Gå til innhold
  • Bli medlem

Spisshund til turbruk


Gjest Chev.

Anbefalte innlegg

Er av og til på månedslange solo-turer og tenker på å skaffe meg en hund til å være med på disse turene. Selv om jeg selv aldri har eid en hund har jeg vært mye sammen med representanter for ulike raser, og så langt kommet godt overens med dem alle.

Jeg håper jeg å få en robust, selvsikker og trygg hund med god kommunikasjon, som også etterhvert kan trekke pulk og bære kløv. Jeg vil gjerne ha en rase som kan være løs i de fleste tur-situasjoner utenom perioden med båndtvang, og derfor er diverse polarhunder utelukket. Jeg vurderer enkelte av laika-rasene, men mest konkrete er vurderingene rundt jämthund. Mine erfaringer med denne rasen er at den er sosial, trygg og sterk og med god kommunkasjon, og antakeligvis godt egnet som turhund.

Et mulig motarguument er kanskje at siden dette er en jakt-rase så burde man kke skaffe en slik dersom hensikten ikke først og fremst er jakt. Jeg setter stor pris på småviltjakt men er så langt ikke en ivrig jeger av hjortevilt. Dette er mest fordi det ikke har falt seg slik, så det kan godt være at det blir mer av dette etterhvert. Men jakten er altså ikke mitt formål med hundeanskaffelsen.

Jämten har har nært slektskap med gamle spisshund-raser, og jeg ville tro at den er allsidig nok til å glede av et mangfoldig turliv, selv om det ikke skulle bli så veldig mye jakt (så veldig mye storviltjakt gjennom året blir det jo ikke på noen hunder i det hele tatt).

Jeg forstår godt at "alle" anbefaler sin egen rase, det kommer forhåpentligvis jeg også etterhvert til å gjøre.

Men jeg hadde vært glad for å få noen synspunkter på valg av laika eller jämt til mitt behov.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt jämthund som turkamerat (og jakthund). JEG er ikke i tvil: dersom jeg noensinne skaffer meg hund igjen blir det jämthund. Det eneste som kan være negativt er jo at p.g.a. jaktlysten så må du ha den i band hele tiden.

Men på den annen side: Den bærer lett en kløv med sin egen mat, og litt av din. Den drar som om den skulle være polarhund om det skulle være ønskelig.

Jeg hadde min med på rypejakt og ofte var det den som viste meg hvor rypa var. Den var rolig, sosial og grei å ha med å gjøre. I tillegg var den jo selvfølgelig en topp elgjeger... :shock::P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Islandshund?

Kjempefin turhund, og godt lynne, enkel å trene er den også.

Sies å være en av de smarteste hunderasene.

Takk for tipset! Kjenne ikke rasen så jeg får sjekke ut litt.

.... jämthund. Det eneste som kan være negativt er jo at p.g.a. jaktlysten så må du ha den i band hele tiden.

Takk for svar. Jeg er litt opptatt av at det skal være mulig å la hunden gå løs på tur når det passer, i perioden uten båndtvang. Siden jämten brukes blant annet som løshund på elgjagt skulle jeg tro at det være mulig å få sauerenhetsbevis på den, og å få den fra å jage husdyr på utmarksbeite, reinsdyr og annet. Er det noen som har erfaringer eller synspunkter i forhold til det?

Takk igjen for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ta en titt på http://www.norsklapphundklubb.com/

Jeg har selv en Lapsk Vallhund som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg.

Suveren hund til turbruk.

Takk for påminnelsen. har lest gjennom innleggene dine nok en gang. Ser ut til at du har en flott og funksjonell turkamerat i din lapsk valhund! Jeg har ingen erfaring med rasen selv, men jeg skal nok få hilst på en av dem.

(Ellers også fantastisk flotte bilder på dine nettsider, fotojensen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skjønner behovet ditt for en turkompis, som også kan bære kløv og dra pulk uten å være allt for stor eller ustyrligt jaktlysten og gjerne med skikkelig "ute"pels!

Da er spisshunder og kanskje Alaskan husky et godt budd! Jeg har selv buhund som turkammerat, men da han er 16 år til april henger han ikke lenger med! Så jeg tenker likedan på ny hund.

Buhund er for liten til å trekke pulk! Og kan vel max. bære noen kilo (voksenvekt rundt 15 kg for hunden!) - Maten sin kanskje!

Islandshunder er bare ørlite større. Kollega har en som jeg ofte ser! akkurat noe større er så elghund. Tøffe hunder det og en kandidat hos meg, bortsett fra at den vel ikke heller trekker noe særlig pulk. Jaktlysten feiler ikke noe heller!

Jämthund er stilig og et veldig godt budd, men som nevnt også jaktlysten. De jeg har truffet har været nok så reservert ovefor fremmede (meg). Men eldig for familjen, hvilket jo egentligen er veldig fint!

Det er alle "laika"typene fx karelsk bjørnehund også og med topp jaktlyst. Sønnens kammerat har en slik. Den er noe ustyrlig og stikker gjerne til skogs uten oppsyn.

