Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie fjellski


I&E

Anbefalte innlegg

Ser at både Madshus og Åsnes har smørefri variant av alle fjellskiene.

Har man ikke behov for feller hvis man velger smørefrie ski? (Åsnes smørefrie kommer ikke med fellelås). "Når" velger man smørefrie fjellski?

Er det foresten noen som kan si noe om fellelås-systemet til Åsnes? Fungerer det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med smørefrie ski er at dei (i mitt tilfelle Fischer E99) fungerer veldig fint på vårføre når snøen er fuktig. Er det veldig bratt vil sjølvsagt feller vere nyttige også på smørefrie ski. På hardt føre gir smørefrie ski dårleg feste.

Før jul skaffa eg meg også Åsnes Nansen med kortfeller. Desse har eg ikkje fått testa ut skikkeleg, men så langt er inntrykket at ski med kortfeller oppfører seg litt som godt smurte ski. God heng i oppoverbakkar som ikkje er svært bratte, behov for langfeller når det blir skikkeleg bratt. Sjølve låssystemet har fungert greit for meg så langt, men korleis dei fungerer etter lengre bruk veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på feller!

Det har jeg og det funker bra!!

Lang eller kortfeller?

Jeg har til nå gått med langfeller, og synes det er forferdelig tungt å gå med. Greit nok rett oppover, men når det flater ut er det veldig tungt siden skiene ikke sklir i det hele tatt. Kan ikke drive å ha på og av fellene hele tiden heller.

Får ikke bestemt meg for om jeg skal gå for ski med kortfeller eller smørefrie ski når jeg nå skal kjøpe meg nye fjellski (skal ha BC sko så jeg regner med at det uansett blir litt lettere enn med de tunge 75mm skinnskoene mine...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

har smørefri fjellski, fischer snowbound = 109 stort sett! Er meget fornøyd på tur, særligt i 0 - føre. Bedre hefte enn det meste smurning, men dårligere gli. Det merkes mest utfor, hvor en turbine-uling også røber dine smørefri ski.

Med tung sekk og særligt pulk går det tregt uansett og fraværende gli ikke noe stort problem. Bratt oppover bruker jeg vanleg langfelle foran pulken - men dette er traktorski-gåing. Feller utfor blir bare rykk og napp og bortover veldig tungt. Men overordnet er heftet bedre enn smurning.

Da skjell-mønsteret mekanisk griper i snøen virker det ikke noe særligt på helt isete føre, men aboslutt muligt å kline klister på. Må bare fjernes med ordentlig white-spirit!

Fischer gjør formentlig bedste smørefri mønsteret!? Også iflg. en gammel test fra skiforeningens Snø og Ski. (jeg har også smørefri Åsnes taiga , som går i "trikkespor", bra ski den og).

Lurt å smøre de med flytendes glider, da det også stort sett forhindrer klabbing! Har fått mange fine pauser mens følget mitt skraper og smører om!

Men klart finnes det ikke noe bedre enn godt -5 silkeføre og tørrvoks mht. kombinasjon av feste og gli.

Se flere andre tråder derom!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men, hvordan fungerer egentlig kortfeller i forhold til vanlige feller? skia må jo løftes uansett iom at kortfellerne er så tjukke at de subber nedpå hvis man prøver å gli på skia. eller?

Brukte kortfeller tidligere når jeg dro barna i pulk. Enig i at de subbet mye nedpå, samtidig gjorde de på langt nær like mye motstand som langfellene. Man kunne nærmest gjøre en mellomting av å gli med skia og å løfte de ("gli-løft"???)

Etter at jeg kjøpte Nansen med integrert kortfellelås og både 35 mm og 45 mm kortfeller, har jeg fått et nytt syn på kortfeller. 35 mm-fellene har jeg kappet 17 cm av lengden på, slik at de akkurat passer inn i smørelommen med mine 74 kg oppå skia. Man merker knapt de er på, ingen lugging eller bremsing, og festet er i de fleste tilfeller tilstrekkelig (på hardt underlag uler de dog like mye som smørefrie ski). Ved vanskelige føreforhold bytter jeg til 45 mm, de er i original 70 cm lengde hvilket da gjør at i mitt tilfelle blir festet betydelig bedre men til gjengjeld "smålugger" de litt.

