Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo vintertur med telt - under 22kg mulig?


squidman

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger noen råd fra erfaren solo teltere der ute.

Jeg hadde tenkt å sett ut på kort 3 dagers vinter-tur i telt, men det viste seg at ryggsekken ble noe i underkant av 26 kg - altfor mye å bære med alt det som skulle til for å være sikker. Jeg pakket og ompakket, men fikk den aldri lettere enn circa 24 kg (en dags ekstra proviant, en skifte 'base-layer', og vanlig sikkerhets utsstyr ' spade, søkestang, osv). Alt er lett-vekts greier bortsett fra den gamle ryggsekken. Til slutt måtte jeg gi opp og innse at jeg ville aldri trives på tur med så mye i sekken.

Spørsmålet mitt er da - er det noen av dere som har teltet vinterstid i 'høyfjellet' (1000m) med under den vekten? Jeg har nå nylig skaffet meg paris-pulken, håper det er løsningen. Jeg kunne bl.a. hatt lettere telt (hadde TNF Mountain 25 på nærmere 4,5 kg da) men er ikke sikkert det hadde vært så lurt å legge ut på tur med bivvy sekk og/eller rekne med å bygge snøhule.

Cookie :) - Beklager norsken - er australsk da! So how's you're 'strine' boys and girls!

PS søkestangen var nok bare for å heise den australske flaggen da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei jeg trenger noen råd fra erfaren solo teltere der ute.

Jeg hadde tenkt å sett ut på kort 3 dagers vinter-tur i telt, men det viste seg at ryggsekken ble noe i underkant av 26 kg - altfor mye å bære med alt det som skulle til for å være sikker. Jeg pakket og ompakket, men fikk den aldri lettere enn circa 24 kg (en dags ekstra proviant, en skifte 'base-layer', og vanlig sikkerhets utsstyr ' spade, søkestang, osv). Alt er lett-vekts greier bortsett fra den gamle ryggsekken. Til slutt måtte jeg gi opp og innse at jeg ville aldri trives på tur med så mye i sekken.

Spørsmålet mitt er da - er det noen av dere som har teltet vinterstid i 'høyfjellet' (1000m) med under den vekten? Jeg har nå nylig skaffet meg paris-pulken, håper det er løsningen. Jeg kunne bl.a. hatt lettere telt (hadde TNF Mountain 25 på nærmere 4,5 kg da) men er ikke sikkert det hadde vært så lurt å legge ut på tur med bivvy sekk og/eller rekne med å bygge snøhule.

Cookie :P - Beklager norsken - er australsk da! So how's you're 'strine' boys and girls!

PS søkestangen var nok bare for å heise den australske flaggen da.. :)

Eg har nok vore på "vintertur" med lettare sekk enn 22kg, riktignok i juli :) Ikkje var det 1000m heller men 1800m. Men det var skitur og telting på snø, så då kallar eg det også vintertur! Den gongen hadde eg nok langt mindre utstyr med meg enn eg ville hatt på ein tilsvarande tur tidlegare på året. Ein lettare sovepose blant anna. Og mindre mat, for eg var ute bare ei nått.

Så til fleiredagars vintertur med full oppakning. Eg har i alle fall kome til den konklusjonen at eg ikkje reiser på vintertur utan pulk. På godt vinterføre i høgfjellet merkar ein ikkje mykje til pulken på flatmark, ein tung sekk er tung heile tida. I motbakkane er pulken sjølvsagt tung å dra, men det er slitsamt å bera ein tung ryggsekk også. Bratte nedoverbakkar er eit lite helvete aleine med pulk, men med litt trening og eit godt tak i pulkdraget, går det. Ein tung ryggsekk er ikkje heilt godt å løype med heller. Eg har gått mange nok høgdemeter til at eg veit kva eg foretrekk, nemleg pulk. I laussnøen i skogen kan konklusjonen vera ein heilt annan, men det var høgfjell du spurte om.

Med pulk er det lett å ta små pauser ved bare å stoppe. Med tung ryggsekk må ein ta av seg sekken, for å få avlastning på rygg og skuldrar.

Du kan nok spara litt vekt på eit lettare telt. Sjølv har eg Nammatj på 3kg som er eit ypperleg vintertelt dersom ein ikkje er så lang som meg. Då er du nede på 22,5kg Og dersom målet er ein lett sekk, går det ann å basere seg på snøhole, men då går det mykje lenger tid å slå leir. I snøhola treng ein heller ikkje så varm sovepose, så ein kan spare litt vekt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og tenk på hva du kan greie deg uten, istedenfor hva du tror du må med deg.

