Gå til innhold
endre1990

Mauser 30.06

Det er 2991 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Chev.

.30-06 er et allsidig kaliber, fleksibel i forhold til mange typer ammunisjon, rimelig treningsammunisjon og med en rekyl som de fleste kan lære seg å håndtere godt. Rekylen vil kjennes litt bedre enn på en AG-3 fordi på den sistnevnte så går noe av rekylen til å slå tilbake sluttstykket siden dette er et automatvåpen, men også fordi hylsen er litt lenger og rommer mer krutt.

Mange ville kanskje hatt et litt finere kaliber til til jakt på storfugl og orrfugl (for ikke å snakke om rype). Noen ville kanskje foretrukket et litt mindre kaliber til rådyr også.

Hva som er det beste allrond-kaliberet til bruk på norsk jakt diskuteres ofte.

Når det gjelder hvor lett våpenet (kaliberet) er å treffe med, så er siktemidlene og ikke minst trening i feltmesige skytestillinger av betydning.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nesten umulig å si hvor presis en Mauser er. Kan samle alt fra 3 cm med et bra løp til 15 cm hvis løpet er utskutt. Hvis det er en standard HV-Mauser så blir det ganske dyrt å bore hull for å feste kikkertmontasjer. Da er det nesten bedre å kjøpe en billigpakke fra XXL, Jaktdepotet, Jakt og friluft, Winge eller noen av de andre som selger billige våpen. De tre store, 6.5x55, 308(7.63X51 eller 7.62 NATO) og 30-06(7.62X63) får man ta i billig ammo til. Hvis du skal jakte mest småvilt så er kanskje 6.5X55 best egna av disse, skal du jakte mest elg så er 30-06 best siden den takler litt tyngre kuler enn 308. 308 har den fordelen at den går i kortere låsekasse og du får da et litt lettere og mer kompakt våpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30-06 er relativt dyrt å skyte.

Norma Jaktmach koster fanken meg 9 kr per skudd. Selleri og gullerot går vel ned i 7?

Skal du ha noe billig og godt å skyte med er 6,5x55 bedre. Konkuranse ammo til 5,95. Da kan en mengdetrene.

Om du fikk fatt på en billig rifle med kikkert i 6,5x55 eller .308/7,62x51NATO er det billigere å bruke.

Se på Jakt og friluft sitt vinter salg.

HV Mauser M98 må en ha 1/4 sikring, omsmidd hevarm, samt gjenges for å få på kikkert.

Det koster en del så da kan en like gjerne kjøpe en ferdig børse.

Du HAR lyst på kikkertsikte for å si det sånn :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke kjøp en remington 710 selvom det er billig!!!!!!!

Det er et billig drittvåpen. Kjøp heller noe til et par tusenlapper til.

Remington 700 er billig og greit nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Vanskelig å svare på valget av selve geværet uten å vite litt mer om det spesifikke våpenet. Kaliberet er et ypperlig allroundkaliber, og rekylen er neppe særlig merkbart forskjellig fra f.eks. AG-3. Anslagsenergien er tilstrekkelig for alt norsk vilt, mens det er vanskelig å si noe om presisjonen uten å kjenne til det spesifikke våpenet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :shock:

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Dette er vel en smule overdrevet?! Jeg jakter rådyr med .308W, 6,5 x 55 og .22-250. Har problemer med å se forskjell på kjøttødeleggelse med de forskjellige kaliber. Her er skuddplassering og kulekonstruksjon mye viktigere enn kaliber. I .30-06 bør du bruke så tunge kuler som mulig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her prater du om noe du tror og helt sikkert ikke har prøvd. Ja 30-06 er kraftig og det er skutt kudu på 300 meter og kula har gått rett gjennom med fin sårkanal med Oryx.

Jeg bruker dette selv på rådyr og det som motbeviser din påstand ligger i min fryser.

Hvor mye kjøttet ødelegger kommer helt ann på kulevalg og treffpunkt.

