Gå til innhold
  • Bli medlem

Melderskin-Bjørndalstindane


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Får jeg svar her, blir jeg imponert. Dette er ikke akkurat Jotunheimen... :twisted:

Vi hadde den utsøkte glede av å traversere eggene mellom Bjørndalstindane og Juklavasskruna i høst. Jeg er veldig interessert i å gjøre resten av traversen mellom Melderskin og Bjørndalstindane senere i år, men vet lite om denne ruten. Noen som har gått den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med info om mesteparten av ruta du spør om da jeg bare har besteget Melderskin fra Rosendalsiden. Jeg syntes iallfall at det var en kjempefin fjelltur med flott utsikt over store deler av Hardanger. Vi hadde oversikt over store deler av Folgefonna samt Bjørndalstindene på nært hold, og jeg husker jeg tenkte at traversen over disse måtte være interessant. Vi fant til og med Fonnabu i kikkerten. Fra toppen er det skrå ur nedover til et flatere parti som ender i kneet i ca 1000 m høyde med flott utsikt over Rosendal. Herfra går det bratt ned mot høyre på god sti.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ods,

du kan se masse bilder fra Bjørndal-Jukla traversen her:

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/juklavasskruna.html

Jeg mener å ha hørt at den lange traversen starter med rappel fra Melderskin. Men det er vel også mulig å gå opp på bandet via Laurdalen. Forøvrig er Laurdalstind en kanontur, og her må en virkelig like eksponert terreng for å trives. Vi gikk Laurdalstind usikret en tåkete, kald og vindfull dag i Mai, og jeg vil ikke akkurat påstå at jeg var kjempehøy i hatten.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bjørndalstindane, Laurdalstind og Gygrastolen (Ænes) er de vanskeligste fjellene i Hordaland, dersom en ser på letteste rute til topps. Juklavasskruna kan nåes via en smal egg, men det må ikke klyves. Jeg kjenner ihvertfall ikke andre fjell med denne vanskelighetsgraden.

Gygrastolen,

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/gygrastolen.html har en luftig toppegg.

Laurdalstind,

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/laurdalstind.html har to luftige kneiker på vei opp ryggen.

Alle disse rutene, inkl. Bjørndalstindane - Juklavass traversen kan gåes solo, usikret, men da bør en være svært trygg på seg selv. Jeg vil nok anbefale at en er to, selv om en ikke går i tau.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt favorittfjell i disse traktene er Geitadalstind - fortoppen til Ulvanosa. En kan spasere opp til Geitadalstind langs ryggen nærmest Ulvanosa, men nordvestryggen er morsom og luftig øverst. Vi så etter om det var mulig å traversere bandet mellom Geitadalstind og Ulvanosa, men det var liten stemning i laget...

Noe for deg, Torgeir ? Du har kanskje allerede klatret i de populære rutene på østsiden?

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/ulvanosa.html

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre aldri vært på tur i området. Jeg har tilknytning til Indre Sogn (Lærdal/Luster), og da blir Jotunheimen nærmeste lekepark :roll: Nå ser jeg at det er på tide å utvide horisonten litt, særlig siden jeg nå bor i Bergen. Byfjellene byr ikke på de helt store utfordringene...

Fjellene ved Rosendal ser meget interessante ut, takker for tips og bilder Arnt :) Det må nok bli en tur eller to nedover der etterhvert. To timers kjøring er jo bare barnematen, en tur til Turtagrø tar jo ca. fem... Jeg elsker klyving og småklatring, men visste rett og slett ikke at det fantes slike fjell i Hardanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gikk den for mange år siden. Startet på Bjørndalsnuten - Jukklevasskruna - Bjørndalstind og deretter bort til Melderskinn (vi var ikke oppom Laurdalstind). Når du kommer bort til Melderskinn møter du en vegg (østvendt og kanskje 100 m høy (?)). Vi fulgte denne veggen litt nordover hvor det går en renne (grad 2-3) til topps. Retur ned normalveien. Vi hadde med tau og litt sikringsutstyr men brukte det ikke. Det er en lang dagstur.

Traveresen mellom Bjørndalstind er forøvrig aller finest som vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Turen Melderskin- Bjørndalstind byr ikke på problemer.

Du kan gå ned fra Melderskin mot NØ og ned til topp som ligger på ryggen, over denne, bak Laurdalstind og inn på ryggen mot Bjørndalstind. Når du står på Bjørndalstind går det ut to rygger, den som går NØ mot Juklevass (som du har gått), og den som går NV som du vil komme opp fra Melderskin. Jeg vil anbefale å gå det på vinterstid, noe som gir en mye stiligere tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal du ha en stilig travers på sommeren, så kjører du inn i Uskeldalen. Parker litt før Akslo og gå inn hengedal foran Akslo, deretter klyver du rett opp på toppen av Akslo og fortsetter traversen opp til toppen av Ulvanosi. Flott tur med fast og fint fjell i motsetning til Bjørndal/Laurdalstindene som er som grushauger å regne og derfor best på vinteren. Du bør ha tau og litt sikringsutstyr. Regn med klatring på grad 4 i korte partier. Retur via T-merket sti, dvs normalveien til Ulvanosi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Får jeg svar her, blir jeg imponert. Dette er ikke akkurat Jotunheimen...

