Gå til innhold
  • Bli medlem

Mauser 30.06


endre1990

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.30-06 er et allsidig kaliber, fleksibel i forhold til mange typer ammunisjon, rimelig treningsammunisjon og med en rekyl som de fleste kan lære seg å håndtere godt. Rekylen vil kjennes litt bedre enn på en AG-3 fordi på den sistnevnte så går noe av rekylen til å slå tilbake sluttstykket siden dette er et automatvåpen, men også fordi hylsen er litt lenger og rommer mer krutt.

Mange ville kanskje hatt et litt finere kaliber til til jakt på storfugl og orrfugl (for ikke å snakke om rype). Noen ville kanskje foretrukket et litt mindre kaliber til rådyr også.

Hva som er det beste allrond-kaliberet til bruk på norsk jakt diskuteres ofte.

Når det gjelder hvor lett våpenet (kaliberet) er å treffe med, så er siktemidlene og ikke minst trening i feltmesige skytestillinger av betydning.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å si hvor presis en Mauser er. Kan samle alt fra 3 cm med et bra løp til 15 cm hvis løpet er utskutt. Hvis det er en standard HV-Mauser så blir det ganske dyrt å bore hull for å feste kikkertmontasjer. Da er det nesten bedre å kjøpe en billigpakke fra XXL, Jaktdepotet, Jakt og friluft, Winge eller noen av de andre som selger billige våpen. De tre store, 6.5x55, 308(7.63X51 eller 7.62 NATO) og 30-06(7.62X63) får man ta i billig ammo til. Hvis du skal jakte mest småvilt så er kanskje 6.5X55 best egna av disse, skal du jakte mest elg så er 30-06 best siden den takler litt tyngre kuler enn 308. 308 har den fordelen at den går i kortere låsekasse og du får da et litt lettere og mer kompakt våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-06 er relativt dyrt å skyte.

Norma Jaktmach koster fanken meg 9 kr per skudd. Selleri og gullerot går vel ned i 7?

Skal du ha noe billig og godt å skyte med er 6,5x55 bedre. Konkuranse ammo til 5,95. Da kan en mengdetrene.

Om du fikk fatt på en billig rifle med kikkert i 6,5x55 eller .308/7,62x51NATO er det billigere å bruke.

Se på Jakt og friluft sitt vinter salg.

HV Mauser M98 må en ha 1/4 sikring, omsmidd hevarm, samt gjenges for å få på kikkert.

Det koster en del så da kan en like gjerne kjøpe en ferdig børse.

Du HAR lyst på kikkertsikte for å si det sånn :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Vanskelig å svare på valget av selve geværet uten å vite litt mer om det spesifikke våpenet. Kaliberet er et ypperlig allroundkaliber, og rekylen er neppe særlig merkbart forskjellig fra f.eks. AG-3. Anslagsenergien er tilstrekkelig for alt norsk vilt, mens det er vanskelig å si noe om presisjonen uten å kjenne til det spesifikke våpenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :shock:

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Dette er vel en smule overdrevet?! Jeg jakter rådyr med .308W, 6,5 x 55 og .22-250. Har problemer med å se forskjell på kjøttødeleggelse med de forskjellige kaliber. Her er skuddplassering og kulekonstruksjon mye viktigere enn kaliber. I .30-06 bør du bruke så tunge kuler som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Her prater du om noe du tror og helt sikkert ikke har prøvd. Ja 30-06 er kraftig og det er skutt kudu på 300 meter og kula har gått rett gjennom med fin sårkanal med Oryx.

Jeg bruker dette selv på rådyr og det som motbeviser din påstand ligger i min fryser.

Hvor mye kjøttet ødelegger kommer helt ann på kulevalg og treffpunkt.

Men jeg hadde valgt et finere kaliber hvis jeg kun skulle brukt det på rådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :)

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Legg ut dobbelt så mye høy som naboen!

(Men før jakten begynner kommer det en lang sommer med din skog full av grønt gress, så det er nok ikke noe problem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og legg ut litt kraftfor ved høyet. Når de blir vant til kraftfor og høy kommer de alltid tilbake, men det vil gå utover viltsmaken ved for mye foring.

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Hehe, ja kan tenke meg att det ikke var noe viltsmak da. Viltsmak er "sterkt" og dyr får dette kjøttet av det de spiser i naturen.