Men jeg hadde valgt et finere kaliber hvis jeg kun skulle brukt det på rådyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :)

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Legg ut dobbelt så mye høy som naboen!

(Men før jakten begynner kommer det en lang sommer med din skog full av grønt gress, så det er nok ikke noe problem...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og legg ut litt kraftfor ved høyet. Når de blir vant til kraftfor og høy kommer de alltid tilbake, men det vil gå utover viltsmaken ved for mye foring.

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Hehe, ja kan tenke meg att det ikke var noe viltsmak da. Viltsmak er "sterkt" og dyr får dette kjøttet av det de spiser i naturen.

Det er jo noen hjorte oppdrettere som forer dyrene nesten hele året, da kan det ikke bli mye viltsmak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry. Her er du helt på jordet. Faktum er at det blir lang mer kjøttødleggelse med 223/222 en med feks 308 eller 30-06. Grunnen er at 223 er en høyhastighetspatron med en ekstremt flat kulebane. Når kula treffer dyret med den hastigheten, så slåes omtrent alt fra mellomgulvet og fremover i stykker. Med større kule og lavere hastighet blir sårkanalen finere. Jeg har selv skudd rådyr med 308 og en kammerat av meg med 222. Jeg skjøt et kje og han en bukk. Det var mer kjøttødleggelse på bukken som var skutt med 222 en på kjeet som var skutt med 308, og bukken var nesten dobbelt så stor som kjeet! Begge hadde rene lungeskudd.

Hva børsevalget ditt angår, så er remington 700 i 308 et greit alternativ til mauseren. Rekylen er til å leve med, og du kan greit bruke natoammunisjon til treningsammo. Du bør absolutt ha kikkertsikte (rødpunkt er også greit hvis ikke det er snakk om lange avstander). Rifla ville jeg kjøpt ny, men hva kikkert angår, så lønner det seg å ta en titt på bruktmarkedet. Jeg fikk en Leopould 3-9x40 som var brukt i en sesong for 900,-.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30-06 er vel ikke for kraftig nei. det kan jeg være enig i. man lærer seg å skyte med det. nå for tida jakter jeg lite med rifle, så formen er vel så som så. det samme er rekylkomforten. skulle jeg kjøpt ny rifle idag, hadde jeg neppe valgt 30-06 igjen. rett og slett fordi jeg synes det er mer komfortabelt å skyte mer 308 og 6,5x55. det tok tid å venne seg til rekylen det året jeg gikk på folkehøgskole, og da skøyt vi mye...

rådyret rekker ikke langt uansett hvilke av disse kalibrene du velger, om du treffer som du skal. og da er det jo mer behagelig med et våpen der all konsentrasjon kan legges i sikting og vurdering av situasjonen, fremfor å kanskje bekymre seg for en saftig smell av rekylen.

