Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med MEINDL Air Revolution?


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Annonse

Husker ikke helt hva mine Meindl Air het for noe mer enn Air, men de var i utgansgspunktet gule... Sier "i utgangspunktet" for når jeg fikk satt dem inn med voks var den gule fargen blitt til noe nærmere brunt. Og etter noen turer i myra var gulfargen bare synlig om du visste den var der :wink:

Dette er kanskje en av de beste fjellstøvlene jeg har hatt når det gjelder komfort. Rett ut på tur uten så mye som antydning til gnagsår. Myke i foret, men mer enn stive nok til å gi støtte i ordentlig ulendt terreng med 35 kilo sekk på ryggen. (Tror at de siste gule air støvlene jeg har sett på XXL har fått noe mykere såle, uten at jeg tør si det helt sikkert.) Kvaliteten er det ikke noe å si på. Hele pløsen er til å fjerne for litt mer effektiv tørking. For når de først har blitt gjennomvåte tar det godt med tid før de tørker igjen...

Men som med alle andre GoreTex-støvler jeg har hatt gikk membranen til helvete etter en tid, og da er dessverre disse støvlene så godt som ubrukelig så sommertur. Alle de syntetiske materialene som er brukt gjør at du IKKE greier å impregnere støvlen slik at en liten tur over en myr kan gjøres uten at sokkene blir våte. Bruker mine nå som vinterstøvler når jeg vet at jeg ikke skal i nærheten av sørpe og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Meindl er bra kvalitetsskor det! Svinedyre i Norge og ses ikke ofte - ikke heller i Oslo.

Har allt fra meget tradisjonelle (Meindl Perfekt - til tyroler bunadskor!) Sjekk hjemmesiden til Meindl.

jeg ville satse på Meindl Island eller den motsvarendes uten GTX til vanleg fjellgåing med (tung) sekk.

Lønner sig sikkert å "importere" via nett fx. www.globetrotter.de eller www.armywear.dk Husk avgifter og gebyrer!

eller på heisa tur til Kjøbenhavn: Flere friluftsbutikker på Frederiksborggate ved Nørreport stasjon!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEINDL Air Revolution er jo fantastisk lette i forhold til tilsvarende sko fra andre merker.

Fant akkurat ut at Meindl ikke er så lette likevel, de oppgir nemlig vekt pr. sko, mens andre fabrikanter oppgir vekt pr. par.

Da kan det hende at jeg vender tilbake til min gamle favoritt: Scarpa. :D

Får se, det er jo uansett en stund til sommeren.

Litt om hva slags sko jeg er ute etter:

Jeg skal bruke skoene til tinderangling i snø/is/stein/bre osv. så sålen må være noenlunde stiv for å passe til stegjern, men trenger ikke å være helstiv. Goretex er et pluss, men ikke et must. Det blir også gåing i lettere terreng og myr og med sekk. Kort og gådt, jeg vil ha en "alt-mulig-sko".

Forslag?

Vil gjerne ha noe lettere og mindre "rått" enn vinterskoene mine.

Vinterskoene mine er forøvrig Salomon Super Mountain 9:

mtn9gde.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje en av de beste fjellstøvlene jeg har hatt når det gjelder komfort. Rett ut på tur uten så mye som antydning til gnagsår. Myke i foret, men mer enn stive nok til å gi støtte i ordentlig ulendt terreng med 35 kilo sekk på ryggen.

Kan bare hive meg innpå for å si det samme. Har et par Meindl-støvler selv, med utrolig god komfort, og plass til brede norske føtter og tær, samt en ordentlig innlegssåle. God støtte, slitesterke, og veldig behagelige å gå i. Husker ikke lenger hvilken modell jeg har, men tviler på at det er "air", for de er ganske tunge. Kjøpt på XXL, men billige var de ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjennner jeg ikke til meindzl men oslo sportslager har bra utvalg og god service.

Selv kjøpte jeg ifjor hanwag alaska, da med 50% rabatt. De beste sko jeg har hatt. Stive og litt tunge men sitter som støpt på beina.

De er veldig like scarpa støvlene.

Gtx i sko ryker etter kort tid. Har man lærstøvler kan man med impregnering allikevel bruke skoene i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Er det noen med erfaringer med MEINDL Air Revolution?

Eller erfaringer med MEINDL generelt?