Vært på noen jaktturer vinterstid hvor jeg skulle inn til hytte ganske langt fra vei. Første året pakket jeg med meg alt jeg trodde jeg behøvde. På returen gikk jeg meg fast i en lang skråning med dyyyyyp løsnø. Da ble sekken tung og med for tung sekk blir en veldig mye fortere sliten.

På neste tur ble ting lagt på vekten. En leatherman veier ca 700 g. Må du ha den??

En stor stålthermos veier mye, kan du greie deg med en liten i plast.

La to ganske like tykke ullgensere på vekten. Var 200-300 gr. vektforskjell.

Gå gjennom alt utstyret noen ganger til men ikke legg igjen viktig sikkerhetsutstyr da og lurt med plenty med mat. Det har jeg erfart da jeg ble liggende værfast et døgn ekstra en gang.

I dag er det litt for mye kjekt å ha utstyr å få kjøpt i butikken, og alle disse småtingene veier så totalen blir for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å se utstyrslisten din.

Men hvis du har pulk er det ikke noe å lure på. Bruk den, vil gjøre det mye lettere hvis du skulle komme ut for vanskelige snøforhold.

Hvor har du så tenkt deg hen?

-----------------------------------------------------------------------------------

Da Gud skapte Norge syntes han det var uendelig vakkert. Så, for å trøste de som ikke kunne bo her, lagde han nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er antagelig den eneste her på forumet som har sittet med utfordringen med å få ned vekta på sekken...

Jeg har gått med 23kg sekk, det er det tyngste jeg har hatt på ryggen på skitur, men da var jeg borte 3-4 netter. Det var litt i overkant for mine knær. Jeg pleier å kutte drastisk på oppakninga. Bla.a så jeg ofte tidligere at jeg hadde med meg alt for mye mat. Jeg har også etterhvert kjøpt inn så mye 'kjekt å ha' utstyr at jeg til slutt måtte sette meg i tenkeboksen og finne ut hva jeg egentlig trengte for å få en fin tur, for det er jo det det handler om for min del.

Dessuten hjalp det godt med ett nytt telt på 2,6 kg. Da er vel ikke differansen imellom din sekk og min så stor.

På en overnatting klarer jeg meg med 19kg.

Når jeg skal ut på korte turer sjekker jeg værmeldinga på www.yr.no og får raskt et inntrykk av om det er usikkert eller ei og bytter gjerne bort teltet med en lett presenning og sover under åpen himmel. Men det kan gjerne være vanskelig på snaufjellet hvor det ofte blåser for mye til at det blir behagelig.

Men nå har jeg kjøpt meg Snerten varepulk, så da blir kanskje livet lettere :roll: Utrolig kjekk størrelse, kan sette den på tvers baki bagasjen uten problem!

Er det noen som har mye erfaring med overgang fra tung sekk til pulk? Er det noen ganger det fremdeles er bedre med pulk? Bratte stigninger feks.? Vil tro pulk er ypperlig i relativt flate terreng, men husker jeg måtte hjelpe en kammerat opp fjellet sist vinter, pulken ble for utmattende for ham etterhvert. Puhhh.

Ryggsekk er kjekt dersom du må gå på bar vei med skia i hånda enkelte steder, da er vel ikke pulk noe særlig, eller går dere med pulken på veien? Regner med den blir oppskrapet, blir vel dårlig med 'glider' da. Pulken blir vel skikkelig Brems neste skitur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggsekk er kjekt dersom du må gå på bar vei med skia i hånda enkelte steder, da er vel ikke pulk noe særlig, eller går dere med pulken på veien? Regner med den blir oppskrapet, blir vel dårlig med 'glider' da. Pulken blir vel skikkelig Brems neste skitur da?

må være mulig med en patent der man fester et par små hjul under pulken, noe å ha i pulken "i tilfelle" som ikke veier all verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Paris pulken er OK, bratt skråkjøring er vel den svakeste siden. Da kvelver den lett. Djup skogsnø kan også være tungt - både for en selv også med pulken bak

.

Men pulk er greiere på telttur enn tung sekk. Pariser pulken tar jo mye mer en 25 kg om det trenges, men kutt for all del vekten så mye som muligt! for pulk er da tung å få opp bratthenger. Langfeller er en veldig bra sak da.

telttur innebærer TELT ++, PRIMUS, BRENNSLE, MAT, VARM SOVEPOSE, ut over vanleg hyttetur, som selvfølgelig allt veier noe.

Nu går jeg vanlegvis sammen med elginnen (- heldigvis-) med allt det tunge i pulken og den lette personlige utrustningen med volumen fx. dunjakke, extra ulleklær mv. i sekk ca. 60 l, vekt ca. 12 kg. Den som trekker pulken legger sekken sin oppå - bak. Soveposene ligger i pulken og teltet også! Dette går bra det meste av tiden i ikke allt for bratt lende.