hvordan holde rådyra hos deg? har du mulighet/lov til å lage en vilt-åker? saltstein?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Presisjonen vet jeg ingenting om, men jeg hadde akseptert 10 meter kortere skyteavstand for å få eie en Mauser med hakekors. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv en Mauser (30.06) med falk og hakekors. Min rifle er produsert i 1939 og stokken bar tydelige spor av bruk og slitasje da jeg kjøpte den for en billig penge fra Forsvaret på midten av 80-tallet. På skytebanen viste den seg dog å være svært presis og med litt pussing på stokken ble det til slutt et flott våpen! "Ekspertene" har fortalt meg at rifler produsert før krigen er kvalitetsvåpen, men at løpet kan være noe slitt. Dette vil variere fra rifle til rifle. Våpen produsert mot slutten av krigen kunne lide av varierende kvalitet i både finish og materialkvalitet. Får du muligheten til et slikt kjøp så prøv riflen og skyt gjerne en del skudd med den. Du kan finne en utskutt, gammel museumsgjenstand som helst skulle vært plombert, men du kan også finne noen glimrende våpen som bærer sin alder med glede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en Mauser så mye billigere enn feks. Howa, Remington, Savage og andre billigrifler? Må jo ha nytt avtrekk, omsmidd arm, ny sikring og baser for montasjer. Kanskje også ny stokk? Sjekk komplette pakker hos XXL, Winge Våpen, Jakt og Friluft mfl. Behøver ikke bli så dyrt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik Mauser. En ombygget M98 kaliber 308. Jeg kjøpte den ferdig ombygget, med kikkert og jaktstokk, for noen år siden. Den gang var det et av de billigste alternativene. Kjempebra våpen. Jeg mener bestemt at disse våpnene selges fremdeles. Får du tak i en som er produsert før 1942 så skal det mye til at den er "skutt ut". Det sies at det nesten er umulig å slite ut disse våpnene. Om du skulle velge kaliber 30-06 så er ikke forskjellen merkbar. Det er ladningen og vekta på kula som bestemmer og den kan være lik på både 308 og 30-06. Her i Rogaland skytes det mye rådyr med dette kaliberet, og angående ødelagt kjøtt så er det hastigheten på prosjektilet som avgjør dette. F.eks. så er en 222 et langt finere kaliber, men med en langt høyere utgangshastighet. Dette våpenet ødelegger ofte vel så mye kjøtt som en 7,62.

Nå er desverre denne rifla solgt, men den legger fortsatt rådyr i bakken og tilbakemeldingene fra den nye jegeren er bare positive.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Vet det, og det er jo heller ikke noe poeng i å skyte med et våpen som går i hytt og pine.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2991 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jonas H
      Rypejakt på Senja i kjempefint terreng og godt vær. Vi startet 3 stykk opp fra svartholla på Nord-Senja og inn til Svarthollavannet, her fikk vi Båttransport inn over svarthollavannet som dere kan se på bildet. Her slo vi leir utpå kvelden og fyrte bål, litt grilling og avslapping før vi gjør oss klar til første jakt dag. 

Bilde av Eirik og Eivind med en av dagens fangst. Under istinden. Mye fjellrype og se i dette området

Etter en lang dag i fjellet kommer vi til leiren og lager oss middag, godt og få tørre klær. Idag lagde vi Elgskav med sopp, løk, bacon og potetmos med hjemmerørt tyttebær.

Jeg og Eivind har lunsj på Pålfjellet, her gikk vi på 4 fugler, Eirik fikk en fin lirype her. Vi gikk videre til lasset som er nede i høyre bilde, her så vi en fugl på hele turen. eivind Fikk sen en fil fjellrype. Senjas høyeste fjell Breitind vises også bakerst i bildet. 

Nå er vi tilbake fra en lang dag i fjellet (ca 1.5 mil) det er pølsesuppe på menyen. Pølser, kålrot, gulrot, potet, sjalotlauk som dem sier, purreløk, smaker veldig godt med litt salt og pepper, vi bruker også buljong terning for litt mere smak utsikt fra leiren litt bedre middag for oss som ikke er så glad i realturmat! 

Fine kvelder med stjernehimmel og nordlys! på disse turene skulle man ønsket og ha godt kamera med seg! her lå vi ute og hadde bål og koblet hverdagen helt ut. 

så er det siste jakt dag, når har vi vert her i 4 dager, og idag er det mye vind ute i fjellet. Vi satser på og jakte i fjellsidene og holde oss unna toppene, vi hadde nokk oppi 20 sm noen plasser, fallvind fra fjellet er virkelig sterk. Jeg har 2 dager med mye bom, og idag er det min tur, det startet dårlig, men turen gikk tilbake til det store mikkefjellet i håp om og få fylt kvoten. Vi jakter lenge og Eirik får mye fugl, jeg fortvilet bare bommer! Men så, løsner det, jeg får kvoten min på ca 30 minutter, og dette var virkelig godt! endelig tilbake i rett modus. Vi har 10 fugler, noen fra dagen før som eivind ikke fikk med seg hjem. En dag men maks utteling kan man vel si! Mikkefjellet hadde mye fugl og by på, både li og fjellryper. Det blir nokk ikke siste turen hit. vi hadde og mange sjangser med 17hmr, dette hadde vi med oss på turen, men dette var også eneste dagen de ble liggende i leiren xp så typisk! flotte fugler!   