Jeg er forlengst imponert. Takk for svar. Jeg har hatt en vag oppfatning om at Melderskin kan klyves. Det er er nå bekreftet. "Taggen" Ø for Melderskin og taggen NØ for Laurdalstind har jeg også antatt var grei. Men jeg trodde at NV ryggen på Bjørndalstind endte i et stup før hovedtoppen (det var tåke da vi stod der).

Dersom kjentfolkene har noe mer info om akkurat denne passasjen hadde det vært nyttig.

Er enig i at hele denne traversen må være kanontur om vinteren. Det krever nok god form skal en følge dagslyset. Jeg tviler på at jeg hadde villet klatre ned mellom høyeste og laveste Bjørndalstind uten tau under vinterforhold. Jeg formoder at de som går på vinteren sikrer?

Ryggen mellom Laurdalstind og NØ for Laurdalstind (1360+) virker temmelig alpin. Laurdalstind kan kanskje klyves ned, men 1360+ ser styggbratt ut fra de vinklene jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skal du ha en stilig travers på sommeren, så kjører du inn i Uskeldalen. Parker litt før Akslo og gå inn hengedal foran Akslo...

Jeg kikket på GPS kartet, men fant ikke Akslo. Ref:

http://impact.ii.uib.no/arnt/pics/solfj_10ulvanosaH.jpg

er det den store gryta mellom Geitadalstind og Høgeteen, deretter opp på ryggen som går til Høgeteen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ned fra Melderskin kan du rappellere fra toppvarden og ned mot NØ. Vi har også klatret opp denne rennen på vinterstid uten større problemer.

En kompis av meg gikk ned fra Bjørndalstind ut mot NV og ned i Vesle Laurdalen nå i vinter. Han gikk uten tau og det var ikke noe problem. Så du kan nok omgå de bratteste partiene.

Hammeren du nevner som 1360 ved Laurdalstind kjenner jeg ikke til noen som har gått, og den ser bratt ut ja.

Vi legger leir oppe i Bjørndalen eller Laurdalen når vi går traversen på vinterstid, ellers strekker som du nevner ikke dagslyset til. Og du har rett i at vi sikrer. Ta med noen store kiler, og ett par små friends så har du nok.

Akslotraversen:

Jepp, det er den dalen mellom Høgeteen og Geitadalstind du går inn. Navngitt som Geitadalen på kartet.

Du ser traversen bak han karen her: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Fall2002/18.jpg

Samt på tredje, siste bildet på:

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/ulvanosa.html

(Åmvikedalen, June03: Close-up of Ulvanosa and Englafjell seen from Solfjellet). Det er den ryggen du ser midt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du ser traversen bak han karen her:

Jeg kjente godt igjen den karen :roll:

Takker så mye for god info. Du høres lokalkjent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis vår kjære gjest med stor innsikt i Rosendal/Uskedal området fremdeles lytter, så vil jeg gjerne våge meg på et siste spørsmål.

Planlegger også en tur til Blåhatten til sommeren. Siden jeg nå har vært i Bjørndalen var jeg fristet til å gå opp fra Ænes og over Hestabotnpynten og deretter over Juklavasskruna. Det hadde vært kjekt å vite om en må rappellere ned Hestabotnpynten, eller om den lar seg enkelt klyve ned?

Vurderer retur ned til Rundavatnet og deretter ned i Ænesdalen.

Har hørt det går et farbart gjel fra Juklavasskruna rett ned i Ænesdalen, men det ser kanskje ut som om det er en fordel å være kjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det går ett hjortetråkk opp fra Ænes som du kan følge, deretter er det enkelt innover til Hestabotnpynten. Her er det utsatt klyving ned (ikke trivielt). Alternativt kan du prøve å få til en rappell, mulig du kan finne feste.

Ett alternativ til å gå ned innerst i dalen er å ta en overnatting der oppe og deretter fortsette ut dalen på motsatt side, over Gygrastolen og ned igjen.

Du får ta med deg Jan Frode, han har vært ute på tur en dag før, og kan vel være til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du får ta med deg Jan Frode, han har vært ute på tur en dag før, og kan vel være til god hjelp.

Ja, det var JF jeg hadde i tankene mht denne researchen. Vi har snakket om å ta Melderskin - Bjørndalstindane turen.

Fortell nå hvem du er :oops:

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Torgrim:

Eg har "for lenge sidan" fått forklart vegen ned til Ænes fra Juklevasskruna men hugsar ikkje korleis det var. Kontaktar du Kvinnherad Turlag (avdeling under Bergen) så får du nok heilt sikkert kontakt med personar der som kan hjelpa deg vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.