Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv til Hund


Henrik_g

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ganske fersk i gamet når det gjelder kløv til hund.

Men har søkt litt rundt, lest mye på internett og på forumet.

Jeg har en 11mnd. gammel strihåret vorsther, har lyst til å begynne å venne han til å bære kløv. Slik at om et år kan jeg slippe unna med hans vekt i min sekk:) Han veier 30kg nå og regner med at det blir litt muskler til på han.

Lurer på hva slags kløv jeg skal velge. Har kikket og lest en del på seleverkstedet, og det virker jo som at det er bra greier han lager. Litt av en referanseliste!! Men er litt usikker på om det lurt å vente siden jeg ikke er sikker på om bikkja er ferdig med å vokse i bredden. Har hørt mye dårlig kritikk om Kennel sin kløv om gnagsår. Det finnes også et merke som heter Laika som har fått gode kritikker i "uke blader". Men så har jeg funnet et merke som heter Ruffwear, de har en kløv som man fester på en "ryggsele", ser veldig komfertabel ut og god. (Se link i bunn).

Trenger sårt noen tips her ja!

Ruffwear Palisades Pack II: http://www.hundensnettbutikk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kløvene til Selverkstedet er regulerbare tror jeg, og hvis du sier ifra om at du forventer at hunden vokser i bredden tar de nok høyde for det.

Dessverre leverer de ikke kløver før til våren, mai-juni tror jeg. Nå er det sesong for seler og så begynner de med kløver etterpå. Send dem en mail og be om en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale både laika, og seleverkstedet sine kløver. det som er viktig hvis du har tenkt å bruke kløven er at den har skinnforsterkning foran på veskene. cordura holder ikke i hele tatt. anatomisk for hunden er begge disse merkene tipp topp, med masse muligheter for å regulere individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breeders kløv til min hund. Jeg kjøpte den sist sommer så hundne min er ikke "utlært" enda, men foreløpig er jeg fornøyd med den. Det er litt dill å sette den på, men den sitter skikkelig godt på når den er hatt på rett. Den har sånn polstring rundt halsen som sikrer at kløven sitter riktig på ryggen. Gleder meg til sommeren da jeg etterhvert kan øke belastningen. En godt trent hund kan bære inntil halparten av sin egen vekt, men 1/3-del er det mest ideele. Det er også avhengig av hvilket terreng hunden går i.

Siden din hund er ca året, har den fått høyden sin, men du kan regne med at han blir litt breiere når han får mer muskler som du sier. Ikke kjøp over nettet, ta med hunden i en dyrebutikk og prøv så du er sikker på at du får både rett størrelse og en modell som passer din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sitter litt i samme båt som deg, Henrik.

Har en boxer på 7 mnd som skal få lov til å bære mye kløv når han blir eldre. Jeg har vært i kontakt med seleverkstedet, og de sier at togo kløven går for 2350 (Medium) og 2500 (Large). Størrelsen avhenger av lengden fra hundens albue, over ryggen og ned til den andre albuen.

De begynner ikke produksjonen av kløver før til våren, og har ganske lang venteliste. De kunne levere litt ut på høsten. Da har vel vorstheren din blitt litt større, og det er lettere å få riktig størrelse.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sitter litt i samme båt som deg, Henrik.

Har en boxer på 7 mnd som skal få lov til å bære mye kløv når han blir eldre. Jeg har vært i kontakt med seleverkstedet, og de sier at togo kløven går for 2350 (Medium) og 2500 (Large). Størrelsen avhenger av lengden fra hundens albue, over ryggen og ned til den andre albuen.

De begynner ikke produksjonen av kløver før til våren, og har ganske lang venteliste. De kunne levere litt ut på høsten. Da har vel vorstheren din blitt litt større, og det er lettere å få riktig størrelse.

Mvh Andreas

Tusen hjertlig Andreas!!

