Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarkskøyring i Alaska / Vestkysten av Canada


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Har vært noen ganger i Whistler/Blackcomb i British Colombia (Kanada), og det er favorittplassen min. Det eneste negative er at det er relativt varmt der, iallefall sammenlignet med Rocky Mountains. Det kan for eksempel regne i bunnen av bakken i januar og snø lenger oppe i bakken. Grunnen er at de ikke har høyden som andre plasser (tror toppen ligger på rundt 8000 fot) og at det er kun et par timer fra kysten. Med andre ord så tviler jeg på at det er mye snø der i slutten av mai, men du kan sikkert få noen fine fot turer der. Vet ikke noe om Alaska ang ski, men det er nok bedre forhold der på den tiden av året.

Her er et par linker du an sjekke.

http://www.whistler.com/

http://www.britishcolumbia.com/Ski/

http://www.alyeskaresort.com/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har akkurat kommet hjem fra en treukers tur i Alaska så jeg kan jo lufte noen tanker. Det er skiturparadis uten tvil. Men jeg tror at du kan bli nødt til å ta beina fatt så sent i sesongen. Det har vært en dårlig sesong i år med lite snø. Det er jævlig mye bre i Alaska, så du må være klar i hodet når du krysser disse. Ellers kan du havne i en sprekk og det har en tendens til å være både frustrerende og ubehagelig.

Vi drev hovedsakelig rundt Chugach med Valdez som et naturlig utgangspunkt. Thompson Pass er flott hvis man ikke lar seg bry av alle heliskiingoperations som suser rundt, men jeg tror de har pakket sammen på den tiden.

Sørsiden av Chugach får mye snø, mens nordsiden og lenger nord i staten er forholdsvis snøfattig.

Vi var ikke lenger øst enn Valdez og hw 4, men mitt tips er å sjekke ut områdene nedover St. Elias Range og Wrangell Range.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Det vart cirka ei uke på ski i midten av Mai. Vi reiste ned til Turnagain Pass og slo opp leir på ryggen mellom Tincan Creek

og Lyon Creek. Frå leiren tok vi dagsturer og raida fjellsidane omkring.

Hadde griseflaks med været. Sola steikte i værste påskestil og ga oss bra slushføre heile uka. Hadde vi vært der ei uke

seinare hadde nok snøen vært gjennområtten. Etterkvart gjekk vi tom for solkrem med påfølgande gjennomsteiking som

resultat og måtte difor trekke nedatt frå fjellet.

Det er vel ikkje noko som hender ofte i Alaska? Tvunget ned frå fjellet på grunn av for godt vær... :roll:

Var i tillegg ute på Kodiak ein tur, Fairbanks, Seward, Girdwood, Talkeetna, Whittier, Anchorage prøvde sjøfiske, var på båtsafarie osv osv. men føler likevel at eg nesten ikkje har sett noko av Alaska. Staten er jo fire gonger så stor som Norge...

Alaska er rått!

post-1129-133474602744_thumb.jpg

post-1129-133474602745_thumb.jpg

post-1129-133474602746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du hadde en fin tur. Kan nok stemme at det sikkert ikke er så ofte man må forlate fjellene i Alaska pga for fint vær... Deler av Alaska kan vist bli veldig varmt om sommeren, men ikke oppe i fjellene. Det frister meg veldig å ta en tur til Alaska, men det er ikke så lett å få til når jeg bor her borte og gjerne drar til Norge når jeg har ferie. Det blir kanskje først en fottur, men det frister også med en ski tur. Traff et par stykker i Utah i vinter som var fra Alaska, og de sa det var blitt investert mye penger i et skiannlegg (http://www.alyeskaresort.com/) der oppe så det frister litt å dra dit en gang. Ellers så er det jo alltids Heli-skiing....

Fløy dere inn til Anchorage, leide bil og kjørte til passet og campet like ved veien eller var det på campingplass? Har ikke forhørt meg enda om man kan campe hvor en vil i Alaska. Her på østkysten (iallefall i White Mountains in New Hampshire) er det så mange regler man må forholde seg til når man camper:

1. Man kan ikke campe over tregrensen, hvis man ikke camper på snø. På vinteren er det ikke så lurt alikevel siden det har vært målt vind hastigheter på 370kmt der). Med andre ord så må man campe i skogen om vår, sommer, og høst.

2. Man må være så så langt unna en vei.

3. Man må¨være så så langt unna stier.

4. Noen områder kan man ikke campe i det hele tatt.

De stedene man kan campe er det ofte så tett at det ikke er lett å finne telt plass... Grunnen er naturligvis at det er mye folk på østkysten og at de vil beskytte naturen. Er bare ikke vant til slik fr Norge der man kan så og si slå opp teltet overalt...

Alaska er stort og det virker som om du kommer tilbake for å se mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska er stort og det virker som om du kommer tilbake for å se mere :D

Jepp, definitivt!

Man må jo være totalt blasert for ikkje å bli frelst av Alaska! 8)

Camping var enkelt i Alaska. Fleire avgiftsfrie og tilrettelagte telt/campingplasser langs vegen. Om det var begrensninger på camping i utmark merka ikkje vi noko til det... :)

Skianlegge du linka til ligg i Girdwood der vi overnatta ei natt. Anlegget var stengt for sesongen når vi var der men såg bra ut. Gode moglegheter for brattkøyring. Vi låg på eit svært billigt (og spartansk) hostell rett ved skianlegget.

Har du sjansen til det bør du absolutt prioritere ein tur opp til Ak. Du vil ikkje bli skuffa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det senest friflyt nummer skrev de om ett skianlegg som ligger sø om anchorage. goodwind hvis jeg husker riktig.

stor kabinbane opp som gir deg lett adkomst til fjellene. man kjører nesten helt ned til fjorden.

de stenger i midten av mai men holder åpent en stund til om helgene utover sesongen allt ettersom snøforholdene tillater det.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.