Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus og parafinsøl


Langemann

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider kjøpt meg en multifuelbrenner (primus omnifuel). Den er testet på parafin og fungerte veldig bra. Det jeg lurer på er hva man gjør etter brenneren er slukket. Flaska vendes rundt til "off" og flammen dør ut og man skrur igjen ventilene, men det står jo fortsatt trykk på flaska. Hvordan får man ut trykket uten at det spruter parafin. Prøvde å la den slippe ut trykket en liten stund etter at flammen hadde slukket og skrudde så igjen ventilene. Men da jeg skulle koble fra flaska etter en liten stung spruta det ut parafin. Uansett hvor jeg åpner søler jeg parafin.

Noen som har noen gode råd om hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruke selv omnifuel, med bensin. Pleie å vende på off og vente p flammen slokke, deretter vente eg ei lita stund ittepå. Stenge ventilen på flaska og skrur av tåligt. Ikkje for mye risting. Så pleie eg å skru ventilene opp når eg pakke sammen. Bare sånn dei ikkje ska sitte fast når eg ska ha den neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Off funksjonen på pumpa til min Omnifuel virker ikke. Når jeg snur flaska med pumpa, så brenner det like godt. Hvordan kan jeg fikse dette?

Jeg sliter også med søl i koblingen mellom slangen og pumpa både når jeg skrur sammen og fra hverandre. Selv om jeg brenner og "tømmer" slangen for brensel. Sølet har kanskje en sammenheng med at "off" ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bøyd slangen som er festet til pumpa? Ellers så er flaska di så full den suge inn brensel. Eg pleie å gje slange (som er inni tanken) ein liten bøy, sånn den står godt ut til siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flaska ligger i "on" posisjon skal den tynne, bøyelige slangen som fører drivstoffet ut av flaska, være bøyd ned mot bunnen av flaska. Når du snur flaska til "off" skal denne slangen være bøyd opp mot toppen av flaska, slik at lufta i toppen presses ut av flasken, og primusen slukker. Hvis du fyller flasken alt for full, kan det være at det ikke er nok luft i toppen av flaska, og at drivstoff fortsatt trykkes inn i primusen. Det kan også hende at slangen ikke er bøyd nok, slik at den ikke når opp til toppen av flaskeveggen når den ligger i "off".

Sjekk dette så kanskje du finner feilen

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omsider kjøpt meg en multifuelbrenner (primus omnifuel). Den er testet på parafin og fungerte veldig bra. Det jeg lurer på er hva man gjør etter brenneren er slukket. Flaska vendes rundt til "off" og flammen dør ut og man skrur igjen ventilene, men det står jo fortsatt trykk på flaska. Hvordan får man ut trykket uten at det spruter parafin. Prøvde å la den slippe ut trykket en liten stund etter at flammen hadde slukket og skrudde så igjen ventilene. Men da jeg skulle koble fra flaska etter en liten stung spruta det ut parafin. Uansett hvor jeg åpner søler jeg parafin.

Noen som har noen gode råd om hvordan dette gjøres?

Jeg har også Omnifuel og har forsøkt alle mulige måter å unngå litt søl når man popler fra hverandre.

Har innsett at dette må man bare leve med. Ha f.eks litt tørkepapir klart.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en balansegang mellom hvor mye trykk man trenger/vil ha og hvor lenge man må vente på at trykket skal sive ut av dysa etter at flammen har slukket.

Det er en anbefaling å la alt trykket sive ut, og da skal risikoen for søl være minimal.

Kobler du fra når det har fislet ut litt luft, men før trykket er ute og med flaska fortsatt liggend i off posisjon, så burde det gå bra. Kan bli litt søl når du kobler på igjen, men du slipper noen pump før du har fullt trykk.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis det er trykk i flaska, så vil det bli litt søl. Luft under trykk tar til seg mere veske (bensin/parafin), og når man da skrur av korken eller kobler fra vil trykket falle og man får kondens i form av bensinsøl, ettersom luft med lavere trykk ikka klarer å holde på like mye damp. Løsningen for kjappest mulig å kunne koble fra, uten å søle, er vel å heller pumpe litt oftere, enn å pumpe sinnsykt høyt trykk til å begynne med, så slipper man å vente på at dysa skal slippe ut alt trykket. Effekten av å ha høyt trykk i brenselflaska må jo stagnere et sted uansett. Eventuelt kan man prøve seg frem å finne ut hvor lenge primusen brenner med så og så mange pump på flaska, så slipper man å pumpe unødvendig mye trykk i flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Når flaska ligger i "on" posisjon skal den tynne, bøyelige slangen som fører drivstoffet ut av flaska, være bøyd ned mot bunnen av flaska. Når du snur flaska til "off" skal denne slangen være bøyd opp mot toppen av flaska, slik at lufta i toppen presses ut av flasken, og primusen slukker. Hvis du fyller flasken alt for full, kan det være at det ikke er nok luft i toppen av flaska, og at drivstoff fortsatt trykkes inn i primusen. Det kan også hende at slangen ikke er bøyd nok, slik at den ikke når opp til toppen av flaskeveggen når den ligger i "off".

Sjekk dette så kanskje du finner feilen

Mvh Andreas

Jeg gjorde som flere har beskrevet, med å bøye ut rører, og ta mindre drivstoff på flasken. Resultatet av bøyingen var at hele driten brakk. Var forsiktig men den knakk i overgangen til plasten. Min pumpe har ingen slange, men et rør, som da brakk.

Så jeg kjøpte ny ergopumpe til omnifuelen, var forsiktig med å lage litt mer bøy, men fortsatt så er det lekkasje ved på og avkobling. Nå bli det nok litt tørkepapir i boksen sammen med brenneren....

post-3209-133474519923_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje ved omkobling har vel forsåvidt ingenting med bøyen på rører å gjøre... Selv om brennern slokker, så er det igjen trykk i flaska, hvis du lar dysa stå åpen å bare suse en stund etter at primusen har sloknet, vil du få ut trykket. Fungerer best i friluft, ikke i telt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker parafin vil hender og våtter lukte parafin i dagesvis og får du parafin i noe av maten kan magen slå seg vrang.

Ved bruk av bensin vil denne fordampe i løp av 2 sek og ikke etterlate seg lukt eller annet plagsomt. En må selvfølgelig være forsiktig å ikke lekke ut mer bensin en nødvendig og langt unna alt av varme, men plagene blir mindre ved en liten lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld: Jeg har samme pumpe til min Primus multifuel som på bildet over og jeg kan ikke erindre at det fulgte med noen slange i tillegg. Gjelder dette med slange bare for andre pumper eller? Kjøpte senere noen fuelflasker fra Primus og da lå det sånne små plastslanger løse inne i flaskene. Er det noe poeng å bruke slike på pumpen som er avbildet?

For øvrig funker primusen glimrende uten slik slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Omnifuel er "Made in hurry", og det virker som om dette problemet har blitt større etterhvert som produksjonen blir mer og mer low-cost. Jeg pleier å la den stå etter den har slukket uten å skru den igjen, gjerne til den har blitt kald, om mulig. Jeg skrur av korken (pumpa) før jeg kobler fra selve slangen (og tetter rundt med å holde rundt. Dette gjøres hvis jeg bruker parafin i teltet, og vil unngå søl. Dette burde imidlertid ikke gjøres om du bruker bensin og har et stearinlys stående i samme telt. Generelt synes jeg ikke denne brenneren fortjener å være testvinner slik den har vært, for til det, synes jeg kvaliteten er for skjør på litt for mange punkter. Den fungerer imidlertid veldig godt når den er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.