Da får jeg prøve å skrive meg opp på liste da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Ruffwear-kløv til min goldentispe i sommer. Den har blitt brukt en del ganger. Hun har fått gnagsår en gang og det var pga det bakre festet var for stramt og gled bakover på magen hennes. Jeg synes også det er greit at man kan ta av sekkene og så bruke selen som en vanlig sele.

Jeg så også her forleden dag at xxl har tatt inn utstyr fra ruffwear. Iallefall xxl i trondheim. Ellers så tror jeg det er viktigere å få pakket kløven riktig og passe på hvordan den sitter på hunden istedet for merket. Spesielt siden alle merkene her tydligvis får gode anmeldelser fra flere brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja var innom XXL i sandvika. Så at de hadde tatt inn ruffwear. Fikk kjent litt på dem og de virker fine. Mye annet fint til bikkjer fra ruffwear også. Så en fin skalljakke til bikkjer.

Så skal det jo sies at xxl er jo greie på pris også. Lå en del billigere enn et par andre steder jeg har sett de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da jeg har hatt begge skal jeg dele min erfaring her. Men ikke sikkert alle er enige med meg av den grunn :shock:

Begge kløvene er meget slitesterke og gode å ha på hundene. Sitter bra på både oppover og når man går bratt nedover. Bra med reimer, og enkle å tilpasse hver hund (har 3stk). Seleverksted får ett lite pluss for å ha bedre mulighet for feste av ekstra ting på toppen av kløven (f.eks liggeunderlag) Jeg har derimot bestemt meg for å gå for Laika fremover, og har nå to av denne. Pluss Seleverkstedet sin er solgt til fordel for en tredje Laika kløv. Grunner er at jeg liker mye bedre formen på lommene her, synes det er enklere å komme til ved pakking og når noe skal ut.

Jeg har også funnet ut at man kan legge nedi to kanner (5-6l oljekanner f.eks, 4l blir for små for mine 30l kløver) som skjæres av på langs nedi laikakløven. Dette stiver av lommene, og gjør at man ikke trenger tenke på formen på det man legger nedi (spisse kanter mot hunden o.l). Legger ett håndkle bak kanna mot hunden hvis jeg går langt for å slippe gnaging. Kan ta ett bilde av dette å legge her dersom det er interessant.

NB: ellers anbefaler jeg alt seleverkstedet har, meget hyggelige folk som yter bra service! Kløven anbefales jo også da, men personlig likte jeg best Laika sin :?: Prismessig, Laika Ekstrem vs Togo - hipp som happ! Samme leia. Fikk bra tilbud på Laika i den lokale sportsbutikken da. Har også prøvd en billigere type Laika-kløv, den holdt ikke en helgetur engang... Kvalitet koster :-D

post-4064-133474517051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet ut at man kan legge nedi to kanner (5-6l oljekanner f.eks, 4l blir for små for mine 30l kløver) som skjæres av på langs nedi laikakløven. Dette stiver av lommene, og gjør at man ikke trenger tenke på formen på det man legger nedi (spisse kanter mot hunden o.l). Legger ett håndkle bak kanna mot hunden hvis jeg går langt for å slippe gnaging. Kan ta ett bilde av dette å legge her dersom det er interessant.

NB: ellers anbefaler jeg alt seleverkstedet har, meget hyggelige folk som yter bra service! Kløven anbefales jo også da, men personlig likte jeg best Laika sin :P Prismessig, Laika Ekstrem vs Togo - hipp som happ! Samme leia. Fikk bra tilbud på Laika i den lokale sportsbutikken da. Har også prøvd en billigere type Laika-kløv, den holdt ikke en helgetur engang... Kvalitet koster :lol:

Da jeg kjøpte kløv fra hundekjørerverkstedet til huskyen min fikk jeg med to kanner som var avkuttede og passet nedi kløven. Det var ganske genialt. De hadde sydd på stoff på toppen som ble lukket på samme måte som man lukker div pakksekker (bretting et par ganger og klips).