I likhet med Elgen benytter også jeg langfeller til de lengre, bratte stigningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med vanlige kortfeller i mange år, men ikke vært spesielt fornøyd. Kjøpte Åsnes Rago/Amundsen med integrert kortfell i fjor. Det gir en helt anne skiglede. Fine å kjøre nedover med. Sitter bedre oppover enn ski med smøring, men du må gå fiskebein i de bratteste bakkene (eller ha med langfell). Fine å trekke pulk med, også i relativt bratt terreng. Fungerer godt på kaldt føre. I sludd kan fellene kladde (det finnes felleimpregnering).

Fellene er vanskelige å tørke på telttur, da kan det være lurt å ha med ekstra feller eller smurning. Etter å ha vært ute i 3 dager, ble det plussgrader. Vinden hadde tatt tak i fellene på den ene skia, og den nederste delene hadde løsnet. Det var da vanskelig å få fellene til å sitte igjen. Sølvtape var en grei midlertidig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nye smørefrie fjellski sist torsdag og har vært på 3-dagerstur med de allerede. Mitt valg ble Fisher E 109 crown med RIVA 3 bindinger, montert med 10 mm heveplate og Crispi Sydpolen Gore-tex støvler. Jeg er veldig fornøyd hittil.

Skiene ga veldig bra feste på typisk blåswixføre. Der hvor de andre i turfølget mitt måtte styre med feller kunne jeg nesten gå rett opp uten å gå fiskebein.

Grunnen til at jeg valgte smørefrie ski nå var:

- Jeg har allerede et par E99 smørbare ski med BC-bindinger slik at jeg kan bruke de gamle skiene på turer som går mest i flat terreng og når føret er fint.

- Jeg ville slippe å smøre, ofte slites smørningen veldig fort vekk på skareføre.

- Smørefrie ski er perfekte på typisk kladdeføre.

- Det bremser godt i nedoverbakke, som jeg synes er bare en fordel når man jeg går med tung sekk, spesielt i vanskelig terreng gjennom tett skog.

- Slipper å bære med diverse vokspakker (mindre vekt i sekken)

- Og sist, men ikke minst, når jeg bruker fellene på de smørefrie skiene blir ikke fellelimen skitten av gammel voks og klister som fortsatt sitter på skiene. Man gidder ikke å rense skiene skikkelig i felten (tar ikke med skirens heller). Levetiden på fellene forlenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det iallefall masse bra argumenter for å velge smørefrie fjellski.

For meg er det helt greit at det bremser litt i nedoverbakkene...

Har vært innom noen sportsbutikker, men de har da så utrolig dårlig utvalg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski er helt jævelig! Ikke kjøp. Fungerer ikke engang på flatmark.

Jeg kjøpte et par Fischer rebound-crown (husker ikke hvilket bredde og 'sidecut osv') da jeg var i USA siden det fantes ikke fjell-ski som ikke var smøre-fritt. De er litt smallere en 'S-bound'. Det var helt umulig å gå oppoverbakke i mer en 10-20 grader med uten feller. Mine BD feller kostet til slutt mer enn skiene! (OK jeg bare kjøpte skiene på EMS siden de var på salg - 90 USD - og jeg fikk sug på å gå på ski). Men de er ganske nyttesløse oppoverbakke. Kanskje i nysnø/sludd. Og som andre har sagt, en veldig r-t-t-t-tt-ttt-ttttt! fra skjellene nedover! Du kan bare glemme å gå med uten full feller oppoverbakke i pudder/nysnø. Kladder veldig med fellene også.

Skuffet...har forsøkt å finne ut om jeg kan gjøre de om til smøre-ski med uten lykke hittil. :)

PS Specs - 06 model 88-60-78 Rebound Crown...full metal edges osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Selv skier jeg rundt med fischer villmarka crown (smørefrie) og er storfornøyd med dem. Det er som nevnt tidligere i tråden, dårligere gli enn smøreski, men etter min erfaring sitter de veldig bra i det meste av underlag. Det går fint ann å dra pulk(35 kg har jeg prøvd) på flatmark. Blir det oppover, må jeg bruke feller. Men noter at det ikke er godt feste for kortfeller, siden det er "smørefritt" i festeområdet, så langfeller må en regne med. Jeg og en kompis var nylig på skitur sammen. Han med smøreski og jeg med smørefri. Vi var vekselvis litt misunnelige på hverandre, siden mine ski satt bedre i oppoverbakkene, mens hans ski kjørte fra meg i nedoverbakkene :wink:

Som alltid er det kompromisser, og man må finne ut selv hva man verdsetter høyest av argumentene. Jeg hadde valgt smørefrie på nytt, dersom jeg måtte velge en gang til...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
I sludd kan fellene kladde (det finnes felleimpregnering).

