Gå til innhold
  • Bli medlem

Energibarer


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

New energy fra Nidag (??) duger også, den er jo i tilegg god. Gerimax Extreme energy er det også mange som skruter av, men den koster vist skjorta. Ellers om du ønsker gjevn energi som skal vare over tid er det bare å stappe innpå et par brødskiver med brunost hver time, samt drikke drikke med mye sukker i (sportsdrikke ol.) Banan er jo også et sikkerstikk om du har mulighet til å ha med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlignet noen av alternativene for et par år siden og fant ut at New Energy gir mest "Bang for the buck". Altså, lå helt eller nesten helt øverst på skalaen energi pr. gram og var helt klart billigst i pris (per gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New energy fra Nidag (??) duger også, den er jo i tilegg god. Gerimax Extreme energy er det også mange som skruter av, men den koster vist skjorta. Ellers om du ønsker gjevn energi som skal vare over tid er det bare å stappe innpå et par brødskiver med brunost hver time, samt drikke drikke med mye sukker i (sportsdrikke ol.) Banan er jo også et sikkerstikk om du har mulighet til å ha med det.

Salt er vel også viktig å få i seg. Cenestrekk betyr ofte at kroppen har fått for lite salt.

Det med energibarer er ett spennende tema. Men hva er det vi trenger og ikke trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sammenlignet noen av alternativene for et par år siden og fant ut at New Energy gir mest "Bang for the buck". Altså, lå helt eller nesten helt øverst på skalaen energi pr. gram og var helt klart billigst i pris (per gram).

Jeg har sett på det, men når man leser litt om dette kan man ikke bare sammenligne sukker (som er hovedingrediensen i Nidar sin), med for eksempel rosiner, ris, melk, fiber, gluten osv. (Jeg har ikke så mye greie på ernæringsfysilologi men må stole på reklamen)

Jeg har en kollega som anbefaler :DVitargo og om man sammenligner dette med :arrow:Nidar vil man se at verdiene er ganske like.

Jeg er på en måte på utkikk etter noe som ikke er hurtigenergi, men langtidsvirkende. Dette :arrow: Vitargo greierne er et svensk produkt, og jeg har kontaktet en mulig norsk importør av produktet. Men det må vel finnes andre gode produkt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser brownies med nøtter og mye rosiner.

Om det er bra aner jeg ikke, men det er veldig godt.

Som tilhenger av hjemmelagde ting sier jeg så:

Disse herre energi barene er jo bare en blanding av div ingredienser.

Burde gå ann å lage like bra hjemme på kjøkkenbenken.

Noen som har gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser brownies med nøtter og mye rosiner.

Om det er bra aner jeg ikke, men det er veldig godt.

Som tilhenger av hjemmelagde ting sier jeg så:

Disse herre energi barene er jo bare en blanding av div ingredienser.

Burde gå ann å lage like bra hjemme på kjøkkenbenken.

Noen som har gode oppskrifter?

Vet at enkelte energibarer inneholder nøtter og "kornblanding" dette er jo langtidsvirkende energi som ikke tar slutt etter min. vil tro at en jevn påfylling av en blanding med nøtter, rosiner, sjokolade, korn og fett ville vært optimal. er mer tvilende til smaken.

Å ja, salt er viktig det også, men det er ikke nødvendig med en jevn påfylling av salt, litt ekstra salt på real turmaten eller toroen burde duge. salt er kanskje også "mangelvare" på tur iom at det er få som har med seg salt kjøtt og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale energibarer fra Maxim. De veier 55 g og en bar gir 906kj/215 kcal. Gir mye energi. Brukt blant annet under skirenn og "Villmannen".Finnes også mange andre typer , men har ikke prøvd disse.

Jeg ser at :D Oslo Sportslager har Maxim. Blir i grunnen ikke helt klok på hva forskjellen er på disse kostbare energirike "barene" og det helt enkle - altså Nidar sin sjokolade...Det er ikke aktuelt å dra på med kylling og slikt nei.