En sologjenger her på forum pakket allt som vanleg i stor sekk og plaserte den i pulken. På vei dro han bare sekken på sig og pulken sat da som skilpaddeskiold bak. Løsningen høres bra ut på veg i stedet for diverse hjulpatenter. Jeg skulle prøve det på solotur med sjanse for "veigåing".

Du kan jo prøvepakke og ta deg en tur i nabolaget.

Pulken vår pleier ikke å veie mer enn det er muligt å bære den med 2 hender delvis under armen gjennem Oslo S og ut til toget.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen venner av meg fra Drammen som gikk over tindene rundt Lomseggi-Hestbrepiggane , 10 -12 , 2000 k. De pakket for 3 d - men gikk den på 2 i mai. Tror de kom under 20 kg. hver seg i sekken.

Mitt hovedtips er at du må finne deg et telt på 2 kg. Bibler (USA) lager 1 duks gore-tex telt , som veier 1.8-1.9 . Dette er solig nok i massevis , og greit å sette opp i vind. Pga. en duk(gore-tex ) slipper det ut kondens ,som det lett blir en del av på vintertelting.

Hilberg har også 1-2 manns telt på rundt 2.5 , som er utmerket.

Klær: Dunklær til varmeplagg, lett ,høy varmeverdi-og dyrt. Dunjakke , eller minimum vest reiser jeg ikke uten på vintertur i telt.

Sovepose : Dun igjen , du får en solid vinterpose med komforttemp. -15/20 til 1.5 kg.

Man kan evt. ta en lettere sovepose, og bruke dunjakka på deg om natta. Beina kan du putte ned i den tomme sekken(du har på deg det meste av klær uansett.

Liggeunderlag :Selv bruker jeg Therma-rest og e fornøyd med det . Ikke spes. lett ,men får ikke kuldegjennomslag ila. natta. Jeg får derfor sove på natta... Jeg bruker ikke de tynneste modellene på vinteren.

Termos : Lett og bra kvalitet . f.eks original "Thermos" ,fåes på f.eks. Jernia.

Mat : Real turmat med potetmos oppi , og evt.olje/smør . Dette for å trykke opp kalorimengden litt. Det er ikke rare næringsinnholdet.

Klær: 1 skift fra topp til tå , ull alt sammen for min del.

Sekk : Ikke kjøp monstersekk på over 100 l. Selv fyller jeg opp sekken uansett..

Dette kan jo være noen tips for å komme ned mot 20 kg.

Kanskje ikke de billigste tipsene,men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder klær er det faktisk endel vekt å spare på å tenke enkelt.

Tidligere pleide jeg å ha med forskjellige jakker, bukser osv.

Nå har jeg kun 1 stk. jakke med, og det er Goretex jakka. Så fyller jeg heller på med ullgensere på innsiden, alt etter hvor kaldt det er ute. Jeg har vanligvis 3 ullgensere i forskjellige tykkelser.

Det samme gjør jeg lengre ned på kroppen, Goretex bukse og stillongs(er) på innsiden.

Jeg har kun ullgensere, ullstilongser og ullsokker når jeg drar på tur, ikke noe kunststoffer.

Dersom noen av ullklærne blir våte så kan jeg bare ta et annet ullplagg på innsiden av den våte så tørker den etterhvert uansett. Og varmt er det læll om det er vått eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei squidman !

Om sekken din på 22 kg er for tung kommer jo også an på hvor god en skiløper du er.

Selv gikk jeg for en del år siden en tur i Lappland (fra Altevann) med en sekk på 26 kg. ( Jeg veide den på Abisko fjellstasjon for der henger det en vekt ute på tunet.) Jeg fant ut at 26 kg var i tyngste laget for meg , men jeg kom godt framover selv om jeg gikk i mye løs snø. Jeg vil imidlertid ikke anbefale en så tung sekk. Min sekk inneholdt bl.a. en Primus skismørebrenner som var god å ha til snøsmelting en natt i snøen under en liten fjellhammer øverst i Sørdalen i Bardu. Jeg har dog ikke hatt denne saken med senere. Nå veier sekken min pluss/minus 20 kg. Jeg har en mistanke om at mange har med seg alt for mye klær. Det du har med må imidlertid være laget av ull og bomull. (Anorakk)

Turen min var planlagt å skulle gå til Sulitjelma for den ruten hadde jeg gått tidligere en sommer og visste at terrenget var godt egnet for en vintertur.

