Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags spor er dette?


dingo

Anbefalte innlegg

Annonse

Skal jeg være helt ærlig så er ikke dette ett typisk retningslinje for revespor. Når en rev går så blir det nesten en helt rett linje. Dette kan egentlig ligne litt på jerv utifra linjen, men tipper det er en nysgjerrig rev som har gått sakte og sett seg godt om til sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter storleik på spora vil eg seie rev, men muligens fjellrev dersom spora er små?

Finnes det fjellrev i Nordmarka da?

Hvis spora er små så kan det være en ungrev. Størrelse på sporene vil gi ulike størrelser utifra hastigheten på reven og temperaturen i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere som antyder rev, I følge Cappelens bok om dyrespor (som jeg vil anbefale på det varmeste) ser sporløypa ut til å være fra rev som har travet med skråstilt kropp. Dette gjør den gjerne på jevnt og fast underlag.

Det er bra bilder du har tatt av sporavtrykket og sporløypa :?: . Det er også fint å ha med en referansegjenstand (fyrstikkeske, kredittkort eller aller best en snusboks).

Legger ut bilder som jeg tok i Spekadalen, Tynset i romjula. Interessant om noen har synspunkter på dem. Sporene var gamle og sporingsforholdene var ikke av de beste. Jeg tror det dreier seg om et stort hundedyr (kanskje ulv).

Sporløypa var på skogsbilvei og langs ei scooterløype. På veien var det travløype med skråstilt kropp og skrittlengden var 140 cm, langs scooterløypa (synlig kun ca 30 m) var det rett travløype med skrittlengde 115-130 cm.

Selv avtrykket var ca 9-10 cm, klørne vises tydelig og selv om de ikke er helt symmetriske (som er typisk for hundedyr tror jeg det skyldes snøforholdene/alderen på sporet)

Noen forslag :|:roll::roll:

post-2227-133474513711_thumb.jpg

post-2227-133474513714_thumb.jpg

post-2227-133474513716_thumb.jpg

post-2227-133474513718_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte beskjed til en som tar imot slike meldinger, men hørte ingen ting. Kanskje feil nummer :wink:

Ett spennende område for å studere spor av de store rovdyra er det iallefall. Fant også disse sporene:

De som tar imot sånne innformasjoner er så utakknemlige så jeg sier aldri ifra lenger. Jeg koser meg med observasjoner selv og deler det med dere isteden for Fylkesmann, SNO, oppsyn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.