Leste på en side der noen Triathlonløpere diskuterte og de spiser ofte en sånn bar pr time når de løper ved høyt forbruk av energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I he...... for noen priser.

Har du vurdert å lage noen poser med nøtt- og sjokoladeblanding

Fin den, bland nøtter, rosiner og sjokolade putt blandingen i en pose som du har i ei stor gammel kikkertveske forran på sekken og man får en perfekt tur.

Noe som er litt artig med disse energibarene og geltubene er alle de som kjøper inn slikt til div turrenn, teiper det grundig fast alle mulige steder på sekken og etter 30-40km når man kjenner suget etter energi kommer får man ikke løs noe av det ma har med seg. :D:lol: smart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers og Nuts er mine favoritter! Sjokolade og karamell som går rett i blodet, og nøttene som har fett og gir energi over litt tid. Og så smaker de mye bedre enn endel av energibarene som har en slags "litt fuktig sponplate"-smak... Gel skjønte jeg ikke helt. Prøvde det i sommer, og endte med å blande dem ut i vannet i drikkeflasken for å sette litt smak. Bedre med kunstig jordbærsmak enn myrsmak :D

Søker du litt på nettet finner du mange oppskrifter på å lage barer selv. Populært i USA hvor mye turfolk er opptatt av økologisk og ren mat, og ikke helt stoler på at de store produsentene følger spillereglene helt.

Her er et greit forum med mat som tema. Søk på Powerbars og se hva du finner: http://www.backpacker.com/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?act=SF;f=512107219

EDIT: Dette var nesten pinlig. Jeg gikk inn i forumet, søkte og fikk null treff på powerbars. Men de har mye om annen mat... Prøv google i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en måte på utkikk etter noe som ikke er hurtigenergi, men langtidsvirkende.

Polysakkarider!!!

Dette er jo ikke en højere videnskab... Der som du ønsker at blodsukkeret skal øge stabilt over en længere periode, må din "energi-kost" jo bare indeholde de komplekse kuldhydrater (carbonhydrater). Du skal altså gå efter produkter med fx. polysakkariderne stivelse og glykogen, de nedbrydes og optages langsommer end mono- og disakkarider som glukose og sakkarose.

Du kan vurdere din kost ud fra det glykæmiske indeks (GI). De fleste fødevarer og isolerede carbonhydrater er undersøgt. De vurderes med 100 som max. (glukose - drugesukker) En høj GI-værdi 60-70 eller derover er de let fordøjelige carbonhydrater, som får blodsukkeret til at stige meget og hurtigt - fx hvidt brød, slik og bruss - men blodsukkeret falder også meget hurtigt igen.

En lav GI-værdi 55> fx. havregryn, æbler og fedtfattig yoghurt får dit blodsukker til at stige lidt men forhøjer blødsukkeret i en længere periode - fordi disse carbonhydrater fordøjes og optages langsomt.

Hvis du sørger for at samensætte en fornuftig blanding af hhv. "hurtige" og "langsomme" carbonhydrater, må du indtage "små måltider" hver 2-4 time ved relativ moderat aktivitets nivå (dette er jo meget forskelligt fra person til person).

(hvis man vil lave noget selv, kunne man blande havregryn og müslii i en sukker sukkermasse evt. med lidt nødder. Når massen størkner kan man skære den ud i flere "energi-bar'er")

P.s.

Læste fornylig en udersøgelse hvor Anthon Berg marcipan brød fik beddste "karakter" - grundet sin mørke chokolade og sit høje indhold af mandler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å lage en nøttemix med sjokolade, tørket frukt og div nøtter er en vinner på tur. Masse fett av den riktige sorten og masse raske karbohydrater.

Hva med kylling? Det fettet er jo ren aminosyre.

Ikke for å være pirkete men aminosyrer er protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hallo, folkens! Det må da være noen andre enn bare meg her som spiste "komablanding" i militæret??? :wink:

En brødpose med nøtter, rosiner, sjokoladebiter, tørket frukt, etc., som man går og småspiser underveis.