Nå har jeg bestilt kløv fra seleverkstedet til min andre hund siden hundekjørerverkstedet har lagt ned (?), han er litt mindre og passer ikke kløven til huskyen. På ham har jeg prøvd Laika sine, men de ligger ikke like godt på ham. Man må jo prøve å se hva som passer best til sin hund og sitt bruk. Ikke noe vits i å kjøpe dyr stor kløv om du bare skal på dagstur, men skal man på langturer så er det best å investere i en skikkelig kløv som holder seg.

Min eraring er som CorporalClegg-77, kvalitet koster! Kennel (og breeder er jo samme type), gresshoppa og andre billigkløver tåler knapt en helgetur med litt last :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

vil bare fortelle deg at det finnes ny hundekløv i Norge som heter Radical Design. Sekken er lagd av kraftig Cordura 1000 of finnes i 5 størrelser. Jeg importerer kløver direkte fra Nederland.

Du kan finne mer informasjon om kløven på www.vandreskoen.no under 'nyheter'. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har eg fått tak i isbokser av den typen som ofte er i is diskane på kafe og lignande (lang og smal). Passer heilt perfekt ned i 30 liters Laika kløv. Fordelen er at en får spent opp kløven sikkelig. Har laga til polstring av eit gammalt liggeunderlag. Bikkja liker det veldig godt, ser stor forsjell nå. Har berre hatt to, to dagers turer med dette, men så lang er det topp. Så da går det mat til bikkja, liggeunderlag, telt.+ diverese remedier i kløven. Ca 8 til 10 kg altetter matmengde. Behagelig med helgetur og 12kg sekk. Får eg med en mindre sovepose så blir det dagstur sekk på fjellet heretter.

Greger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Masse fin info her om kløv til hund og om div. nettsteder. Takk for det!

Men en ting jeg lurer på i forbindelse med anskaffelse av kløv er vanntetthet.. Er de fleste kløver vanntette? Eller må man pakke vanntett på egenhånd?

Fikk forresten tilbud på en kløv her om dagen i min lokale dyrebutikk..husker riktignok ikke type/merke, men den hadde kostet 1720,- og jeg skulle få den for halv pris (860,-). Lurte på å slå til der og da, men kan for lite om kløv og tenkte derfor dette ville være "katta i sekken".

Noen tips til en med liten kløv-kunnskap utover det som allerede er skrevet i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan gå ut ifra at ingen kløver er vanntette. Det beste er å pakke vanntett uansett. Plastkanner i kløven hjelper jo mye da, for da er det bare vannet som kommer ovenfra som kan gjøre utstyret vått. Bruker selv plastkanner i min TOGO kløv fra Seleverkstedet. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan gå ut ifra at ingen kløver er vanntette. Det beste er å pakke vanntett uansett. Plastkanner i kløven hjelper jo mye da, for da er det bare vannet som kommer ovenfra som kan gjøre utstyret vått. Bruker selv plastkanner i min TOGO kløv fra Seleverkstedet. :wink:
Takk for fine svar! Da er det avklart at vanntetthet må ordnes på egenhånd, fair det.

Leste i denne tråden at Seleverkstedet sendte med slike plastkanner ved kløvbestilling...stemmer det?

Er det spesial-lagde kløv-kanner eller basic bensinstasjons-kanner (nå spør jeg kanskje dumt, men skit au) som brukes?

TOGO-selen, finner ingen pris på nettsiden.. Hva koster den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togo kløven min i str. L kostet ca 2500,- tror jeg det var. Det var ca 100,- kr i forskjell mellom størrelsene S-M-L mener jeg å huske. Hvis du skal ha en kløv fra Seleverkstedet så bør du ringe dem nå, de bruker å ta pause i kløv-syingen på vinteren, da går det mest i seletøy. Plastkanner kjøpte jeg på Europris og kuttet av toppen selv, fungerer finfint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.