Det er jo noen hjorte oppdrettere som forer dyrene nesten hele året, da kan det ikke bli mye viltsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Sorry. Her er du helt på jordet. Faktum er at det blir lang mer kjøttødleggelse med 223/222 en med feks 308 eller 30-06. Grunnen er at 223 er en høyhastighetspatron med en ekstremt flat kulebane. Når kula treffer dyret med den hastigheten, så slåes omtrent alt fra mellomgulvet og fremover i stykker. Med større kule og lavere hastighet blir sårkanalen finere. Jeg har selv skudd rådyr med 308 og en kammerat av meg med 222. Jeg skjøt et kje og han en bukk. Det var mer kjøttødleggelse på bukken som var skutt med 222 en på kjeet som var skutt med 308, og bukken var nesten dobbelt så stor som kjeet! Begge hadde rene lungeskudd.

Hva børsevalget ditt angår, så er remington 700 i 308 et greit alternativ til mauseren. Rekylen er til å leve med, og du kan greit bruke natoammunisjon til treningsammo. Du bør absolutt ha kikkertsikte (rødpunkt er også greit hvis ikke det er snakk om lange avstander). Rifla ville jeg kjøpt ny, men hva kikkert angår, så lønner det seg å ta en titt på bruktmarkedet. Jeg fikk en Leopould 3-9x40 som var brukt i en sesong for 900,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-06 er vel ikke for kraftig nei. det kan jeg være enig i. man lærer seg å skyte med det. nå for tida jakter jeg lite med rifle, så formen er vel så som så. det samme er rekylkomforten. skulle jeg kjøpt ny rifle idag, hadde jeg neppe valgt 30-06 igjen. rett og slett fordi jeg synes det er mer komfortabelt å skyte mer 308 og 6,5x55. det tok tid å venne seg til rekylen det året jeg gikk på folkehøgskole, og da skøyt vi mye...

rådyret rekker ikke langt uansett hvilke av disse kalibrene du velger, om du treffer som du skal. og da er det jo mer behagelig med et våpen der all konsentrasjon kan legges i sikting og vurdering av situasjonen, fremfor å kanskje bekymre seg for en saftig smell av rekylen.

hvordan holde rådyra hos deg? har du mulighet/lov til å lage en vilt-åker? saltstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Presisjonen vet jeg ingenting om, men jeg hadde akseptert 10 meter kortere skyteavstand for å få eie en Mauser med hakekors. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Jeg har selv en Mauser (30.06) med falk og hakekors. Min rifle er produsert i 1939 og stokken bar tydelige spor av bruk og slitasje da jeg kjøpte den for en billig penge fra Forsvaret på midten av 80-tallet. På skytebanen viste den seg dog å være svært presis og med litt pussing på stokken ble det til slutt et flott våpen! "Ekspertene" har fortalt meg at rifler produsert før krigen er kvalitetsvåpen, men at løpet kan være noe slitt. Dette vil variere fra rifle til rifle. Våpen produsert mot slutten av krigen kunne lide av varierende kvalitet i både finish og materialkvalitet. Får du muligheten til et slikt kjøp så prøv riflen og skyt gjerne en del skudd med den. Du kan finne en utskutt, gammel museumsgjenstand som helst skulle vært plombert, men du kan også finne noen glimrende våpen som bærer sin alder med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en Mauser så mye billigere enn feks. Howa, Remington, Savage og andre billigrifler? Må jo ha nytt avtrekk, omsmidd arm, ny sikring og baser for montasjer. Kanskje også ny stokk? Sjekk komplette pakker hos XXL, Winge Våpen, Jakt og Friluft mfl. Behøver ikke bli så dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik Mauser. En ombygget M98 kaliber 308. Jeg kjøpte den ferdig ombygget, med kikkert og jaktstokk, for noen år siden. Den gang var det et av de billigste alternativene. Kjempebra våpen. Jeg mener bestemt at disse våpnene selges fremdeles. Får du tak i en som er produsert før 1942 så skal det mye til at den er "skutt ut". Det sies at det nesten er umulig å slite ut disse våpnene. Om du skulle velge kaliber 30-06 så er ikke forskjellen merkbar. Det er ladningen og vekta på kula som bestemmer og den kan være lik på både 308 og 30-06. Her i Rogaland skytes det mye rådyr med dette kaliberet, og angående ødelagt kjøtt så er det hastigheten på prosjektilet som avgjør dette. F.eks. så er en 222 et langt finere kaliber, men med en langt høyere utgangshastighet. Dette våpenet ødelegger ofte vel så mye kjøtt som en 7,62.

Nå er desverre denne rifla solgt, men den legger fortsatt rådyr i bakken og tilbakemeldingene fra den nye jegeren er bare positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Vet det, og det er jo heller ikke noe poeng i å skyte med et våpen som går i hytt og pine.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.