MEINDL Air Revolution er jo fantastisk lette i forhold til tilsvarende sko fra andre merker, men spørsmålet er om de holder, og om komforten er bra.

Jeg kjøpte disse sist høst hos XXL - Air Revolution 2! - og har ikke angret!

Nå skal det sies at det er 13 år siden jeg kjøpte mine forrige Crispi fjellstøvler, men Meindl blåser de gamle støvlene mine rett ut av fjellheimen, hva komfort angår! Har kun gått vanlige turer siste 9mnd med de, og så langt viker kvalitet ikke tilbake for noe jeg har sett tidligere. Virker veldig robuste.

Kommer til å bruke de i Jotunheimen i år (tar med poden på 6 1/2, med Memurubu som utgangspunkt) så da får vi se hva de duger til :roll:

-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Meindl Dovre Extrem. Dette er støvler jeg er godt fornøyd med. XXL fører en god del Meindl. Om det er lær du er på jakt etter er ikke Air Revolution noe å se på. Da bør du heller se på Burma eller Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg et par Island Pro GTX MFS for noen dager siden, og jeg må si at det lille jeg har erfart er meget bra.

Støvlene virker robuste, og slitesterke og sitter som støpt på beina! Dette mye takket være foamen som er inni støvlene som

bruker din egen kropsvarme til å varme opp støvelen og forme den etter foten. Kanskje jeg kan si farvel til gnagsår?! :)

Skal 1-1,5 uke i femundmarka på lørdag, så skal komme med en fyldigere rapport senere :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har brukt Meindl Air Revolution siden påske, og de har blitt benyttet i slags terreng; turstier i marka, stein og snø på vei til Galdhøpiggen, fjellstier og våt myr. Som det er påpekt her er det komfortable sko som knapt trengte å gås inn. Problemet jeg har opplevd er at de rett og slett ikke holder tett i vått terreng til tross for hyppig impregnering. Flere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Meindl Air Revolution siden påske, og de har blitt benyttet i slags terreng; turstier i marka, stein og snø på vei til Galdhøpiggen, fjellstier og våt myr. Som det er påpekt her er det komfortable sko som knapt trengte å gås inn. Problemet jeg har opplevd er at de rett og slett ikke holder tett i vått terreng til tross for hyppig impregnering. Flere som har opplevd dette?

Hmmm ... Air Revolution II har ihvertfall GoreTex og er pottetette. Har gått med de gjennom ganske dypt vann, gjørme og alskens skit og aldri blitt våt på bena...

Og makan til vannavstøting på skinnet har jeg sjelden sett, selv etter ett års heftig bruk.

-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vækker lige en gammel tråd til live. Kan se på forum og i diverse norske sportsbutikker at Meindl ikke er særligt udbredt heroppe, og det synes jeg er synd. Deres Island Pro støvle er den bedste jeg nogensinde har prøvet. De sidder som støbt på foden og deres memory foam, der former sig efter foden er genialt. Og så de sælges i en række danske friluftsbutikker, til en noget rimeligere pris end her i Norge. Kan i den forbindelse kun anbefale alle at købe deres grej fra Danmark. Hvis dere ved hvad dere vil ha, så er det bare at google navnet på google.dk. De fleste danske sider leverer i Norge og en god del af dem, kan man få til at trække momsen fra, når de leverer uden for EU, og så er der pludselig mange penge at spare.

Og så kan jeg iøvrigt kun rose alle dere for et helt fantastisk forum. Den norske natur og folk som dere gør at jeg er super fornøyd med at være flyttet til Norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, her må jag bare hive meg på... Har aldri hatt selv men fruen har hatt, Og sier det fins ikke noe bedre, ikke til hennes fot iallfall. Har hørt andre si det samme. Så nå tenker jeg det blir Meindl å¨meg . Men hvor får man tak i de?

'Har gått rund i sportsbutikker i Bodø, De Fleste har ikke engang hørt om merket..... (På tide å bytte ut "motebetjeningen" med folk som har peiling?? )

But, Where to miss sofhie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må jag bare hive meg på... Har aldri hatt selv men fruen har hatt, Og sier det fins ikke noe bedre, ikke til hennes fot iallfall. Har hørt andre si det samme. Så nå tenker jeg det blir Meindl å¨meg . Men hvor får man tak i de?