P.g.a. mye løs snø og den tunge sekken fant jeg det riktig å kutte ned på turen. Jeg gikk en rundtur i Lappland over bl.a. Alesjaure og Unna Allakas tilbake til Bjørnfjell. På den turen traff jeg svensker med pulk som skrøt svært av den, men jeg kunne jo se at utforkjøringer kan være problematiske med pulk.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med et skallplagg er en selvfølge om man skal ned mot 20 kg. Jeg ville droppet 3 ullplagg -og satset på et skift.

Man kan jo ta dunjakka som varmeplagg , eller fleccegenser (som ikke gir så mye varme-kontra vekt ).

Man skal tross alt pakke rimelig bevisst om man skal nærme seg 20 kilo , på solotur vinter. Ingen å dele telt eller annet fellesutstyr med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to venner gikk vintertur i fjor, med opppakning for tre dager.

Sekken min veide da 20 kg!

Og må ærlig innrømme at vi godt kunne hatt med oss mer mat, og ikke minst klær.

Turen gikk forøvrig fra Gjerstad til Gautefall. I hei terreng, 200-400 m høyde over havet.

gikk ca 3 mil, mye opp og ned.

Det ble veldig kaldt den ene natta, ned mot 25 minus. :D

Men vi fordelte fellesutstyret så det kan godt være at min største og sterkeste venn (190cm.o.h), kanskje bærte litt mer enn meg, som har et problem med ryggen. Men skal man på solotur så skal man vel på solotur, nytter ikke med sherpavenner akkurat da.

Det jeg kan si utifra mine sparsommelige erfaringer er vel at det skal godt gjøres å gå alene på vintertur med sekk under 22kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gikk jeg for en del år siden en tur i Lappland (fra Altevann) med en sekk på 26 kg. ( Jeg veide den på Abisko fjellstasjon for der henger det en vekt ute på tunet.) <... klipp ...>Turen min var planlagt å skulle gå til Sulitjelma for den ruten hadde jeg gått tidligere en sommer og visste at terrenget var godt egnet for en vintertur.

Interessant - vekt på sekken har ikke endra seg så mye de siste 25 år. Påska tror det var 1981 gikk vi Abisko - Sulitjelma, min nåværende kone mener at hennes sekk veide 24 kg ved starten. Vi tre gutta hadde nok noen kg mer, lurer på om ikke jeg starta ut med 27. Men så dro da også Harald opp ei bløtkake siste kvelden på Sorjushyta... Vanskelig å komme under 1 kg dagen i mat (uten kake...), og på den turen må man jo starte med mat for hele turen i sekken. Men vi gikk uten telt. Var en fin tur, forresten (som de fleste).

Har gått noen aleneturer om vinteren med telt, tviler på jeg var særlig under 25 kg på helgetur (men teltet var et Ravneskar, da). Alene må man ha litt ekstra sikkerhet. Dumt å legge igjen termos f.eks. Har våknet opp i under minus 30 aleine i teltet, da var det godt jeg hadde fylt termosen med varm saft kvelden før... Hadde neppe orket fyre primusen uten den varmen termosaften ga meg. Og Leatherman - man må ubetinget ha verktøy og litt reservedeler på vinterturer aleine, og tror ikke det er så lett å få tang, skrutrekker + kniv lettere enn en Leatherman. Selv dro jeg i tillegg alltid på 10X40 kikkert + speilrefleks med et par objektiv. Så med lettere telt og uten optikk skulle det vel gått å nærme seg 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leatherman veier ca 700 g. Må du ha den??

Ja.

Fikk en leatherman til jul for ca 4 år siden og har aldri gått en tur uten.

Har reddet meg mang en gang når noe har trengt reperasjoner.

Ett av de viktigste utstyret man har med på ut... 8)

Ville bare få sagt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som lurte på uststyrs-listen min: den var som følgende

Klær:

2 par lang undertøy (bukse og skjorte)

1 par softshell som midtlag (bukse og jakke)

1 par skall bekledning (goretex salopettes og jakke)

1 hanske

1 vott

1 fjelllue

1 varm lue

en tynn balaclava

dun jakke (MH sub-zero - ganske lett)

Goggles, sol-briller

BD winter bivvy (lett greie)

Dun sovepose (1,7kg) +/- -25 comfort

TNF Mtn 25 (som sagt altfor tung)

Voile spade og søkestang

1 Ridge-rest underlag

1 Artiach underlag

MSR XKG og en liter beholder med brensel

1 kjele og en kopp, en skje

en multitool

5 real tur mat

2 sjokolade plater, 2-3 muesli bars

halv pakke knekkebrød med litt ost

litt kaffe rett i kopp

1 liter vann i beholder

Hodelykt

fyrstykker, lightere

videokamera (liten en)

Liten første-hjelps skrin

GPS, kart, kompass

Jeg skal prøve igjen til uken med rigget paris pulk. Frystelsen er å ta med enda mere så klart (blir 3-4 dagers tur). Verste er nok at jeg har lysst å prøve ut randonnee skiene og ta noen topper...og avslutte med en flaske champagne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer til udstyrsliste:

-Trenger du ekstra undertøj?

