Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke for hele året


nybegynner

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg er på leit etter en jakkeløsning for hele året. Er det noen som har kommentarer til følgende to alternativer:

Alternativ A:

Lett microfiberjakke:

http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?fo_id=4043&ar_id=8204

Vindtett softshelljakke:

http://www.route62.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=2652r

Alternativ B

Softshelljakke og passende undertøy

http://www.norrona.com/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/11d63e99e601f80dc1257023000bf6f9?OpenDocument

Har tenkt å bruke jakka/jakkene vinterstid (Hardangervidda, slalåmbakken, Svalbard), vår, sommer og høst i fjellet. Jeg kommer til å ha regntøy i tillegg.

Tanken bak Alternativ A er at det virker mer allsidig enn B. Jeg kan for eksempel på varme sommerdager velge å kun bruke microfiberjakka, eller på kjølige høstdager kun bruke softshelljakka. På vinteren kan jeg regulere med godt ull- eller superundertøy og fleece.

Men så lurer jeg på om dette bare er en overkill, og at Alternativ B er mer en nok. Ser jo at mange går med rene bomullsjakker og godt undertøy og er happy med det.

Jeg synes dessverre det er en bortimot ugjennomtrengelig jungel og ser at det finnes utall meninger og erfaringer rundt temaet. Egentlig har jeg ikke lyst til å "prøve og feile", for utstyret er jo bare sykt dyrt.

Håper derfor at noen kan gi meg noen nyttige tips.

Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jakkene som er nevnt her her jo verken fugl eller fisk for å si det slik. Er det ikke greit, når du først skal legge endel penger i det, å kjøpe en gore tex jakke? Om det ikke regner eller blåser apekatter går du jo bare i en fleece e.l.?! Softshell er ihvertfall ikke noe å dra med seg på vinterfjellet, med tanke på hetteløsninger og vindtetthet...husk også at selvom det står windstopper på mange jakker er de ikke alltid vindtette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke noe å si om alternativene dine, men hvis du orker flere valg så har jeg gått for en skikkelig bommullsjakke til helårsbruk. Siden du har regntøy i tillegg er det perfekt.

Klättermusen har et par bommulsjakker som er helt suverene. En lett helårsjakke (Einride) og en mer ren vinterjakke(husker ikke navnet).

Mange mener de er litt dyre men det synes ikke jeg. Det er snakk om noen hundrelapper mer enn konkurrentene men du får mye mer enn det igjen. Dessuten tror jeg ikke det finnes noen konkurranse å snakke om når det gjelder akkurat dennne typen bomull.

Jeg har brukt jakka omtrent hver dag i et år nå. På tur, på jobb, på byn, overalt.

Sportsnett.no selger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Norrønas trollveggen. Funker hele året, om sommeren funker det fett med bare brynje-trøye eller superundertøy, høst og vår ullundertøy under og om vinteren brynje og ulltrøye. Den er vintett og vantett (den nyeste modellen har proskjell) + at den tåler mye og varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall anbefale Norrønas Falketind og Patagonias Ready Mix, to flotte softshell jakker som vi bruker hele året. Jeg har og bruker Norønnas jakke året rundt når været tillater det, kona har Patagonias jakke, er er like fornøyd. Siden du nevner Svalbard og Vidda, er kanskje Patagonias Ready Mix i tynneste laget (spør butikkmannen/damen) og se evt på Patagonias Stash jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener att de tre du har valgt ikke er bra som eneste ytterplag på vinteren på vidda, men du kan jo kombinere dem med en billig bomullsjakke for fjellbruk.

Det finnes ikke noe som er perfekt til helårs bruk.

Selv valgte jeg Pack light det funker, men fordi jeg bruker tykk genser under på vinteren så blir den stor og posette på sommeren noe min kjæreste syntes ser teit ut.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enkel men kan være dyr:

Billig og tung variant:

1. Billig softshell, type felleskjøpet, stormberg eller lignende

2. Regnsett er vel ca 200 kr hos biltema eller andre billigkjeder.

3. Tykk ullgenser som isolasjonslag på kalde dager

Dyr og lett variant:

1. Schoeller eller powershield type softshell, denne kan brukes 95% av tiden ute (mammut laser, arcteryx gamma mx, patagonia dimension, superguide osv. disse jakke koster fra 2000-3500, buksene ligger på det samme)

2. paclite eller marmot og patagonia regnsett (ca 1500 per del)

3. dunjakke (2-3000 kr).

Den første varianten funker fint til marka og lett fjellbruk, men kan bli både klamt og tungt.

Den andre varianten kan du dra på ekspedisjon i himalaya med ;p

Kombiner som du vil men er ikke alltid lurt å velge det billigste, kommer veldig an på bruksområde og hvor mange timer du har tenkt å bruke i disse klærne. Vil du ha en brukt fiat eller en mercedes liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.