Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen kan gi meg tips om hvilken fjellski og bindinger jeg skal velge?


Etneb

Anbefalte innlegg

Jeg kom over dette forumet da jeg sitter og søker etter info om fjellski her i kveld, og tror jeg nå har lest gjennom de aller fleste trådene om hvilken type ski og binding man skal velge. Jeg er likevel ikke helt i mål - men ser klarer at det står mellom to ulike "nivåer".

Kort om meg og bruken - jeg ønsker å bruke mer tid på lengre turer og helst på fjellet utenfor løyper eller i løyper som ikke er kjørt opp med preppemaskiner. Bor i et område med kort vei til fjellet, så det bør absolutt være overkommelig å komme i gang, men det blir nok en del turer i oppkjørte løyper også. Jeg er nybegynner - men utstyret skal jeg jo ha i mange år framover og jeg ønsker å utvide "turrepertoaret" etterhvert. (De andre skiene jeg har er Madshus racingski og et gammelt og billig par markaski som egner seg for lek med ungene og på steder hvor det er litt sand og skitt i løypene...

SKI

Når jeg sjekker rundt på nettet, ser det ut som jeg må bestemme meg for enten nivået "fjellski" som Åsnes Amundsen/Rago, Fischer E99 og Madshus Glittertind vs. "turski" som Åsnes Holmenkollen/Vikafjell eller Fischer E89.

Det jeg lurer på er: Hva er det Amundsen, E99 el Glittertind "gir meg mer av" i forhold til Holmenkollen el E89?

BINDING

Jeg går for Rottefella BC Manuell eller BC Magnum Manuell. Jeg vil ha en stødig og solid binding som mulig og tror Magnum er bra. Er denne for bred til å bruke på de enklere turskiene Holmenkollen/Vikafjell/E89?

Et alternativ jeg lurer litt på er å kjøpe gode sko og skikkelig binding nå til litt billigere og enklere ski, og så heller kjøpe en bedre ski om noen år. Så hva tror dere om BC Magnum + god sko nå (Alfa Skarvet, Crispi Stetind eller Alpina 1600) og så en Asnes Holmenkollen? Eller bør jeg bare slå til med Åsnes Amundsen med det samme?

Ok - da håper jeg på mange gode råd!

(PS: Hører med til historien at jeg var innom en butikk i dag og de ville selge meg Fischer E109. Sikkert en bra ski - men langt i fra den skien jeg trenger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har selv Åsnes Rago med kortfeller og er kjempefornøyd med de - gode stålkanter har de og synes å huske de fikk god kritikk i en test i fjor engang. Monterte på noen gamle Rottefella telemarkbindinger med vaier på som fungerer godt for mitt bruk - foretrekker personlig 75mm bindinger fremfor NNN/BC osv. Fikk de bygd opp så de ikke "ploger" for mye om man skulle havne i løyper osv men går som regel ute i terrenget eller langs scooterløypene.

Når det gjelder hva Amundsen skia gir i forhold til Rago og de andre litt rimeligere skia har jeg ikke noe godt svar - veier like mye så vidt jeg kunne lese på Sportsnett sine sider... Men vet at Rago er brukt på mange harde turer og har kommet godt ut der. Så jeg vil anbefale de istedenfor Amundsen så kan du heller kjøpe binding og sko samtidig enn å punge ut alt for mye.

Sportsnett har noen fjordårspakker som er billige som garantert fungerer bra - anbefaler å ta en titt der. Har selv noen 10-15 år gamle Crispi sko som har vært med på alt mulig rart og henger med enda noen år tror jeg. Synes Varg skoene ser fine ut og om jeg skal bytte sko går jeg nok for et par av de.

Oslo Sportslager har også fine priser på ski så sjekk de ut også.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere alle - det er ikke vanskelig å få med seg her (eller på diverse andre nettsider) at Åsnes Rago/Amundsen er en toppski, men etter å ha funnet noen flere tråder her inne (den som klikker mye rundt finner...) så har jeg skjønt at det jeg trenger denne gangen er lettere turski med 3/4 stålkant. Så denne gangen legger jeg pengene i en skikkelig støvel, BC manuell binding og ski av typen Åsnes Holmenkollen. Madshus Voss eller Fischer E89.

Så satser jeg heller på at det om et par år blir nødvendig med et par Amundsen, for å komme ut i litt mer ulendt terreng og med mer oppakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter fjellski. Jeg har lest masse bra om Åsnes Rago/Amundsen, og skulle gjerne ha valgt de, men siden jeg kommer itl å ha med min firbente venn på noen av turene må jeg velge ski med 3/4 sålkant (eller uten stålkant). Jeg kommer nok til å velge Madshus Voss eller Åsnes Vikafjell. Holmenkollen er faktisk litt smalere enn begge disse to.

Jeg har lurt litt på smørefrie fjellski, og har fått litt diverse tilbakemelding om det (se egen tråd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefritt er bare tull!!!

Sportsnett selger en pakke som er for "hundefolket" med Ficher ski, Skarvet sko og BC Magnum bindinger. Tror disse er en kurant pakke å gå for. Koster 3099,-

Opplevde i helga at valpen på 3-4 mnd kom bak meg uten at jeg så henne og fikk seg et lite kutt på foten - hylte som bare det men heldigvis ikke noe alvorlig. Går med stålkanter enn så lenge men man må være serdeles forsiktig i nærheten av hunder... får se hvor lenge det varer for min del - har ikke lyst til å skade bikkja heller... Bruker å ha kortfellene på stort sett hele tiden så jeg har ikke så stor fart i bakkene så satser på at det går bra framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her som andre steder er det mange motstridene meninger.

Han som går med feller konstant burde kanskje ha et par smørefrie :D

Har ikke selv smørefrie, men er jo mye enklere å montere feller når du slipper å

fjerne smurning først.