-Skal du ikke have et par ekstra strømper med?

-Softshell bukser er tull. Hvis du skal have isolering på beina så tag med et par fleecebukser(varmere og lettere)

-Hvad skal du med goretex skaljakke? Softshell jakken er vel 100% vindtæt og rigeligt vannafvisende...

-3xhovedbeklædning... :) Det trenger du helt sikkert ikke!

-Tag med et par juniorgoggles (lette og små og likevel kun til nødsituationer)

-Du trenger ikke bivvibag hvis du har telt med!

-Du trenger ikke søkestang

-Et underlag er rigeligt! Læg sekk og ekstra tøy under dig om natten!

-Multitool kan diskuteres men jeg tager bare en liten skruetrækker og en liten kniv (kan tilsammen skrue i binding hvis skruerne falder ud/knækker

-Lightere?? Du har allerede fyrstikker som redundans...

-Er dit førstehjelpsskrin liten nok? Kast "oficielle" røde tasker med hvide kryds på og bruk istedet en plastikpose.

Det var en start syntes jeg :) Forresten er en thermos ret praktisk vinterstid syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer til udstyrsliste:

-Softshell bukser er tull. Hvis du skal have isolering på beina så tag med et par fleecebukser(varmere og lettere)

-Hvad skal du med goretex skaljakke? Softshell jakken er vel 100% vindtæt og rigeligt vannafvisende...

-Tag med et par juniorgoggles (lette og små og likevel kun til nødsituationer)

-Du trenger ikke bivvibag hvis du har telt med!

-Du trenger ikke søkestang

-Et underlag er rigeligt! Læg sekk og ekstra tøy under dig om natten!

-Multitool kan diskuteres men jeg tager bare en liten skruetrækker og en liten kniv (kan tilsammen skrue i binding hvis skruerne falder ud/knækker

-Lightere?? Du har allerede fyrstikker som redundans...

-Er dit førstehjelpsskrin liten nok? Kast "oficielle" røde tasker med hvide kryds på og bruk istedet en plastikpose.

Det var en start syntes jeg :) Forresten er en thermos ret praktisk vinterstid syntes jeg.

Litt uenig der, softshellbukse er helt fantastisk! Brukes som "hovedbukse" (med tynn stilongs under hvis det er pi**kaldt), og så er det bare å dra goretex over hvis det blåser såpass/regner/blir så drittvær att det trengs.

Men du trenger ikke mer enn dette! Ikke ta med skift av alt mulig rart, det er vanskelig å gidde og stoppe og skifte bukse (av med sko og fysj) av og på med stilongs en gang er liksom det som blir gjort.. Og når du er i teltet eller stopper lenge nok til att det er noe vits å

ta på/skifte stilongs så kan du bare bruke soveposen istedet;)

Jeg ville tatt med skalljakka (kommer litt ann på løsningen på softshellen, men det kan være godt å ha noe som luner enda mer og som regel med skikkelig hette hvis det begynner å bli dritvær.)

Bivybagen kan du la ligge hjemme! Hva skal du ha den til?

Multitool kan du jo vurdere selv. jeg har den stort sett med men bruker den stort sett aldri.

Lighter OG fyrstikker kan du jo unne deg (lighter er mye mer lettvindt så lenge den funker)

Søkestanga ville jeg tatt med, selv om den ikke kan redde deg så kan det jo hende noen andre havner i ulykka med deg i nærheten.

Ihvertfall hvis du skal i skredfarlig terreng, men da ville jeg kanskje tatt med meg beepern også?

Liggeunderlag: Ta med deg ett oppblåsbart, og heller ett tynt vanlig hvis du trenger to.. (EDIT: trodde du hadde therm-a-rest. glem det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig der, softshellbukse er helt fantastisk!

Helt enig! Men mannen forsøker at spare vægt :) Om vinteren er det kaldt nok til at bære goretex bukser på hele turen (om sommeren ville det være vanvittigt).

