Gå til innhold
  • Bli medlem

oppsetting av lavvu


johnpd

Anbefalte innlegg

http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article138128.ece

Den enkleste måten å sette opp en énstangslavvo på, er å bruke en målesnor som viser radiusen til lavvoen. Enkelte leverandører legger ved en slik snor sammen med pluggene, men det er ikke noe hokus pokus å lage en selv. Trekk ut lavvoduken slik at den danner en sirkel. Sett en plugg der du vil at senter av lavvoen skal være (midt i røykåpningen). Fest den ene enden av målesnora i denne pluggen. Den andre enden av målesnora viser avstanden ut til pluggene. Trekk pluggfestene ut slik at de er på det løseste når du først slår ned pluggene. Åpne glidelåsen og sett opp stanga.

Det enkleste er å feste topphatten/regnhatten før du reiser stanga. Spesielt om vinteren er det viktig å legge noe under stanga, slik at den ikke blir presset ned i underlaget. Trekk ned glidelåsen igjen, og gå rundt lavvoen for å dra til og eventuelt justere pluggfestene. Til slutt fester du bardunene.

noen som har prøvd denne metoden? hvordan e d lettest å sette opp lavvuen alene?

heter d egentlig lavvu eller lavo eller lavvo eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har satt lavvoen pleier vi alltid å tak i firehjørnene og sette ned pluggene og så sette inn stangen. Man da er vi flere, men vil tro at det er den letteste måten selv om er alene. Hvis man setter opp flere plugger blir det et helvete og få opp stangen. Og hvis man bruker en snor hvor stor floke vil det ikke bli på den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter opp lavvuen alene setter jeg to plugger på samme siden av duken. Så legger jeg stangen midt mellom disse pekende ut slik at stangtoppen danner spissen av en trekant. Så drar jeg ut duken til toppen av stangen, legger på en halvmeter til og setter en plugg ca der.

Lavvuen er da plugget i en trekant og stangen kan reises opp.

Da er det bare å sette resten av pluggene, den første trekanten må gjerne justeres.

Grei måte å sette opp lavvuen alene på.

Funker greit opptil en viss vindstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått noe her, men det fulgte med en sånn snor når jeg kjøpte lavvo for mange år siden. (Simenstad-lavvo. Enmannsfirma i Tromsø, som jeg tror ikke eksisterer lenger.) Og alt den snora gjør er å vise hvor stor radius lavvoen vil få. Tar utgangspunkt i der midtstanga skal stå, og så setter jeg ut alle 8 pluggene ved hjelp av snora. Da er det en grei sak å hekte løkkene på pluggene før man tar midtstanga inn gjennom den åpne døra og får den sånn noenlunde i lodd. Når alt står sånn ca. er det bare justering som skal til før alt er i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den metoden som er du beskriver.

setter du i alle pluggene før du setter i midtstangen?

hvor lang er snoren i forhold til størrelsen på lavvuen? har kjøpt en lavvu som er 4m i diameter, skal snoren være 4meter eller litt lengre? 4m e jo lengden inne i teltet, d e jo lengre ut til pluggene....

????

:wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har satt opp lavvoen måler du hvor lang det er fra midtstanga og ut til pluggene. Så lang skal snora være. Min har ei løkke for å træ rundt en plugg man setter der man mener midtstanga skal være, så er det en knute som viser avstanden fra "midtstangpunktet" til der pluggene som skal holde duken skal være og til slutt er det en liten trekule til å holde i. Hele pointet med snora er i grove trekk at man skal kunne se omtrent hvor stor plass lavvoen vil ta i tilfelle man skal grave seg ned, eller for å unngå at man plutselig oppdager at et tre eller en stein vil komme halvveis i lavvoen. Den har ingenting med selve oppsettingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele pointet med snora er i grove trekk at man skal kunne se omtrent hvor stor plass lavvoen vil ta i tilfelle man skal grave seg ned, eller for å unngå at man plutselig oppdager at et tre eller en stein vil komme halvveis i lavvoen. Den har ingenting med selve oppsettingen å gjøre.

trodde poenget va å vite hvor pluggene skulle være så man kan sette den opp alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde poenget va å vite hvor pluggene skulle være så man kan sette den opp alene?

Det er riktig som du sier. Fra bruksanvisningen til Venor:

"Lukk glidelåsen og legg ut lavvuduken i en sirkel på bakken. Fest en plugg i midten på røykåpningen og benytt et tau e.l. med lavvuens radius til å måle opp hvor hver plugg skal festes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvor du skal sette pluggene så er det jo såre enkelt å sette opp lavvo alene.

Jeg har bunnduk til min lavvo og bruker denne som utgangsopunkt.

Da setter jeg i alle pluggene til lavvoen fast (med døren/luken igjen) og reiser deretter lavvoen med midtstanga,

så går jeg rundt lavvoen og etterstrammer festene. Vips så har du et fint og stramt oppsatt lavvo.

Pleier alltid å sette opp lavvoen alene, så det så :)

Et spørsmål jeg ofte får; er om det er mer komplisert å sette opp en lavvo en et telt.

Mitt svar pleier å være at det er raskere og enklere å sette opp en lavvo.

Er dere uenig i det?

I starten skal jeg innrømme at jeg plundret litt, men når du har satt den opp en del ganger, tar det ikke lange tiden før det er hygge inni lavvoen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.