'Har gått rund i sportsbutikker i Bodø, De Fleste har ikke engang hørt om merket..... (På tide å bytte ut "motebetjeningen" med folk som har peiling?? )

But, Where to miss sofhie??

Mine er kjøpt på XXL. Vet ikke om dere har det i Bodø?

Uansett.... jeg bruker nå mitt 2. par med Meindl sko, og kommer ikke til å kjøpe Meindl neste gang. En eneste grunn til det: goretex-membranen har røket på begge parene etter kun kort tid og uansett hvor mye jeg impregnerer, så holder de ikke tett. Og vanntette sko er et "must" i myrete Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er kjøpt på XXL. Vet ikke om dere har det i Bodø?

Uansett.... jeg bruker nå mitt 2. par med Meindl sko, og kommer ikke til å kjøpe Meindl neste gang. En eneste grunn til det: goretex-membranen har røket på begge parene etter kun kort tid og uansett hvor mye jeg impregnerer, så holder de ikke tett. Og vanntette sko er et "must" i myrete Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv brukt meindl jungel ,når jeg var på jungelsafari fungete velfig bra, har også et par jeg bruker på høst vinter når jeg går gatelangs, ikke hatt noe problem.

til fjell og jakt har jeg ikke prøvd de, da bruker jeg andre merker.

Jeg syntes nesten at det er et - at de veier så lite.

her har de mange typer sko fra meindl bare og bla seg nedover. husk selv om forsvaret bruker de betyr det ikke at de er gode, forsvaret skal ha sko som er ekstem slitesterke og da ikke tenker på komfort eller de skal ha sko som er billige å produsere da går det ofte utover kvaliteten

http://www.mamut.net/nfm/shop/

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv brukt meindl jungel ,når jeg var på jungelsafari fungete velfig bra, har også et par jeg bruker på høst vinter når jeg går gatelangs, ikke hatt noe problem.

til fjell og jakt har jeg ikke prøvd de, da bruker jeg andre merker.

Jeg syntes nesten at det er et - at de veier så lite.

her har de mange typer sko fra meindl bare og bla seg nedover. husk selv om forsvaret bruker de betyr det ikke at de er gode, forsvaret skal ha sko som er ekstem slitesterke og da ikke tenker på komfort eller de skal ha sko som er billige å produsere da går det ofte utover kvaliteten

http://www.mamut.net/nfm/shop/

god tur

I Norge er det Werner og Alfa (iallfall før) som produserte forsvarets lærstøvel. Etter endt militærtjeneste fikk vi overta de vi hadde brukt,og jeg slet på dem i ti år til. Det som tok knekken på de, var i grunn slurv fra min side med smøring... Ja også sålen som til slutt var slicks, Fryktelig glatt i sleipt terreng. Men skoen var jo ikke noe dårlig sko egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alfa og werner er de skoene som blir oftest brukt her i landet, men nen i noen tilfeler blir bates og meindl brukt men ikke ofte.

men blir brukt av forsvaret i andre land, men oftest av de som ikke er i felten i 24 timer,offiserer og andre, noen av typene av bates og meindl har menban som beskytter mot kroppsvesker.

Hva jeg mener om m77 er nok en annen sak, men er glad du slet den ned, slik at du kunne få noen andre bedre sko.

M77 går under sko som er slitesterke men ikke fokus på komfort og foten, de er også billig å produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alfa og werner er de skoene som blir oftest brukt her i landet, men nen i noen tilfeler blir bates og meindl brukt men ikke ofte.

men blir brukt av forsvaret i andre land, men oftest av de som ikke er i felten i 24 timer,offiserer og andre, noen av typene av bates og meindl har menban som beskytter mot kroppsvesker.

Hva jeg mener om m77 er nok en annen sak, men er glad du slet den ned, slik at du kunne få noen andre bedre sko.

M77 går under sko som er slitesterke men ikke fokus på komfort og foten, de er også billig å produsere.

Alle har forskjellig fot, så det blir vel som med en ryggsekk, det fins igrunn ikke noen fasit på hvilken sko som er best, Kansje M77 passet bra på min fot :? In tillegg brukte jeg en slags gelsåle, så de var ikke ubehagelige. Etter de var utslitt kjøpte jeg Alfa Bever pro grip pluss, men merkelig nok får jeg lett gnagsår av disse, selv om de egentlig skal være flere klasser over M77...

så jeg tenkte Meindl blir neste valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.