Hvad angår goretex jakken... Hvis det bliver for koldt har han jo dunjakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja alt sammen ble i meste laget - det var jo min opprinnelig pakke liste som jeg forsøker å kutte ned. :P Planen er å gå i softshell, sove i tørr underlag, skallbekledning er kun til dårlig vær. Jeg var vel mest bekymret for å få våt klær via svett e.l. Jeg tror nok jeg skal holde meg til bivvy bag (280g for å holde dun posen tørr) og to underlag - jeg sover kaldt om natten. Det værste jeg vet er å forsøke å sove i fuktig sovepose. Dette var da til en tur på 3 netter 5 dager. Resten må jeg tenke igjennom (holde meg kun til tørr mat? osv). Det beste hadde nok vært å skaffe lettere telt, men jeg har ikke råd til en MHardwear Bunker 1 (USD 450) akkurat nå (ville vært telt # 4) - jeg må nøye meg med det jeg har. 8) Multitool greie er litt tung (en liten en da) men nyttig pga av sagbladet hvis det skulle være noen bål-kos, reparasjoner osv. Søkestangen var nok bare med for å måle snødybde, sjekke etter gjemte ur og heise skole flaggen (go Cornell!). Jeg endrer nok på listen ettersom jeg får mer erfaring (har vært i fjellet mye i Norge selv om jeg er Australsk - bare ikke solo om vinteren). En liten dibbedut jeg vurderere å ta med er nok avalung'en - veiere ikke allverden, men hjelper nok ikke hvis jeg blir tatt (bare forlenger slutten med en time). Forrige solo turgåer som ble tatt (og omkom) var begravd i 20 timer...scary thought.... :P (fra www.snoskred.no).

Takk for innleggene, alt av råd fra erfarne turgåer er alltid velkommen.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en observasjon: hvis du bruker bivybagen over dunposen din, i min erfaring blir den våtere (kondens) med enn uten

Ja jeg hadde tenkt på det..men en annen grunn å ha den med er som 'emergency shelter' da teltet er ikke bare bare å sette opp i sterkt vind, særlig alene. Tenkte på de skottene som omkom i marsj da soveposene ble kliss i snøhule..og 280g er ikke mye for litt 'peace of mind' (angilak vindsekken veier vel 500g eller noe...) - bivvyen har holdt meg knusk-tørr under åpen himmel med sludd og regn.. litt ubehagelig på ansiktet var det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lista til squidman ser fin ut jeg. På soloturer bør man absolutt ha med nok utstyr. En -25 sovepose er ikke allverden hvis man er dårlig eller utslitt. Ekstra tørt undertøy og en bivybag kan gjøre susen da. Multitool og reperasjonsutstyr må man ha med. Det oppdager du hvis du går nok på tur. Jeg hater goretexjakka, men når en selv i jula på 1200 meters høyde får regn (det fikk jeg sist jul), er ofte mikrofiberjakka el liknende ikke nok. En skikkelig jakke med god hette er det viktigste plagget man har. Jeg har ikke sett en softshelljakke med god nok hette for vinterbruk. Softshelljakka/buksa gir mindre varme per gram enn fleece/ull, men er mer allsidig som yttertøy.

Det jeg savnet på lista er noen lange vindvotter, og eventuelt en ansiktsmaske.

Det eneste man kan gjøre for å få ned vekten er å telle gram på hvert ting man kjøper. Gramjakten går ofte utover levetid og noen ganger funksjonalitet.

Hillleberg har gjort seg noen erfaringer med vinterutrustning, som en kan finne på www.hilleberg.se/default_sv.HTM, under Informasjon og Vintertälting. Listen inneholder noen interessante betraktninger om vektforskjell på utstyr:

Klädsel mm för skidåkning i normalväder

Korta kalsonger (gärna vindskyddade)

Långa kalsonger

Långärmad undertröja

Sockor avpassade till skorna (mjuka som ej ger skav)

Vindjacka eller lätt anorak

Långa byxor (någorlunda vindtåliga)

Damasker (gärna skotäckande)

Skidhandske ( I bra väder är oftast vanliga längdåknings handskar bäst. I kyla och sämre väder är en ofodrad tumhandske i "andande" material med lös innervante i fleece eller ull att föredra).

Mössa, som helst inte är för varm men hyggligt vindtät.

Solglasögon som även skyddar mot ströljus från sidorna.

