Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøspader


lel

Anbefalte innlegg

Annonse

Black Diamond D3 er min favoritt. blk_dimnd_deploy3shovel.jpg

+ ekstremt rask og enkel å forlenge

+ metall; mer solid i hard snø (skred)

+ kort skaft gir god kraft i utgraving

+ relativt beskjeden bladstørrelse er mer håndterlig og tar mindre plass i sekken

+ huller til å lage skikjelke

+ bøyd skaft og blad; veldig fin å grave ut snøhuler med, eller shape hopp

+ robust

- ikke så enkel å bruke til å stikke ut blokker av snø pga buet blad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Diamond er veldig bra spader. De leveres i flere størrelser avhengig av hva de skal brukes til

Til snøhule vil jeg anbefale disploy, da denne har et bøyd skaft og blad. Selv har jeg en transfer,stor moddel. De ekstra cm på skaftet

setter man pris på når man kommer litt opp i åra.Disse selges bla på sportsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-RM og Ragnar, hvor selger de disse? Jeg må ha en som er god til å lage snøhuler.

Hei !

Når jeg er på snøhuletur har jeg, foruten spaden, også med en snøsag som er uhyre effektiv til å lage/sage ut inngangspartiet og blokker med. Jeg kjøpte den for mange år siden og tror ikke den er i handel i dag. Men en litt stor grensag til hagebruk kan sikkert brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til snøhule vil jeg anbefale denne spaden fra Rottefella. Den flytter ikke like mye snø som de ovenfor, men den har buet blad som gjør det enkelt å forme taket. Jeg syntes også at denne er bedre i hard skredsnø enn moderne "plastspader". Hvis jeg bare skulle bygget hopp i lia så ville jeg nok valgt en annen en.

post-387-13347451363_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G3 spada mi fungerer bra til snøhulegraving, blandt anna nettopp fordi skaftet er passe kort (men også enkelt kan forlengast så den blir lang). Bladet er meir solid enn på Rottefellas klassiske "rød" spade (den er også god, men litt mindre). Har også sansen for mange av Black Diamond sine spader, men bladet er gjerne litt smalare enn på G3.

Har mindre gode erfaringer med plast/kompositt spader, t.d. Lifelink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store moddelene til BD er større enn G3 paden.

Det mest opptimale hadde vært og hatt deployen til snøhulegravingen og Transer for å flytte vekk snøen

Legger ved link.

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=list&table=PRODUCT&func_id=X&template=loop_cat_list&txt=spader-skredsøker-overleving

forsåvidt enig der, i en skredsituasjon blir det bare bruk for en eller to kvasse mindre spader. Det er alltids en fordel, om en ferdes i gruppe, å ha utfyllende utstyr. Så en-to transfer i gruppen kan nok være en veldig stor fordel. Man blir stående så tett at om de bak som skal fjerne snøen har lengere skaft, så går arbeidet mye smidigere.

robuste spader til graving har kortere skaft, spissere og smalere blad, en geometri som vil være sterk mot bøying osv. Snøflyttere trenger ikke være så robuste, så de har tynnere gods men bredere blad og lenger skaft. Veier omtrent det samme. Jeg vurderer å kjøpe meg en spade til som kan være med i bilen til bygging av hopp og utgraving når mange i gruppa har gravespader, men jeg er usikker på hvilken valget faller på. Blir vel til neste sesong.

Jeg kjøpte min BD D3 på utebutikken i trondheim (ute.no) men jeg vet de selger D7 (større versjon) på vpg i oppdal (vpg.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor selger de denne? Den ser bred og tverr ut, hvordan er den i hard snø?

Fungerer bra i hard snø, bladet er "knallhardt" og tåler det meste. Er det veldig hardt er det bare å vinkle bladet slik at eit av hjørnene får hogge. Det breie bladet kombinert med teleskopstaget gjer at du får med utruleg mykje snø i kvart spadetak. Vil absolutt anbefale ei stor spade som dette (eller evt BD sin versjon som er ganske lik) i forhold til mindre spader. Hovedgrunnen er å kunne spa snø kjapt, enten det er snøhule, kuldegrop, snøhauger, skred eller anna.

Kjøpte den via Telemarkpyrenees.com. I Norge virker det som 7Blåner er importør. Selges blandt anna av Sport1 og VPG:

http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=1158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg de fleste turfolk ønsker å ha en spade . De færreste har en spade til graving av snøhule og en annen til nødbruk.

Jeg tror derfor at man må tenke seg en til alt . Hva skal du bruke spaden til ?

Graving av snøhule , grave kuldegrop til telt på vinteren, levegg , nødbruk i skred, bygge hopp ?

Det er mange bruksområder , som kan være lurt å bli litt bevisst på .

I Norge har vi mye vind , og mange steder skiftende temperatur. Dette bør ha innvirkning på valg av spade .Jeg tenker at noen av disse momentene er viktig. Det er stor forskjell på Norge og Alpene eller nord Amerika ift. vind og snøens beskaffenhet .