Mine fjellski heter nå Åsnes Taiga (gml.mod.)

BC skoene festes ved hjelp av manuelle Rottefella Magnum.

Har funnet dette massivt nok til mine turer, de fleste starter jo i et eller annet løypenett?

Jeg har for salg et par Madshus Glittertind 205cm, de er lite og pent brukt og er påmontert eldre manuelle Tottefella BC bindinger.

Skia har for lite spenn etter min smak og tunge legeme (92kg Netto)

Om noen har interesse av disse, ta kontakt og vi blir sikkert enige om pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I&E: Etter å ha fått god hjelp i en lokal sportsforretning, har jeg endt opp med Åsnes Vikafjell m/fellelås. Holmenkollen er smalere og vel jålete, men hovedgrunnen er at Vikafjell er stivere og mer solid.

Fischer og Madshus falt ut hos meg etter at jeg bestemte meg for å velge en Åsnesski pga. fellelåssystemet.

Det eneste valget jeg må ta da er opp jeg skal velge BC manuell eller BC magnum manuell... Og om jeg skal gå opp en størrelse på skoene (Alfa Skarvet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert men tror du gjorde et klokt valg.

Du skal gå mye utenfor sporene for å trenge noe tøffere enn dette.

Har selv manuelle BC Magnum og hvorfor ikke, prisforskjellen er ubetydelig.

Om noe subber i fabrikkspor er det vanligvis skoene.

Jeg hadde planer om å klosse opp bindingene ca 10mm men viste seg vanskelig å finne passende skruer.

Tenkte å kontakte Rottefella om dette men har ikke gjort noe foreløbig.

Er mottakelig for innspill og ideer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å klosse opp bindingene ca 10mm men viste seg vanskelig å finne passende skruer.

Tenkte å kontakte Rottefella om dette men har ikke gjort noe foreløbig.

Er mottakelig for innspill og ideer om dette.

Det var en tråd her inne om en som skjærte ut en bit av ei skjærefjøl i plastikk. Hvis du finner den kan du jo se om du får det til. Og så vil jeg tro at Sport og Fritid kan hjelpe - alternativt Rustadstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjærfjøla er kuttet opp i passende biter den.

Det var mangelen på passende skruer som stoppet meg, var en runde til de fleste sportsbutikkene i byen før jeg ga opp (midlertidig)

Disse moderne BC bindingene krever litt spesielle skruer og ingen av spesialistene i byen hadde klosset opp slike tidligere.

Har tidligere etterlyst meninger og synspunkter om 10mm løft av bindingene, er litt redd platåskovirkning.

Er klønete og ustø nok fra før jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene fra han som hadde klosset opp bindingen var at han ikke merket noe til at det ble "platå-aktig", selv om han også fryktet det litt...

Ang. skruer - hva med Borgen?

Lykke til - skal bli spennende å se selv hvordan det blir å gå med BC-bindingen i spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har vært på Borgen også.

Tror skruetypen også er brukt i møbelbransjen.

Det enkleste er vel å spørre hos Rottefella.

Har du planer om å "klosse opp" dine bindinger?

Dine ski er vel temmelig lik mine Taiga og jeg er sålangt kjempefornøyd!

Prøvde å sende dette som en PM, men tror ikke jeg lyktes......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Om du søker litt hos jernvarebutikken eller byggemarket går det an å finne passe skruer ennda med torx-hode, som er meget stabilt. (forutsetter torx-bits med på turen til evt. rep.!)

Ingen platåvirkning for meg! Har selv Åsnes Taiga med Skjærefjøls-oppbygget supertelemark, fordi 75 mm går i løypekanten. Men gjør BC-magnum det?? Trengs oppbygging??

Hilsen

Han, elgen, med skjærefjølen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fischer Villmarka med BC magnum manuel, og crispi stetind sko. Er veldig fornøyd med denne pakken. Skiene flyter bra, og svinger lett. Til tross for at jeg valge 198, (er 177 høy,) så funker det bra. Valge crown modellen, da jeg tenkte at det ville være enklere med smørefrie. Går en god del med racingski, og bruker en del tid på smøring osv. Fant derfor ut at det gidder jeg ikke å bruke tid på når jeg skal på slike turer. Har funka bra så langt, men erfarer stadig nye ting. Det at det ikke er stålkanter på skiene, er selvflgelug et minus når det er nedkjøringer på hard skare. Gikk en tur fra Storlien til Blåhammarstugan tidlig i januar. Da var det en blanding av fokksnø og skare fra ca 800 og opp til 1000moh. Det gikk greit, men på vei ned hadde nok stålkanter vært helt ok. På veien opp måtte jeg bare ta det med ro, og evt "krysse" litt utenom skaren.

Skal skaffe med feller, men har ikke kommet så langt ennå. Jeg tror det er tilrettelagt for å feset feller bak på skiene også, så det tror jeg blir bra.

Når det gjelder gliden, så er det en annen verden enn det jeg er vant med på racingskiene. Har med en boks universalglider, F4, som jeg påfører når det trengs. da glir det mer enn bra nok. Synes også et gliden ikke behøver å være så veldig bra når man går i litt ulendt terreng, eller på fjellet.

Har også kjørt telemark med dem, og de funker veldig bra både i løs og hard snø. Bindingene og skoene likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppene er ganske myke, så til tross for at de er 78mm i fronten, så er det ingen problemer med å gå i spor med dem. Så lenge det ikke er harde litt skarete/ isete spor, går det bra. Er det skarespor, så bremser de litt, men tuppen løfter skiene i fronten, så de flyter bra aliekvel.

De har best feset i litt krammere snø, og derfor blir det feller på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.