Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia rødspritbrennern (drivstoff)


pistolnarr

Anbefalte innlegg

Annonse

Dårlig smuglersprit burde vel funke 8)

Jeg hadde en periode tilgang på teknisk sprit, ren sprit tilsatt methylisobetylketon (eller noe sånt), og det funket overlegent rødsprit. I tillegg til at sot ble et tilnærmet ikke-problem slapp jeg den ikke helt gode lukten av rødsprit også. Ektra viktig med det siste når jeg sølte noen deciliter i sekken.

Noen kompiser av meg prøvde lampeolje i spritbenneren, og det funket IKKE. Det brant jo, men helt ute av kontroll. Kjelene så ut som om noen hadde dyppet dem i en bøtte med tjære!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONDENSFJERNER FUNGERER OGSÅ

synes kondensfjerner brenner labert i kulda. var nødt til å bruke dette til forvarming av optimus i kulda for noen uker siden, brant vesentlig stusseligere enn rødsprit.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebrent burde jo fungere utmerket, hvis du har en god kilde. Selv har jeg ikke det lenger, men skal innrømme at jeg har brukt hjemmebrent til mye annet enn å drikke det. Leit man ikke lovlig får kjøpt ren sprit i Norge uten lisenser og alt mulig tull. Alkohol *ment* for å drikkes derimot, det selges i enhver matbutikk. Forstå det den som vil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White Spirit= Parafin

Er ikke den store spritapparatfyrern.

Jeg bruker kondensfjerner til forvarming, fordi det er billig, og ikke lukter så kvalmt som rødsprit.

Ellers skal ren etanol drikkes.

( Kan eieren av bilen med registreringsnummer HB 45 96 melde seg i sekretariatet) (Hvilken film)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen forsøk på laben på skolen der jeg jobbet.

Prioritering i forhold til sot fra mye sot til lite/intet.

Isopropanol, Rødsprit (Arcus), Rødsprit (Biltema), Rødsprit (Biltema) m 10% metanol. [lite sot] Rødsprit (Biltema) m 25% metanol.[Nesten ingen sot], Metanol [ingen sot]

Tar vi i betraktning at isopropanol er en vesentlig del av kondensfjerner, så ser vi at her blir det en del sot. Jeg har både brukt kondensfjerner og konsentrert spylervæske som forvarming på primus, dette går bra, og sota er brent bort når jeg er ferdig med kokeapparatet.

En ulempe med metanolen er jo at den er giftig, en annen er at den helst ikke bør oppbevares i alu flasker.

Det verserer en del oppfatninger om salg av metanol, og tillatelser etc, jeg fikk kjøpt i 16 kg kanne uten vidre, og da lå litersprisen omtrent som litersflaske med rødsprit. (Husker ikke hvor, men jeg ringte Arcus og fikk vite hvor jeg kunne få det)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

hmm, selv om tråden er gammel så gjelder fortsatt problemet for meg i alle fall. 

Hadde lyst til å prøve denne metanol teorien, men ref. denne link:

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2010/Oktober_2010/Metanolbasert_drivstoff_til_modellkoyrety_enklare_a_fa_kjopt/

så er det ikke enkelt å få tak i ren metanol som privatperson.

 

Noen som har nye gode tips slik at sotingen elimineres ( ikke gass)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Blandet ut rødspriten med ca. 15% vann ( Som Trangia anbefaler) og forvarmet med en vintertillsats. Resultatet ble meget oppløftende mtp. soting.

Når jeg dro over undersiden på kjelen med papir var det knapt synlig med sot.

utetemp = - 2 grader

 

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god tilgang på sprit fra ett øvingsenter for offshore sikkerhets kurs , der de bruker sprit til å fyre med for brannøvelsene. Men jeg sluttet med det pga at jeg fikk hovne øyne og ubehag når det ble fyrt innendørs i foreks ett telt. De fortalte meg på senteret at spriten de brukte stort sett var dårligste sort med mye rare kvaliteter mikset inn , sprit som ikke kunne brukes til så mye annet. Og dermed billig. Rødsprit fra fargehandelen har aldri gitt meg slikt ubehag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.