Siste kvelden blir tilbringet i teltet, det er mye ving så gryteretten blir lager i teltåpningen. Det virker som om at kvelden blir lang! men tvert imot så var det godt og like varm og mett, mens vinder suser ute, vi har jo litt attåt tel middagen som varmet godt i kaffen, jeg kom på en ide tidligere på dagen, jeg hadde jo ikke yatzi med, men jeg lastet det ned på telefonen mens jeg hadde dekning, så det ble en kveld med yatzi, radio og noen godt i koppen! (Helsport reinsfjell superligt 3) kjekt med2  åpninger i teltet, da kan man lage mat der det ikke er vind

God varm middag nytes etter lang dag med god fangst

Fint om morningen før hjemreise dag 5 Vi fulgte utløpet til demningen påtur hjem , gikk rørgata ned til bukkemoen og ble der hentet og kjørt til bilen ca 9 km og gå. sekken veide 28 kg når jeg var hjemme

Takk for oss Senja

• Av AmundJS
      Hei 
      Jeg går på folkehøgskole oppe i Alta og skal gå noen lange turer på ski i vinter hvor det fort blir -20 til - 30 og tenker å skaffe meg noen varme klær. Jeg skal for det meste gå på jakt og dra pulk. Blir med fjellski, så jeg tenker å skaffe en heldress for å holde varmen. Noen som har erfaring med heldress på lange turer i kaldt vær? Eller anbefalinger av dress/klær? Har sett på skuterdresser men finner ikke noe om vekt. Noen som har prøvd å bruke skuterdress på skitur og kan si noe om det? 
    • Av thorn999
      Noen som har forslag til bra norske youtubkanaler som lager videoer av turer, fiske, jakt eller annet innen friluftsliv? 
    • Av HardangerHunter
      Jeg er ganske ny til alt dette med jakt, men interessen har alltid vært der. jeg sparer penger til å ta småvilt prøven. selv om jeg alltid har hatt interesse for jakt og generelt friluftsliv har jeg og stor kjærlighet til dyr. jeg er imot krypskyting, alt ifra elefanter i Afrika til dyr her i Norge. jeg er også lite fan av jakt på truede arter selv om det skulle være lovlig. jeg syntes det blir feil. Mine  ikke jeger og jeger venner ser ut til å forstå dette utmerket, men på Internett er det veldig mange som antar at jegere er kaldblodige svin fordi de dreper dyr. høres det naturlig ut at jeg som er interessert  i dyr og naturen kan gå ut og jakte ?
      ønsker saklige og høflige svar

• Av StineHV
      Hei og hopp,
      Jeg lurer på om noen her kan være greie å drodle litt med meg rundt hvorfor revejakta har blitt så redusert de siste tiårene ?
      Personlig mener jeg at det kan ha en sammenheng med for lite fokus fra foreningen, lokal- og fylkeslag, samtidig som nye jegere i dag har mindre interesse fordi jakt er såpass kostbart at man i hovedsak tenker på jakt av spiselige arter som atraktivt. "Få noe igjen for pengene..." på en måte. Lokallag tilbyr jo revejakt og opplæringsjakt på rev, men jeg synes dette er ganske dyrt, i forhold til hva det bør være - for å opp interessen og holde bestanden nede.
      Skrevet litt om dette på bloggen i dag også. Setter stor pris på tilbakemeldinger da jeg gjerne vil dypdykke mer i denne verden fremover.
      Vil du lese innlegget kan du gjøre det her: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Hva skal til for å øke interessen for revejakt?
      /Stine
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive