sekken kan gjøre det vanskelig å spenne fast ting du ikke får ned i sekken. Og så MÅ du ha regntrekk til den, eller droppe alt som ikke tåler vann i topplokket. Der har designeren -som skulle hatt juling- funnet ut at glidelåsen godt kan være midt oppå. Og når det i tillegg er brukt "vanntette" glidelåser blir det fort vått nedi der.

Men gå for all del i en ordentlig butikk, gjerne sportslageret eller sportsnett om du er i Oslo, og få hjelp til å finne en sekk som passer til deg. Altfor mange som har sportsbutikk som ekstrajobb, og de kan ikke hjelpe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bergans alpinist som er 130 liter. Dener meget komfortabel, men litt i største laget selv om den kan stammes godt inn og en kan ta av sidelommene. Det er selvsagt individuelt. Hva med å prøve bergans trollhetta som er 90 liter i herreversjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du da ha en sekk som er på 90 liter plus sidelommer eller inkludert sidelommer?

Til Bora-sekkene får du løse sidelommer du kan sette på etter behov. De spennes fast på kompresjonsremmene. Ellers tror jeg nesten du må opp i 110 literen til Bergans for å finne avtagbare sidelommer, uten at jeg har sjekket alle sekker på markedet.

Prismessig butter det nok litt med Arc'teryx-sekker generelt. Men de har noen sekker til den prisen på Sportslageret, bl.a. en del sekker fra Lowe Alpine (om jeg ikke husker helt feil)

Fiskeutstyr i en avtagbar sidelomme kan nok virke som en god idé, men jeg har valgt å kjøpe en liten sekk (Osprey Talon 11) som har en ryggplate som lar meg brette sekken og pakke den ned i hovedsekken min. Litt vanskeligere når jeg vil fiske underveis, men en drøm når jeg vil rusle noen kilometer unna leiren og fiske. I fiskesekken får jeg da plass til en regnjakke og litt mat i tillegg til fiskeutsyret.

Bergans Trollhetta har jo en sånn sekk inkludert, som spennes fast på yttersiden. Osprey lager også noen gode sekker du kan få både sidelommer og liten sekk til å feste på yttersiden til. Utrolig gode skker å bære på det også. Litt billigere enn Arc'teryx.

Øksa di kan du jo feste til sekken på annet vis enn i en sidelomme....?

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv Bergans Trollhetta 95L og er storfornøgd med den, den avtagbare sekken gjer det lett å pakke ned ting du vil ha lett tilgjengelig, eller du ikkje vil oppbevare saman med resten av pikk pakket!

Du får også kjøpt sidelommer som du kan feste på kompresjonsreimane:

http://www.sportsdeal.no/produkter/sekker/1133386598/1186482446

Det går og an å kjøpe hofte beltelomme:

http://www.sportsdeal.no/produkter/sekker/1133386598/1133386984

Einaste minus med dagstursekken er at den gjer det noko meir plundrete å feste ting uttapå sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.