Skidskor (ev kompletterade med överdrag)

Skidor

Stavar

Bindningar (ev fångrem)

Extra utrustning (förvaras i ryggsäcken alt. pulkan)

Jacka eller anorak 0,4 - 1,5

Överdragsbyxor 0,3 - 1,0

Tröja eller annat värmeplagg 0,3 - 1,0

Varm mössa 0,1 - 0,5

"Stormglasögon" 0,1 - 0,3

Ombytes- och reservkläde

Extra sockor 0,2 - 0,4

Undertröja 0,1 - 0,4

Kortkalsonger 0,1 - 0,2

Långkalsonger 0,1 - 0,3

Vantar 0,1 - 0,3

Övrig utrustning

Ryggsäck 1,5 - 3,5

Sovsäck 1,5 - 3,5

Liggunderlag 0,5 - 2

Kompass 0,1 - 0,5

Karta 0,1 - 0,2

Toalettartiklar 0,1 - 0,5

Toalettpapper 0,1 - 0,2

Bestick 0,1 - 0,2

Mugg 0,1 - 0,3

Tallrik eller "storkåsa" 0,1 - 0,3

Flaska och/eller termos 0,1 - 1,2

Tändstickor och/eller tändare 0,1 - 0,2

Kniv eller multifunktionsverktyg 0,2 - 1,0

Lampa 0,2 - 0,5

Valla (om ej vallningsfria skidor används) 0,0 - 0,5

Reparationsutrustning och reservdelar 0,2 - 0,5

Totalvikt: 6,8 - 21,0

Extrautrustning som kan vara bra att ha, men inte är helt nödvändig

Dunjacka 0,6 - 1,5

Täckbyxor 0,3 - 1,0

Bivackskor 0,4 - 1,0

Sovsäcksöverdrag 0,3 - 0,8

Fuktspärrspåse / sovsäckslakan 0,3 - 0,6

Stighudar 0,4 - 0,6

Kamera 0,3 - 4,5

Kikare 0,3 - 1,0

Kartfodral 0,1 - 0,3

Visp 0,1 - 0,2

Snöborste 0,1 - 0,2

Personligt apotek 0,1 - 0,3

Tältlykta 0,2 - 0,5

Lina (4-5 mm tjock, 10-20 m lång, helst röd färg) 0,2 - 0,4

Totalvikt: 3,7 - 9,6

Gemensam utrustning per tältlag om två personer

(Halva vikten anges, dvs den vikt som fördelas på varje person)

Tält 1,1 - 2,5

Kök (inkl diskutrustning och kokkärl) 0,3 - 0,8

Bränsle 0,8 - 1,5

Snöspade (1st per person i lavinfarligt område) 0,3 - 1,0

Totalvikt: 2,5 - 5,8

ProviantDet är stora viktbesparingar man kan göra genom att planera maten noga. Det är inte alls orimligt att proviantvikten kan variera mellan 0,5 kg och 2 kg per dag!

Detta betyder att matens vikt under en sexdagars tur kan variera mellan:

3 - 12 kg!

Om vi summerar vikterna i den vänstra kolumnen inkl mat, men utan den icke nödvändiga extrautrustningen får vi:

12,3 kg

Ser vi istället på den högra kolumnen blir siffrorna följande:

38,8 kg

Extrutrustningen väger i det lätta alternativet:

3,7 kg

Extrutrustningen väger i det tunga alternativet:

9,6 kg

Med stöd av den här listan bör du klara packningen för en veckotur på vintern i tält utan att komma särskilt långt över 20 kilo, kanske även under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, det var ganske omfattende! Da jeg drar forhåpentlig imorgen, har jeg brukt halve natten på å veie absolutt alt jeg hadde tenkt å ha med meg (med tanke på at jeg skal prøve ut mine nye randonee ski - jippee!). Det blir nå en litt lengere tur (5-6 dager/7 kveld) da forskjellen er bare mat og brensel. Håper dette ble ikke alt for kjedelig, men jeg har under listen gram per gram:

skriver det på engelsk blir for tregt på norsk -

Stove and cooking:

MSR XKG, base, repair kit, bag 680g

2x MSR bottles and fuel (renset bensin) - probably too much 1,200g

Water in one Nalgene bottle 1,140g

Empty steel thermos, small 440g

MSR pot, heat exchanger, spoon, s.s. mug 645g

Food, non-real: (knekkebrød 1 full pakke, sylte, jarlsberg (500g!),

3 rett-i-kopp suppe, 4 rettikopp kaffe, 2 Toblerone, 1 gåseleverpate 100g) 1,500g! må nok kutte osten

Real turmat - 6 middager, 3 frokost 900g

Total food in Ortlieb dry sac (3,100g)

total not including ortlieb dry sac 6,505g

Clothing:

Base layer:

thin woolen longjohns 165g

houdini powerstretch longjohns 175g

icebreaker 260 (wool) top 320g

EMS synthetic top 290g

Underwear - 2x Devold woollen boxers 2x 75g

=150g

Socks - 2x smartwool thick socks 2x 90g

=180g

Midlayer:

Softshell pants - directalpine badiles 400g

Softshell (windstopper) hoodie Tilak Ogre 535g

Shell layer

Marmot climbing pants/salopettes 700g

Moonstone mountain jacket 550g

Head:

Lowe mountain cap 66g

Ullvang lue foret i fleece 106g

synthetic balaclava, thin 35g

houdini neck warmer, wool 25g

Hands:

Outdoor research gloves/paclite mitt combo (thin) 200g

OR Alti mitts (overkill!) 315g

REI down booties (may be chucked) 285g

Mountain Hardwear sub-zero SL down jacket in bag 900g

Total for clothing 5,397g

may chuck soft-shell pants here...

