Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur rute i femundsmarka


thum

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg å en kamerat har tenk oss en tur i femundsmarka til sommeren. En rute vi har tenkt på er å ta båten fra elgå til røa, og følge røavassdraget opp mot roasten. Kan dette bli en bra tur på en uke? Og er det bra med ørret å røye i området? Vi har ikke tenkt å være der mer enn ei uke.

Noen som har non andre ruter? Vi kommer til å ha med kano, og er ute etter ørret å røye.

Meget takknemlig for svar!

Har forresten brukt søkefunksjonen, men fant ikke noe "nyttig". Regner med noen ville nevnt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere går av båten ved Røa (røaoset) går dere opp til Roasten på noen timer. Både ørret og røye finnes i røa-vassdraget, men det blir stadig lengre mellom de større fiskene. Allikevel taes det store eksemplarer hvert år. På en ukestur bør dere rekke opp til de øvre partiene av Røa, altså ovenfor Roasten. Kan også anbefale å ta noen avstikkere fra selve Røavassdraget og utforske mindre tjern og vann som kan til tider kan by på pen ørret og røye. Anbefaler å droppe kanoen og heller ta turen til fots. Nedre røa er lite padlevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen må bæres opp til Roasten. det er tungt hvis du ikke har ally e.l.! Når du først kommer opp til Roasten er kano gull.

Ørret og røye finnes i hovedvassdraget og i vann og tjern spesielt på sørsida. Harr er den vanligste fisken å få i selve Røa. Øvre Røa anbefales. Nydelig område. Også en del åpne koier som er trivelige.

Med kano er det også fint å ta turen inn Reva til Revsjøan og Styggsjøan.

Jeg har vært en del turer i Femundsmarka. har vært ok fiske, men er det først og fremt hard core fisketur dere skal på finnes det mange bedre områder. Er det derimot naturen som er viktigst er det et flott område, selv om slitsjen er stor langs Røavassdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere å padle framfor å bære bør dere heller kjøre til Sverige til Rogen-området. Med utgangspunkt i Kjäringsjövallen har dere et utall fantastiske padelmuligheter på svensk og norsk side av Femundsmarka. Jeg vet lite om fiske, men mye om padleruter. Si fra hvis dere er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Noen som veit om det er mulig å ta båten fra elgå til roasten? Evt. hvor lang turen blir.

Er nok mange som kunne ønske seg skyss helt opp til Roasten, men det går nok ikke. Røaoset (kalt Røa i rutetabellen) med vandring langs nedre Røa, eller Haugen og vandring over Røvolfjellet er de enkleste alternativene for å komme opp til Roasten. Den siste er ikke å anbefale med kano. Sjekk ut www.femund.no for rutetider og anløpssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Noen som veit om det er mulig å ta båten fra elgå til roasten? Evt. hvor lang turen blir.

Er nok mange som kunne ønske seg skyss helt opp til Roasten, men det går nok ikke. Røaoset (kalt Røa i rutetabellen) med vandring langs nedre Røa, eller Haugen og vandring over Røvolfjellet er de enkleste alternativene for å komme opp til Roasten. Den siste er ikke å anbefale med kano. Sjekk ut www.femund.no for rutetider og anløpssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røa opp til Roasten er ikke padlebar store strekk om gangen. Men jeg har dratt en kano opp den veien likevel. Og det var ikke en Ally.

Og det var leenge før Lars Monsen gjorde det. Vi brukte vel deler av to dager på den turen. Vi padlet over Femunden fordi vi kom for sent til skyssbåten den dagen. Padlet fra Sørvika og til utoset av Røa. Jeg innrømmer gladelig at det var galskap , og det gjør jeg aldri igjen. Vi kom oss et stykke oppover elva før det ble kveld. Og så litt på ettermiddagen neste dag var vi oppe ved Roasten. Når man først er oppe ved Roasten , ligger vannene som perler på en snor innover til Rogen. Det blir ikke så lange bæringer. Vel verdt turen. Men hjem igjen bar vi fra Roasten og ned til Femunden. Syntes det var like greit det. Vi klarte å bære både sekker og kano ned på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for alle svar!

Et spm. til deg Robinson, hvordan var det med ørret og røye i vanna på den turen dere hadde?

Jeg er ingen storfisker , men brodern fisket det han kunne. Han fikk en ørret i Røa nedenfor Roasten. Og så fikk han en røye litt lenger opp , nesten oppe med Rogen mener jeg. Men vi fikk begge ganske mye harr , og oppe ved Rogen bet abboren så det holdt.Men du kan si at før vi nådde Rogen , brukte vi ikke så mye tid på å fiske. Vi skulle til Rogen og tilbake på en uke. Angrer litt nå på at vi hadde det så forbasket travelt.

Dette er mer enn 20 år siden , og det var nok mest "østfisk" vi fikk. Kanskje ting har endret seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båt fra Elgå til Røoset tar 2 og 1/2 time. Selv har jeg vanligvis tatt båten fra Jonasvollen. Da er det ikke nødvendig å starte kjøreturen så tidlig. Når det gjelder kano opp fra Røosen til Roasten er det best å bære på den merka stien på nordsida av elva i stedet for å følge elva. Med ally går det greit å komme seg opp til Roasten på en lang ettermiddag.

De siste gangene jeg har vært innover har jeg tenkt mer fisketur enn padletur og da har det blitt fottur. Har da gått fra Haugen via Røvoltjønnan til Roasten, eller videre til Korstjønna og Krokethåen. Går greit å gå inn hit den dagen man kommer med båten.

Selv føler jeg at jeg må opp til områdene rundt Kløfthåen for å virkelig føle at jeg er "inne i marka". Det er her det karakteristiske landskapet med håer, stein og krokfuruer virkelig dukker opp.

En fordel med kano er at det da er enklere å utnytte koiene til overnatting. De fleste koiene er på nordsida, de fleste fiskevatna på sørsida. Og Røa er stort sett vanskelig å krysse utenom på bruene som det er få av.

Hvis du vil kan du ta kontakt når dere har bestemt ruta, så skal du få noen mer konkrete fisketips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der noen ganger rundt StHans. Da har det ikke vært noe problem med isen. Den ene gangen var imidlertid Røa stor og veldig kald ennå. Jeg synes dette er ei fin tid. Ikke alt for mye folk ennå, har vært ok fiske og såpass med vann i Røa at det går greit å padle enkelte stryk som blir for grunne senere på sommeren.

Her er en liten, ganske amatørmessig filmsnutt fra en tur rundt StHans 2005:

http://home.online.no/~kharal-b/femundsmarkasommeren05.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.