Bladet må være av metallegering . Lett aluminium er litt for spedt i mine øyne. For å klare å grave i hardpakket vindblåst snø , kreves det noe annet enn plast i spaden . Prøv å stikke søkestang i hardpakket snø , og grav ut snøhulen eller kuldegropen i slik snø ,så skjønner man hva som kreves.

Skaftet bør være solid , og gjerne teleskop . Noen spader har dårlige låse-mekanismer til telskop skaft.Teleskop skaft gjør det mulig å både grave stående , samt trange steder som snøhule. Spaden bør være så rett som mulig da den 95 % av tiden ligger i ryggsekken på tur. Jeg foretrekker derfor spader som ikke er så egnet til å flytte store mengder snø . Den stjeler imidlertid ikke så mye plass i ryggsekken.Bøyde spader gjør det.

Jeg bruker ofte spaden som underlag for kokeapparat om vinteren (på snø).Dette for at brenneren ikke synker ned i snøen. Plastspade er derfor uegnet, igjen !

Vekt : For meg bør ikke spaden veie mye over 600 g.

Skaftet bør være solid.

Type :

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_68_80&products_id=357

Denne har jeg god erfaring med . Den innfrir de fleste av mine krav. Spaden er ikke like solid som Rottefella sin . Jeg tror derfor i hard snø , at den funker dårligere. Den har akseptabel vekt, har håndtak øverst på skaftet som kan vendes 90 grader. Den har 2-3 lengder på teleskop funksjonen ,som gjør den egnet både til snøhulegraving og stående graving.

Rottefella /Witco: All round spade av god kvalitet. Den spaden jeg har klart mest erfaring med. Solid , og holder røft bruk. Den er faktisk også ganske lett . Den bygger lite i sekken. God solid låsemekanisme , konge inne i snøhule.. Det er ikke teleskopstang , og den flytter lite snø .Vinglete håndtak ved tunge bører. Treskaft er ikke alltid hensiktsmessig.

Har også erfaring med spade i plast kjøpt på Oslo Sportslager i fjor på salg . Husker ikke navnet på den , og finner den ikke på nettet . Den var lett ,med teleskop. Dårlig låsemekanisme mellom skaft-blad , og altfor skjørt blad i spaden . Denne kan ikke anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng Andreas. Dersom man graver i fred og fordragelighet , og spaden ikke er sterkt nok, hvordan blir det da når man er stresset og må grave fort ?

Har et tilleggsoeng som er tidligere nevnt . Life- Link lager snø- sager som veier like lite som en brødskive. Den tar veldig lite plass- og fungerer helt utmerket. Den er super egnet til å grave ut le- blokkker, eller i snøhule kombinert med metallspade. Når snøen er hard nok -blir det vanskelig selv med spade . Den er sikkert å få kjøpt i Norge også.

http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=203

http://www.barrabes.com/barrabes/product.asp?pf_id=19990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng Andreas. Dersom man graver i fred og fordragelighet , og spaden ikke er sterkt nok, hvordan blir det da når man er stresset og må grave fort ?

Har et tilleggsoeng som er tidligere nevnt . Life- Link lager snø- sager som veier like lite som en brødskive. Den tar veldig lite plass- og fungerer helt utmerket. Den er super egnet til å grave ut le- blokkker, eller i snøhule kombinert med metallspade. Når snøen er hard nok -blir det vanskelig selv med spade . Den er sikkert å få kjøpt i Norge også.

http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=203

http://www.barrabes.com/barrabes/product.asp?pf_id=19990

Jeg fikk Voile XML spaden i Portland for USD 22? på REI - desverre litt kort men håper den kan byttes ut med teleskop-skaft. Veier ingenting, solid, osv., kjøpte samme søker. Voile lager noen utrolig solide produkter da (mine 75mm bindinger bl.a.). Jeg har ikke lyst til å tenke på hva forum medlemer betalte fore sine life-link, BD osv greier....Norske priser suger http://www.voile-usa.com/ :)

Gjennomsnittsprisen på spader i USA via REI, Backcountry osv er circa 30-50 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Voile mini shovel. Genial spade. Relativt stort metall blad som er buet i kantene så du får flytta endel snø med den. Teleskopskaft så du kan velge om du vil ha den lang eller kort ettersom hvor du graver.

Har brukt den til å grave ut store isete blokker til levegg og grave snøhule. Veldig allsidig spade etter min mening.

z_Voile-Mini-Shovel-TH.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min ortovox professional (den hakket under expert), som er den de selger på xxl, har et par "detaljer" som er bedre enn den i testen i Fjell og Vidde: Blad i aluminium istedenfor plast, samt et grep rundt skaftet i et skumaktig materiale som gir bedre grep og ikke leder kulde. Vet ikke om jeg/xxl har en gammel/ny/annen utgave??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.