Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaringer med La Sportiva Nepal Trek Evo Gtx?


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...
Prøver en gang til for å se om det er noen som har erfaringer med disse skoene.......

Jeg har Nepal EVO Gtx som brukes primært til isklatring. Den har litt mer isolasjon og stivere fleks, men ellers er de vel like. Hva kan sies :

Ypperlig håndverk, førsteklasses lær og materialer, vanntette, varme (testet ned til ca -12 en dag), veldig god passform, fin mulighet for å låse lissene på nederste del, brukbar fleks i ankel. Stive - lite sålefleks, på sti blir de for ekstreme, men i snø og på mykt underlag er de fine. Bra og sikre for step-in stegjern. Jeg bruker bl.a. Besseggen på vanlige fjellturer, EVO er nok bittelitt smalere enn disse, men har omtrent samme høyde foran. Jeg ville valgt de samme igjen, men jeg har ikke testet hvordan de er på langtur mht gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med flere av La Sportiva sine modeller. Jeg har hatt problemer med 3 par støvler. Felles for dem er at gummisålen løsner fra skinnet. Jeg har vært La Sportiva fan i flere år, men nå har jeg snudd. Jeg skal prøve noe annet, Scarpa, neste gang.

Litt av problemet er importøren, Atello. Deres kundeservice er litt laber. De er mer opptatt av at løsningen på problemet skal være billig for dem og ikke til kundens beste.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med flere av La Sportiva sine modeller. Jeg har hatt problemer med 3 par støvler. Felles for dem er at gummisålen løsner fra skinnet. Jeg har vært La Sportiva fan i flere år, men nå har jeg snudd. Jeg skal prøve noe annet, Scarpa, neste gang.

Jeg har Scarpa nå, og de første 3 årene var skoene veldig gode å gå i, men nå de siste 2 årene er skoene blitt helt jævlige å gå i og etter å ha fått ødelagt 2 ukers fjellferie i sommer etter en liten tur over Besseggen har jeg bestemt meg for at jeg skal ha meg nye sko.

Skoene er på ingen måte utslitt i vanlig forstand, men jeg tror at siden mye av stivheten i sålen er borte at skoene derfor har begynt å klemme på hælen/ankelen på en ugunstig måte. I sommer skulle jeg starte med en liten tur over Besseggen, men føttene ble så ødelagte at jeg knapt klarte å gå på 2 uker. Skoene er forresten Scarpa Forest. Tror ikke de selges mer.

Noe sånt gidder jeg selvsagt ikke igjen, så disse skoene må byttes ut, akkurat hvilket merke de nye skoene er har liten betydning for meg. Har hatt La Sportiva tidligere og var fornøyd med de, men de ble helt utslitt etter 5-6 år, da var det bare lefser igjen av skoene. Det ser ut for at nesten uansett hvilket merke jeg velger, så varer skoene ikke mer enn 4-5 år.

Jeg har også vurdert Meindl Air Revolution 9.0, men de er vanskelige å få tak i her til lands, og så er de litt i tyngste laget.

Scarpa Triolet GTX er under vurdering, men La Sportiva Nepal Trek Evo Gtx er den som frister mest etter å ha prøvd å gått noen runder på butikkgulvet med LA Sportiva Nepal EVO Gtx. Nepal Trek Evo Gtx er mer eller mindre samme støvel, men med mykere såle og mindre isolasjon, men dessverre hadde ikke butikken disse skoene i min størrelse, så jeg fikk ikke prøvd å gå med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at Scarpa ikke er noe bedre enn La Sportiva.

Jeg synes det likevel er viktig at importøren/ produsenten/ butikken ikke slipper unna når det er åpenbare produktfeil. Kjerneprodukter er støvelen, men det utvidede produktet er servicen rundt.

Et eksempel på dette er Norrøna. De kanskje ikke best på produkt og design, men min erfaring er at de er best på kundeservice hvis det skjer noe med jakke eller sekk. Da er det bare å ringe dem, ta med produkt til Hvalstad og de syr og lapper sammen. Der er de gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg endte opp med å kjøpe meg et par La Sportiva Nepal Trek Evo Gtx tidligere i sommer, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er storfornøyd med valget.

Jeg har prøvd skoene en liten tur i Nordmarka (fordi jeg ikke kunne vente til jeg skulle til fjells...... :shock: ), og så på tre fjellturer inkludert alt fra klyving, bre (både med og uten stegjern), kryssing av elver, grusvei, myr, stein og grus, og selvsagt generell vandring osv, jeg er ikke i tvil, La Sportiva Nepal Trek Evo Gtx er de beste skoene jeg har hatt for tinderangling, lette, god passform, vanntette, stive nok for stegjern og lett klatring, myke nok for å gå med på vanlig vei.

P.g.a. stivheten så passer nok ikke skoene for alle, men for tinderangling er de perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, støvler er absolutt det viktigste vi fjellvandrere/tinderanglere bruker penger på!!

Klær, sekk, telt kommer def i andre rekke etter mitt syn.

Personlig har jeg slitt ut 1 til 1 1/2 par siste 15 år hvert år...

Pers syns jeg Nepal t Trek Evo Gtx er overkill vår/sommer/høst i den norske fjellheimen.

Har hatt La Sportiva tidligere og var fornøyd med de, men de ble helt utslitt etter 5-6 år, da var det bare lefser igjen av skoene. Det ser ut for at nesten uansett hvilket merke jeg velger, så varer skoene ikke mer enn 4-5 år..

5-6 år :shock: Hehe, ja du er jammen aktiv i fjellheimen ser jeg :?

Når f.... kommer sola tilbake i "Heimen" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, støvler er absolutt det viktigste vi fjellvandrere/tinderanglere bruker penger på!!

Klær, sekk, telt kommer def i andre rekke etter mitt syn.

Helt enig, skoa er det viktigste.

Personlig har jeg slitt ut 1 til 1 1/2 par siste 15 år hvert år...

Det er bare å ta av hatten for et slikt aktivitetsnivå. 8)

Pers syns jeg Nepal t Trek Evo Gtx er overkill vår/sommer/høst i den norske fjellheimen.

Jeg syns ikke det, og jeg tror heller ikke at de er så godt egnet til vinterbruk, da ville jeg nok heller valgt Nepal Evo GTX for den støvelen er isolert.

5-6 år :shock: Hehe, ja du er jammen aktiv i fjellheimen ser jeg :?

Nei, er nok ikke blant de mest aktive dessverre, har et eller annet med bagateller som jobb og andre forpliktelser å gjøre. :D:D

(Pluss at jeg har vært så dum å bosette meg så fordømt langt unna alt som heter fjell..... 8) )

Når f.... kommer sola tilbake i "Heimen" 8)

Får jeg det som jeg vil så kommer den i morgen og blir der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.