Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er egentlig et vintertelt ?


josteinskjelnes

Anbefalte innlegg

Hei! Har ikke overnattet i telt om vinteren før (siden jeg var i forsvaret). Ser derfor etter et vintertelt. Har søkt litt på nettet, men jeg har fremdeles ikke blitt klok på hva som skiller et vintertelt fra andre telt. Det eneste jeg har fått med meg er at det er viktig med god utlufting og i følge noen stormmatter. Hva annet er det jeg må se etter ? Har det med slitestyrke å gjøre (storm kan jo forekomme hele året) eller isolasjonsevnen ? Eller noe helt annet ?

Noen produsenter har 4-sesongs og 3-sesongstelt, men jeg kan ikke se noen forskjell på dem, bortsett fra at vinterteltene er litt tyngre og mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vintertelt må tåle de værforholdene som kan forekomme på vinteren:

*Streng kulde - Stenger blir sprøere, strikker mister elastisitet, teltduken blir mer skjør.

*Sterk vind - Siden materialene tåler litt mindre i kulde, må teltet være sterkt nok til å tåle storm selv på vinteren.

*Snøfall - Teltet må tåle store snøfall uten at det kollapser.

Samtidig blir det litt annerledes å sette opp et telt siden man ofte må ha på seg votter.

Stormmatter holder vinden helt utenfor, men hindrer luftingen. Det er derfor et kompromiss hvor den enkelte må bedømme hvorvidt det ene oppveier det andre. Selv har jeg ikke stormmatter på mitt Exped orion extreme, men savner det heller ikke.

Det er selvfølgelig bra hvis man kan fyre primus i teltet. Det er ganske deilig å kunne sitte halvveis nedi posen med t-skjorte i teltet når det er mange minus og vinden uler rett på utsiden!

Det er klart at det kan forekomme storm om sommeren også, men konsekvensene av å ligge i et ødelagt telt på vinteren er hakket mer alvorlig enn på sommeren. Isolasjonen er den samme for sommer og vintertelt - null:) Men jeg skal ikke blånekte for at det ikke blir godt å varmt hvis du smyger inn litt glava mellom yttertelt og innertelt :wink:

Håper du finner fram til et telt du liker. Det er mange tråder om dette her på forumet.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.