Gå til innhold
  • Bli medlem

Enaresjøen


TraserH3

Anbefalte innlegg

Hei allesammen.

Har begynt planleggingen av en lengre tur gjennom den finske villmarken med avsluttende kanotur langs Enaresjøen.

Om det er noen som har ferdet i dette terenget og vil dele sine erfaringer, tanker og opplevelse så hadde det vært veldig fint å fått høre om dem slik at mine forberedelser kan bli så gode som overhode mulig. :wink:

Av interesse:

Turrute

Kano- turen på vannet

Utstyr

Kart

Fiske (anbefalinger)

Nice to know

Transport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har begynt planleggingen av en lengre tur gjennom den finske villmarken med avsluttende kanotur langs Enaresjøen.

Om det er noen som har ferdet i dette terenget og vil dele sine erfaringer, tanker og opplevelse så hadde det vært veldig fint å fått høre om dem slik at mine forberedelser kan bli så gode som overhode mulig. :D

Jeg var en tur på Enaresjøen i fjor sensommer. Har skrevet litt om det her på fjellforum:

8)Kanopadling i Nord-Finland

En liten turrapport finner du på nettsidene mine:

:lol:Kanotur på Enaresjøen i Nord-Finland, 19.-26. august 2007

Turruta ville jeg helt klart lagt i øst og nord, ikke sør-vest der vi var. Det er nok mye mindre trafikk i de nord-østlige deler av sjøen. Vær forberedt på at du kan møte fritidsbåter hvor som helst på sjøen. Vi la turen der vi gjorde pga det praktiske rundt muligheten for leie av kano der.

I følge de lokalfolka vi snakka med varierer det mye når det er gode fiskeforhold i sjøen. Jeg er ingen fiskeekspert så skal ikke uttale meg så mye om det, men det kan nok være lurt å forhøre seg litt mer om akkurat dette hvis fisking skal være en sentral del av turen. Vi fikk overraskende lite fisk i forhold til hvor mye vi fiska, men ble fortalt at det er mye bedre forhold tidligere i august (husker ikke så mye om akkurat andre tidspunkt de nevnte).

Reiser du så seint som vi gjorde trenger du ikke bekymre deg for myggen, den merka vi ingenting til.

Det finnes et bra sjøkart som dekker hele vannet (1:50 000), det fås kjøpt på turistinfoen på Inari. Det inneholder info om åpne hytter og alle sjømerkene som er på vannet, greit for å navigere lettere rundt alle øyene i sjøen. Skulle selvsagt heller sett at det ikke var noen navigeringspunkt rundt om i sjøen, men når det første er der er det jo greit å ha dem avmerka på kartet. Har ikke navn og slikt på kartet foran meg akkurat nå, men hvis du vil vite mer om akkurat det kan du jo si ifra.

Selve padlinga på sjøen var fine greier, men det var store forskjeller fra område til område hvordan akkurat kanofølelsen var. Noen steder var det som å padle på smaåvann andre steder som å padle midt på havet. Bølgene varierte veldig alt etter hvor man la ruta, men det var som regel gode muligheter for å legge den innaskjærs.

Oppsummert kan jeg absolutt anbefale en tur til Enaresjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.