Var på ein tur med kortfeller i dag og det varte ikkje lenge før eg var 5 cm høgare pga grunn av nokre fantastiske snøkladdar under skia. Det var vanskeleg føre med nysnø, varmegrader, litt skare innimellom og andre ulumskheiter, så eg tenkte eg skulle prøve kortfellene for fyrste gong. Kjøpte dei med pulkgåing i bakhovudet. Men hvis ikkje fellene fungerar betre enn det eg opplevde i dag så blir det smøring eller heilfeller (på toppturane) framover.

Nokon som har erfaring med f.eks. denne:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MON6&var_1=&categorynu=W2&categorytxt=Skifeller/Diverse&produkt=Montana%20felleimpregnering

eller noko liknande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festetape, alla Start Griptape, er jo et reelt valg på bortoverski i tur-renn som birkebeinerrennet osv der forholdene skifter veldig.

Har brukt det selv på et par treningsski, og jeg er veldig imponert over festet. Selvsagt vanskelig på nysnø, men nysnø er det vanskeligste forholdet å smøre for.

Hadde kanskje vært noe å prøvd ut på fjellskia med tape, tre bredder med grip-tape i smøresonen f.eks.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ein tur med kortfeller i dag og det varte ikkje lenge før eg var 5 cm høgare pga grunn av nokre fantastiske snøkladdar under skia. Det var vanskeleg føre med nysnø, varmegrader, litt skare innimellom og andre ulumskheiter, så eg tenkte eg skulle prøve kortfellene for fyrste gong. Kjøpte dei med pulkgåing i bakhovudet. Men hvis ikkje fellene fungerar betre enn det eg opplevde i dag så blir det smøring eller heilfeller (på toppturane) framover.

Nokon som har erfaring med f.eks. denne:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MON6&var_1=&categorynu=W2&categorytxt=Skifeller/Diverse&produkt=Montana%20felleimpregnering

eller noko liknande?

Vet ikke for kortfeller, men på zero-ski bruker vi silikon spray, som kjøpes på bensinstasjonen. Spesielt ved tørr/fuktig nysnø hindrer den ising en stund. Ellers brukes pulver (Cera - rådyrt). Vil tro at litt parafinglider/silikon burde funke også for feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk endelig mine fischer smørefritt til å funke i vår-snø iår, er nå overbevist de er kun egnet til påske-føre. Og som sagt, greit i oppoverbakke, men veldig treigt og dårlig glid nedover - jeg ville heller foretrukket smøre-fri t.o.m. med hele klister greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Åsnes Amundsen i januar med kortfellesystem. Noe av det mest geniale jeg har vært borti. Impregnerte fellene med Kiwi Camp Dry. Har fungert utmerket. Så å si ikke hatt problemer med "lugging" på fellene.

Eneste jeg angrer litt på, var at jeg ikke kjøpte Ingstad eller Nansen i stedet. Var litt fastlåst i å ha løype-ski, dette ut fra lite erfaring fra fjellski. Fikk testet Amundsen litt ift telemark, blanda resultat :) Kanskje det blir Ingstad/Nansen med 75mm en gang i framtia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få feller til å sitte på smørefrie ski. Og legger man smøring på vil man ødelegge effekten i den smørefrie sonen. Man må altså akseptere dem som de er. Det mest irriterende med slike ski er allikevel lyden når man kjører på hardt føre.

Personlig ville jeg aldri hatt slike. Smøring er da ikke noe stort problem. I tillegg har jeg alltid med meg smørefjerner, så jeg kan smøre om hvis det endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er jo litt avhengig av terrenget. Her på Vestlandet går det ofte i (lang)feller opp, og gliderpreparerte ski ned igjen...Med rett snø bruker eg gjerne smørefrie ski når terrenget er meir variert/kupert, elles smører eg. Smørefrie ski bråker litt meir og glir dårlegare, men med mindre griseri...Alt til sitt bruk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer skal visstnok være best på smørefrie. Jeg har gode erfaringer med slike, men om du er så lur å glide "festesonen" under smørefrie for å få bedre glid, så driter du deg ut. Dette har jeg også prøvd.

Smørefrie er påskeski, men ellers er nok smøreski best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.