Tent, sleeping bag, sacs, etc.:

TNF Mtn 25 with snow stakes and groundsheet (will lose groundsheet) 4,725g

Sleeping bag in sea-summit compress. sac 1,950g

Ridgerest (standard DNT version - regular length) 335g

Artiach self-inflating pad 585g

Black Diamond winter bivvy 300g

Ortlieb dry-bag, 35l 200g

Ajungilak dry-bag, comp sac large 230g

OR compress sac, large 330g

silk travel liner for sleeping bag 140g

2x Sea-to-summit mini dry bags for clothing 70g

Ajungilak vindsekk (trekk til pulk) 480g

Total tent, sleeping, compression sacs etc. 9,345g!!! :shock:

OK looks like I'll be repacking again a few times here... :oops:

Miscellaneous gear

Headlamp (old-school petzl zoom w/extra battery) 435g

Garmin GPS 60Csx w/ 4 aa batteries 350g

Nokia mobile w/ spare battery 120g

Cebe glacier glasses in case 100g

Scott Goggles 125g

2 lighters, 1 pack matches, 1 firestarter in bag 86g

Home-made first aid kit - tape, bandage, antibiotics, anaesthetic cream, 300g

pain-killers, 4 band-aids, imodium (for Real turmat :D ), blister pads

Total misc. gear 1,516g!

More trimming needed :evil:

Avy gear:

Voile XML shovel 500g

Voile XML probe 200g

Black Diamond Avalung II 225g

Total Avy gear 925g

Pulk and associated:

Paris Pulk w/ static cord strung around (empty) 2,300g

circa 13meters 7mm static cord for pulling and misc. 475g

2 wiregate biners for pulk 70g

Total for pulk: 2,845g

Old Lowe cerro torre backpack (vintage 1989!! looking shabby but still going 2,280g

strong!!)

Camera gear:

Canon HV20, 3 batteries, 3 tapes, wide-angle lens, lens tissue, camera case 1,425g

Old SLIK travel tripod 450g

Total camera gear 1,875g

Ski gear:

BD traverse poles 600g

Atomic Diran skis with Silvretta 500SLV bindings (randonnee - can accept 5,000g

La Sportiva climbing boots (Nepal Evo) 2,250g

and/or Garmont randonnee boots (G-ride - suger å gå langt med) 3,500g

of course I want to take BOTH boots....only safe to go down hard in plastic

ones, but oh, so much more comfortable in flats in nepals...

Total ski gear - between 7,850g and 11,350g

Other option - take old Altaj leather telemark boots and Atomic BC skis

Option 2 total weight gamle fjell ski 3 kg + støvler 2,1 kg circa 5,100g

But my telemark turns suck, and the randonnee is oh so tempting

Total before cuts with 2 boots, all gear and food 39,758g!!!!!!!! :shock:

Cutting out randonnee skis, going old school 33,508!!!

Man, I only weigh 60kg...

OK it looks like a lot of rethinking is in order - chuck out clothing, food, avy gear, etc. etc. :evil:

If we take out clothing worn, and weight of ski gear just measuring pack and pulk, weights look something like this:

With absolutely everything but kitchen sink; between pulk and backpack, circa 29,707g (26,207 if leave plastic boots)

With old school gear, 25,722g

Ok now we're getting somewhere, especially if we lose 2-3 kg (cheese, extra fuel

soft-shell pants, avy probe, bivvy bag, tent groundcloth, 2 real-tur mat, vindsekk = approx 3kg).

Hope this didn't bore you! Dere er mer enn vellkommen til å slakte listen min...det var ighværtfall lærerikt å lage den...jeg fikk ikke engang noen klatre-utstyr med før det ble uhåndterlig (slings, biners, deadman osv...skulle bare mangle!). Målet er fortsatt ikke å gå fra A til B men å sette opp base camp og ta dags-turer, noen topper osv...det ville vært en helt annen liste hytte til hytte med vanlig fjell ski langs sti..).

Beklager at det ikke ble helt rett i kollonnene? der jeg forsøkte å skrive tall - jeg skulle bl.a. ikke ha 300g! 8) 'painkillers' men til hele førstehjelpsskrinet...det er ikke satt opp til sånne innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.