Jeg lager sånn og jeg har aldri vært i militæret og lært det der :). Slike blandinger er perfekte, de inneholder både karbohydrater og fett som gir energi umiddelbart og over tid og proteiner som man har en tendens til å miste litt av når man går på lengre, slitsomme turer. Det er i tillegg godt og kan varieres fullstendig etter egen smak, billigere blir det nok også :lol:.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av peanøtter (salte - så blir det litt salt), evt. andre nøtter, tørket frukt, rosiner nonstop og m er topp blanding. M og nonstop er dragerte - så de smelter heller ikke om sommeren... "Billig" og supergodt - og ikke minst - lett å dele :wink:

dede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brødpose med nøtter, rosiner, sjokoladebiter, tørket frukt, etc., som man går og småspiser underveis.

Dette har vært en sikker vinner blant flere jeg har gått tur med også. Blir ofte til at matpakka knapt røres iløpet av turen.

Snickers og Nuts er mine favoritter!

At Snickers gir krutt har jeg virkelig erfart! På den første skikkelig turen brodern og jeg tok i 1992, til Bukkehammaren (1910 moh), Kvassryggen (2071) og Høgdebrotet (2226), gadd vi ikke stoppe å spise før vi nådde Bukkehammaren etter noen timer. Resultatet var jo at vi gikk fullstendig tomme da vi kom til toppen. Sto nærmest og sjanglet i halvsvime… :wink: Fikk fomlet fram en Snickers King Size til hver av oss. Det var som å få en rakett i ræva! Videre opp mot Høgdebrotet via Kvassryggen følte vi oss sprekere enn ved turens start, og vi fløy over steinene. Matpakka forble stort sett urørt i sekken resten av turen, som totalt tok rundt 10 timer.

På senere turer har vi selvsagt fylt på med mat og drikke mer regelmessig, og det har jeg langt bedre erfaring med. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en sikker vinner blant flere jeg har gått tur med også. Blir ofte til at matpakka knapt røres iløpet av turen.

At Snickers gir krutt har jeg virkelig erfart! På den første skikkelig turen brodern og jeg tok i 1992, til Bukkehammaren (1910 moh), Kvassryggen (2071) og Høgdebrotet (2226), gadd vi ikke stoppe å spise før vi nådde Bukkehammaren etter noen timer. Resultatet var jo at vi gikk fullstendig tomme da vi kom til toppen. Sto nærmest og sjanglet i halvsvime… :-) Fikk fomlet fram en Snickers King Size til hver av oss. Det var som å få en rakett i ræva! Videre opp mot Høgdebrotet via Kvassryggen følte vi oss sprekere enn ved turens start, og vi fløy over steinene. Matpakka forble stort sett urørt i sekken resten av turen, som totalt tok rundt 10 timer.

På senere turer har vi selvsagt fylt på med mat og drikke mer regelmessig, og det har jeg langt bedre erfaring med. :)

Helt enig Nils, Rakkeren og Justanothernut!

NF sa på et foredrag for maange år siden at sjokolade etc var tull! Brunostbiter var tingen. Brunost var "Motbakkemat"!

Selv om NF har vært en stor bidragsyter til kurs, fjelliv og dets gleder, har han også sagt ufattelig mye tull!!!!!

På tur gjelder det å få i seg jevnlig energi! Om det er brunost, nøtter, sjokolade etc er knekkende likegyldig.

Spis litt hver time, knask ivei det hver i sær har lyst på......

Tidligere spiste jeg masse sjoko-/frukt-/rosin-/nøtteblandinger....

Nå stopper alt dette som en tennisball i halsen.

Ergo må jeg finne andre løsninger på energiinntaket.

På en dags- el helgetur gjelder det å innta NOK væske + den næring man har lyst på og liker!!!

All energibombe-/energibar-reklame eller NF-brunost er vel egentlig bare tull for en skarve helgetur :?

Spis lett, jevnlig og godt :D

Hehe, mao kjedelig RBK-kamp når jeg gidder skrive her samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.