Jeg har truffet et par interssante blandinger: Buhund-alaskan husky, meget rolig og snill overfor hanhunden min og passe stor.

En her på forum (Otto Støver???) hadde visst en noe tilsvarende blandingsvalp muligens elghund ++ til salgs i sommer oppe nordpå. Jeg var tett på at reagere, men har jo hund ennda. Vedkommende kan jo kommentere denne tilsyneladende gunstige kombinasjon - om den så var tilsiktet avlsarbeid eller bare kom så'n av sig selv??

Sålangt har jeg selv konkludert, at en fredsommelig Alaskan husky med mye pels, litt størrelse og langsom seigtrekker -ikke racing modellen - nok ville passe!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

En her på forum (Otto Støver???) hadde visst en noe tilsvarende blandingsvalp muligens elghund ++ til salgs i sommer oppe nordpå. Jeg var tett på at reagere, men har jo hund ennda. Vedkommende kan jo kommentere denne tilsyneladende gunstige kombinasjon - om den så var tilsiktet avlsarbeid eller bare kom så'n av sig selv??

Sålangt har jeg selv konkludert, at en fredsommelig Alaskan husky med mye pels, litt størrelse og langsom seigtrekker -ikke racing modellen - nok ville passe!

Hilsen Elgen

Nei det må ha vært noen annen enn meg. Jeg har tidligere hatt to stk Siberian Huskey og trivdes godt med dem. De var jo typiske utehunder. Ville absolutt sove ute når kvelden kom, men var kosete og sosiale hele ettermiddagen. Noe av det mest bortkastede jeg laget til dem var et hundehus. De gikk aldri inn i det. Sov ute på bakken i all slags vær, regn og snefokk. :wink:

Nå har jeg en Border Collie, og det fantastiske med den rasen er at de er så lydig. I tillegg er de jo totalt blottet for jaktinstinkt i forhold til sau og rein. Mens jeg før alltid måtte passe på mine SH hvis det kom sau eller rein, kan jeg nå slappe helt av.

Min BC er stor for rasen, ca 30 kilo og er godt pelset. Han trekker faktisk like entusiastisk ca 30 kilo som mine tidligere SH, og vi har også kløvet med ca 10 tilo på han. Jeg fant at de har større BCèr i Sverige og kjøpte han der. Topp turhund for oss. Men vi har ikke sau, og har ikke trent opp gjeterinnstinktet på han. Det kan hos enkelte bli en plage.

Mest utrolig er lydigheten, og jeg har ikke drevet hard dressur for å få det til. Han vet utmerket hvor tomtegrensen går, og går ikke over veien uansett om det går en hund eller katt på motsatt side. Ligger skinnflat utenfor når jeg handler inne på en butikk (uten bånd) og rører seg ikke selv om det går folk og hunder og katter forbi. Bedre enn meg selv på høyre-venstre!!

Eneste "aber" er at han er så leken. Selv som 5 åring, henter han hele tiden pinner for at vi skal kaste, unntatt når han trekker pulk eller bærer kløv. Han må ha en oppgave hele tiden.

Hvid du elgen kan finne en fredelig AH, og ikke har noe i mot å huske på alltid bånd i blåbærskogen eller ellers så er det supre hunder. Hvis ikke kan du jo vurdere BC i den størrelse som jeg har. For oss er han i alle fall helt perfekt :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva men Alaskan Husky... Det er utrolig fine. De har god kropp til både lang og korte turer, kan slippes løs under visse forhold. Tåler kulde ganske godt. Sover ute helt fint. Hvis du har sett ett av programmene til Lars Monsen om norkalotten 365 så har han med seg Alaskan Huskyen Foss. Han kan trekke pulk,kløv,ikke så glad i å bade men sitter fint i kano og helt greie lærer vilje... Men bestemt ikke noe særlig god jakt hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk for de siste innspillene her også!

Pokker heller! Enda vanskeligere å bestemme seg for hund enn telt :D (Fleip, vet godt at jeg skal leve med hunden i opptil 15 år, så jeg skal nok finne en som jeg vil komme godt overens med.)

Flott med alle vurderinger her. God hjelp å få så mange kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sorry, til Støver'n. Jeg husket feil. men annonser blir slettet ganske raskt. Muligens var det "fuglehunden"???

Det var vist et hundeaktig nick!

Men uansett var blandingen interessant, såfremt det bedste fra de 2 raser ble fremtrædende - og det er vanskeleg å vite i forveien.

Merkelig å være "støver", når en har Border collie. Men deet er kjæmpefine hunder. Koste meg i romjulen med en. Sprettne og lekne er de! Denne stak til skogs med en votte! Spennende om den mistet interessen underveis av anndre årsaker. Men kom da tilbake med votten efter 15 minutter.

Jeg har så langt ikke sett kjempe-Border Collie på 30 kg!!?? Men da kan den sikkert både bære kløv, dra pulk og være et meget bra valg. Men pelsen da?? De er jo noe "silkehårete", så holder de varmen?? Kan også være litt hyperaktive og gjete absolutt allt. En kollega vokste opp på gard med BC, som gjetet ku, sau, høner -kort sagt allt som rørte på sig, til alle tider.

