Gå til innhold
  • Bli medlem

Kamera og kulde


Hugo

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til hvordan fotoapparat og videokamera bør håndteres/oppbevares under telting om vinteren?

Har tidligere bare hatt med med et lite kompaktkamera som jeg ikke har vært redd for, men nå planlegger jeg å ta med mer og dyrere utstyr. Alt er digitalt og sånn sett proppfult av elektronikk. Jeg ser for meg at temperaturskiftinger fra varmt telt til ute og motsatt kanskje kan gi noe kondens som kan skade elektronikk eller optikk. Noen som har synspunkter? Er det forresten noen som vet hvordan Monsen gjør det med hans utstyr på sine turer? Er det en ide med en egen oppbevaringsboks el.?

Kommer til å bruke pulk, så vekt er ikke helt avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har pleid å ta med kamera mitt rett inn i teltet med det resultat at jeg ikke får tatt noen bilder der på ganske lenge. Må varme det skikkelig opp før duggen på linsa slipper taket.

Altså kamera mitt har blitt utsatt for ganske mye fukt og det virker enda etter 2 år. det forrige kamera virket også selv om det var utsatt for mye kondens.

Noen som har erfaringer med utstyr som slutter å virke eller kondens? min erfaring er at det tåler ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips til hvordan fotoapparat og videokamera bør håndteres/oppbevares under telting om vinteren?

Har tidligere bare hatt med med et lite kompaktkamera som jeg ikke har vært redd for, men nå planlegger jeg å ta med mer og dyrere utstyr. Alt er digitalt og sånn sett proppfult av elektronikk. Jeg ser for meg at temperaturskiftinger fra varmt telt til ute og motsatt kanskje kan gi noe kondens som kan skade elektronikk eller optikk. Noen som har synspunkter? Er det forresten noen som vet hvordan Monsen gjør det med hans utstyr på sine turer? Er det en ide med en egen oppbevaringsboks el.?

Kommer til å bruke pulk, så vekt er ikke helt avgjørende.

Hei, om du ikke har noen planer om å ta bilder inne i teltet, kan du som noen av mine turkompiser la kameraet ligge i kuldegropen, evt sekken som ligger på utsiden av teltet. Ved å gjøre dette vil ikke kameraet oppleve noen store temperaturforskjeller og unngå kondens og is på linsa

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...min erfaring er at det tåler ganske mye.

Enig...

Jeg har alltid kamera med på tur, og har aldri hatt noe problem med kondens. Men for å hindre at det skal komme så mye kondens pleier jeg å ha kameraet i veska en stund etter store temperaturforandriger for at det ikke skal bli en for brå overgang.

Angående en boks å ha det hele i syns ikke jeg er nødvendig, litt gjennomtenkt pakking holder etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en vanntett bag som er akkurat stor nok til kamera (speilrefleks) + ekstra linse og noe småtteri. Henges ofte rundt halsen og beskytter mot det meste, også kondens, noe jeg forøvrig har blitt fint lite plaga med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene. Da går jeg for pose el som jeg putter kamera i når det er kalt.

Det er ikke bare inn i teltet som er problemet, du får også problemer når du skal fra varmt til kaldt. Når du er på tur, hvorfor ikke la kameraet være kjølig hele tiden? Må du ha det inn i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke bare inn i teltet som er problemet, du får også problemer når du skal fra varmt til kaldt. Når du er på tur, hvorfor ikke la kameraet være kjølig hele tiden? Må du ha det inn i varmen?

Det er kanskje et poeng å ta ut batteriene, og holde de varme intill kroppen når de ikke er i bruk? Noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt: det er viktig å beskytte kameraet mot store temperaturskiftninger. Lyden av et objektiv som sprekker er ikke festlig. Det skjedde med broren min som tok med kameraet inn etter en foto-sesjon i -30. Tror faktisk at det lå i en pose også.....men ikke sikker.

Hva jeg gjør avhenger forøvrig av kameraet: leicaen(manuelt film-kamera) lar jeg bare ligge i en liten foto-bag (den største typen for kompakt-kameraer). Det hender jeg har en ekstra lysmåler under genseren. Med dslr'en hender det jeg slurver litt - jeg er vant til at den tåler alt (Olympus e-1), og jeg har den stort sett dinglende ute uten beskyttelse. Den burde puttes i en pose og pakkes inn i noe klær. Hvis jeg jeg lar den ligge ute, blir det ulidelig tregt: en natt i -20 og lavere var ikke noe dette kameraet likte....men det er mulig at det var is som gjorde det tregt. LCD'en var ubrukelig - uten at det gjorde så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et poeng å ta ut batteriene, og holde de varme intill kroppen når de ikke er i bruk? Noen synspunkter på det?

Fornuftig. En del kameraer har mulighet for ekstern batterienhet for å forenkle akkurat dette (dvs batteriet bæres hele tiden på kroppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, veit, utifra bilder på nrk.no/monsen, at monsen selv har bokser av hardplast til kameraene sine.

Støtter meg til alt som er skrevet til nå ang telt og kameraer, men hva dersom man finner en god hytte å ta inn på iblant?

Da er det avgjørende at kameraet får romtemp. før det brukes inne (dersom det er nødvendig å ta med kameraet inn), har nemlig erfart at ved å ta med et kamera inn fra -15 til +15-20 grader, at det da har gått i stykker, vanskelig å si hva som har skjedd, min teori er at det ble for stor forskjell på en eller annen plastik del som sender/tar imot signaler eller no sånt, og at den knakk, evt kan det ha kommet kondens inn i kameraet, slik at det ikke ville funke lenger. Sistnevnte anser jeg som lite sansynlig , da det mest sannsynelig bare hadde vært å la kameraet tørke lenge på et gulv med varmekabler o.l.

Så, dersom man skal ta med kamera inn på ei hytte, for all del, ikke ta det rett inn i stua og forran peisen, da kan kameraet være dømt. la det ligge i gangen.

For oppbevaring under tur, så bruker jeg bare enkelt og greit en vanntett pose kombinert med et håndkle + litt padding rundt mikrofonen, som på mitt kamera (sony vx2000) stikker ut fra et håndtak, og dermed er "litt" skjør.

Veit forresten, utifra å ha lest "canada på tvers", at Monsen måtte varme kameraet over primusen når det var som kaldest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.