Gå til innhold
  • Bli medlem

Petromax


KristianL

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er neppe farlig å prøve et av de nettene du finner her;

http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251337#34-7024

Mål lykta, og se hvilken som ligner mest i størrelsen.

Står det et CP (candle power) tall på lykta så vil jeg tro at den minste passer hvis det er under 400CP, og den største ellers.

Husk å montere forsiktig og nøyaktig, og å brenne posen (nettet) før du begynner å fyre, husk også at posen krymper.

dsk

PS

Spesialkunnskap finner du på:

http://www.be-back-later.com/

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du mangler "krus" som nettet skal festes på.

Jeg har for petromax og Optimus 350\500cp.

Jeg har også petromaxnett for resten av mitt liv.

(SÅNN GÅR DET NÅR MAN IKKE VET HVOR MYE DET GÅR I ETT GROSS, OG BESTILLER 5)

mine fremtidige tippoldebarn kan fortsette å bruke petromax :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
(SÅNN GÅR DET NÅR MAN IKKE VET HVOR MYE DET GÅR I ETT GROSS, OG BESTILLER 5)

mine fremtidige tippoldebarn kan fortsette å bruke petromax :D

Du får ta det positivt da vet du. :lol::lol: Dyrekjøpt erfaring fester seg bedre i hjernebarken enn all annen erfaring. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg pumpa som en gal ble det litt rykk :D i lampa...Fylte på med røsprit og tente på.

Dro i en spak og da blei det masse flamer opp av et rør...Skrudde på et annet jul og det ble litt lys i nettet.

Det osa og lukta noe jæv.... ...

Det så jo ut som en fakkel en stund :D ..Men men lampa har ikke vert i bruk på ca 50 år

Det virker som trykket ikke var bra nok..

Har lagt enden på den man pumper med i litt olje slik at den utvider seg litt....

Skal prøve en gang till når det blir mørkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

"Dro i en spak" vil jeg tro er det samme som å sette i gang hurtigvarmeren. Dette er en blåselampe som krever svært høyt trykk for å fungere. Har du trykkmåler/manometer skal du pumpe til du har verdi 3 på meteret. Har du ikke god pumpe, kan du glemme hele prosjektet. Hell isteden rødsprit i skåla rundt stigerøret. Forvarm i mer enn 5 minutter. Da unngår du gule, stygge stikkflammer. Nesten alle problemer med trykklamper handler om manglende forvarming. "Skrudde på et annet hjul" er vel antakelig selve gassventilen. Husk at trykklamper paradoksalt nok bare har to innstillinger på dette trinnløse hjulet. Enten opp eller ned. Dette hjulet er altså ingen regulator slik vi kjenner det fra primusene.

Noe annet viktig; Dette er en lampe, men skal IKKE ha lampeolje!! Lampeolje er tilsatt voks som skal holde veker smidige og fuktig. Hele Petromax - slekta, Tilley-systemet og Coleman-laternene inkludert, har ikke veke. Drivstoffet presses til glødestrømpen av trykket i tanken.

Bruk renset parafin, tennveske eller flyfuel. Da får du mer lys enn i noe annet lampesystem for turbruk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekkliste for petromax:

Gir pumpa trykk nok?

Er hurtigforfavrimga tett ?(djevelsk oppfinnelse)

Ved å pumpe til manometeret viser 3, forvarme med ei skål parafin, og deretter åpne regulatorn (rattet)

skal du få ca 300w lys.

Hurtigforvarmeren holder du deg bare langt unna.

Fungerer ikke dette, prøv følgende:

Ta av toppen på lykta,

fjern glasset

Skru av stigerøret (røret med krøll)

Dra forsiktig ut rensenåla som står i røret.

Hvis stigerøret er mye sotete inni, fyll det med forgasserrens.

La stå i mange timer

Varm røret(glør i en vedovn er supert)

OBS forgasserrensen tar fyr.

La det brenne ut.

Slå forsiktig på røret, så ramler siste rest av sot ut.

Monter sammen, og skift nett.

Nettet bløtes i sprit ved montering.

Når petromaxen er ferdigmontert, fyr på nettet.

Deretter pump trykk

fyll spritskåla

Forvarm

åpne regulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to "petromax" fra optimus, som volder litt hodebry - kjøpte dem på ett loppemarked og selvfølgelig uten bruksanvisninger og nett, ellers ser det ut som de er ok!!? MEN det røde "plasthjulet" på lampene går rundt og rundt i begge retninger på begge lyktene, er det normalt????

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.