Spisserne har nomalt stiv "nylon" ytterhår og massevis av underull. De blir knapp våte i underste ullen i regn, bare når den må krysse elver eller annen svømning. Derfor klarer de kulde bra.

Typisk for mange spisser, at de bare bader høyst ufrivilligt. Det har skapt mange merkelige elvekryssinger for meg!

På lørdag går det til fjells på ukestur - Dette skal bli fint!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Merkelig å være "støver", når en har Border collie. Men deet er kjæmpefine hunder. Koste meg i romjulen med en. Sprettne og lekne er de! Denne stak til skogs med en votte! Spennende om den mistet interessen underveis av anndre årsaker. Men kom da tilbake med votten efter 15 minutter.

Jeg har så langt ikke sett kjempe-Border Collie på 30 kg!!?? Men da kan den sikkert både bære kløv, dra pulk og være et meget bra valg. Men pelsen da?? De er jo noe "silkehårete", så holder de varmen?? Kan også være litt hyperaktive og gjete absolutt allt. En kollega vokste opp på gard med BC, som gjetet ku, sau, høner -kort sagt allt som rørte på sig, til alle tider.

Det går helt bra å være Salten Støver og ha Border Collie. Du vet: godkjente parringer og stamtavle og det hele :)

Da jeg fant at BC kunne være aktuell, var det i Arjeplog i et selskap ute i en hytte. Utenfor var det minst -20 og en av deltagerne hadde en stor BC som lå ute hele kvelden. Ingen problem, men den var vant til det. Min BC har ikke sovet ute slik mine SH gjorde, men han vil ikke inn i hyttene når vi er på tur før vi roper han inn.

Du har rett i at de er mer silkehårete. Blir mer lørvet i snedrev, men er tilbake i normalfasong når han rister seg. Men i regnvær vinterstid tror jeg ikke han ville klart seg like godt som SH. De ble aldri våt inn til skinnet i den bløte underulla.

Albert Einstein hadde en god kommentar til det å få de beste egenskapene ved en parring. Anledningen var at en filmdiva hadde i selskap sagt at de burde fått barn. "Tenk det flotte mennesket det ville blitt, min skjønnhet og deres intelligens" Einstein svarte: "Det kunne blitt en katastrofe også, med deres intelligens og min skjønnhet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste spisshunder har stor jaktlyst, kanskje spesielt de med litt størrelse! Jeg har selv Alaskan Malamute. Knall turhund, men stor jaktlyst. Kanskje en av de større rasene som opprinnelig har vært brukt til gjeterhund kan være et alternativ? Groenendaler eller tervueren kanksje? Vorsther kan kanskje også være noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har Groenendael. Han bærer kløv, er lett på foten, lydig (stort sett, hehe), mye pels (lite pelsstell), men dessverre han har mye jakt i seg. Han kan ikke gå løs der det er fare for å møte eks sauer. Problemet løser vi med langline og fløyte (til innkalling). For meg så er dette en ypperlig turkamerat. Men det er en aktiv rase.

Det finnes jo utallige raser å velge imellom. Rhodesian Ridgeback, New foundlands osv...

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?mid=101&s=9

Her kan du ta en titt.........har litt å velge i :| Lykke til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

litt av problemet ditt blir jo at det meste av brukshunder for utendørs kaldt bruk er jo basert på de polare spisshundene, som generelt har gigantisk jaktlyst og til en viss grad drapsevne og lyst.

Du kan jo vurdere raser som pyreener, og de andre tilsvarende rasene (vokterhunder for buskap). De tåler å være ute en real vinterdag, har god størrelse og har lite/ingen jaktlyst.

Ulempen er er at de er steike selvstendige, typisk motsatt av BC. Ikke får du de veldig lydige heller.

espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den ultimata hunden för fjällbruk är American Akita, rasen kommer ursprungligen från Norra Japan.

Det är en social, stark och glad hund, smart och skäller i stor sett aldrig.

Jag har haft två Akita´s den jag har nu heter Lex är en hane på 3år han är 68 cm i mank-höjd och väger 47 kg

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/files/Rasestandarder/gr05/FCI%20344%20American%20akita.pdf

Lycka till med hundköpet

GS

post-4078-133474516856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Vi har en Eurasier det er en lite utbredt rase men den ser litt ut som en lapphund, syntes du skal se på rasebeskrivelsen på NKK sine sider!

Vi har lært vår to år gammle Eurasier både pulk og kløv, hun er ikke veldig glad når selen/kløven kommer frem men hun koser seg når vi har spent det på. Hun er veldig rolig/selvsikker og det er en kjent egenskap hos rasen. Rasen skal ha et veldig lite jaktinnstinkt, men det har ikke vi sett :D

Det er klart at vi ikke kommer til og vinne en fartskonkuranse med hunden, men det går jevnt og trutt hele dagen!

Og nesten det beste er pelsen den krever lite stell og er veldig varm på vinteren, også er det ikke noe røyting utenom to til tre uker to ganger i året og da mener jeg IKKE RØYTING :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.