Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av reinskinn


ben

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg reinskinn for første gang før jeg nå skal sove ute på fjellet noen netter. Det jeg lurer på er om man skal pakke skinnet med pelsen inn eller ut på ryggsekken under vandringen? Mvh meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
"Pelsen skal alltid mot det kalde/våte, akkurat som reinsdyra har de på!"

Nå skal det dog nevnes at reinen aldri har prøvd å gå med pelsen inn...

(Fritt etter Peter Wessel Zapffe)

Sant nok! Men det er gjerne en god grunn til det, tror du ikke?

Hvis du har skinn som er klint på noe form for impregnering på huden så er det sikkert lurt å ha innsia ut... Bruker ikke annet enn ubehandlede skinn så jeg tenker aldri på at andre gjør noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Trodde neimen ikke det var så mange som bekjente seg til hårutismen... ;-)

Impregner skinnet, rull det med håra inn og legg det FOR ALL DEL med håra opp når du ligger på det. Da har du lagt et godt grunnlag for et lykkelig friluftsliv. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Trodde neimen ikke det var så mange som bekjente seg til hårutismen... ;-)

Impregner skinnet, rull det med håra inn og legg det FOR ALL DEL med håra opp når du ligger på det. Da har du lagt et godt grunnlag for et lykkelig friluftsliv. God tur!

Hvorfor det når det funker enda bedre med håra ned... Varmere, lenger holdbarhet, lettere og mindre hår i kaffen. Forøvrig er jeg med på ønskene om en god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det når det funker enda bedre med håra ned... Varmere, lenger holdbarhet, lettere og mindre hår i kaffen. Forøvrig er jeg med på ønskene om en god tur :D

Herregud for en uttalelse!

. æ e fra kautokeino, å æ e samisk. på finnmarksvidda kan man vel si at vi har en viss erfaring med å sove på reinskinn.. hvis du vil ha det comfortabelt å fint så ligger du med hårene opp.. Hvis du e en søring som trur du vet alt. Da kan du legge deg som en fjott, med hårene ned å tru du gjør nokka virkelig smart.. du ser ingen sama som ligger der som et naut me hårene på skinnet ned.

Når æ e på fjellet ruller æ det me hårene inn. dette fordi: Snø og sørpe fester seg ikke mellom hårene. og siden mine skinn kun e tørka, da e det et fettlag under sånn at dem ikke trekker vann.

Kos deg med dine gode ideer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger da ikke ta sånn på vei... De samene jeg kjenner har som regel mange skinn med på tur. Det nederste laget legger de med håra ned, øverste lag med håra opp. Det finnes vel mange veier til Rom... Foresten godt poeng med at ikke snø og sludd skal feste seg i håra. Men hvorfor er det mer komfortabelt med håra opp?

En annen ting. Hvis noen har gjort noe på en bestemt måte i 100år, er det dermed sagt at det er den eneste rette måten å gjøre det på?

Et annet poeng. Var i militæret sammen med en same. Han brukte skinnet med håra opp, så jeg spurte hvorfor? Det var penere å se på sa han. Det var ikke så nøye med å prøve å ta vare på skinnet, han byttet hvert år uansett. Desuten solgte han de han hadde brukt et år for 200kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en uttalelse!

. æ e fra kautokeino, å æ e samisk. på finnmarksvidda kan man vel si at vi har en viss erfaring med å sove på reinskinn.. hvis du vil ha det comfortabelt å fint så ligger du med hårene opp.. Hvis du e en søring som trur du vet alt. Da kan du legge deg som en fjott, med hårene ned å tru du gjør nokka virkelig smart.. du ser ingen sama som ligger der som et naut me hårene på skinnet ned.

*dætt av stolen*

Vanvittig bra! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og ligger på skinnet med hårene opp. Det fordi jeg ikke vil fryse. Og ja, jeg har prøvd å snu skinnet, det er like kaldt som ett vanlig liggeunderlag.

Tja, det er altså ikke min erfaring. Men hvem vet, finnes det forskning på dette tro? Lurer på om det ligger mye mentalt i dette også, vi mennesker er som regel sånn at det vi er "vokst opp med" forsvarer vi til "the bitter end." Tror denne diskusjonen er omtrent som å diskutere hvor langt et tau er...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnet skal rulles med håra inn, det er vel etablert ovenfor allerede. Viktig er også at du starter å rulle i riktig ende. Hårene vender nemlig en bestemt vei, så hvis du ruller i feil retning vil mange hår knekke. Reinsdyrhår er nemlig litt "sprø". Husker ikke i farta om du må starte ved hode-enden eller ikke, men det bør vel være mulig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er altså ikke min erfaring. Men hvem vet, finnes det forskning på dette tro? Lurer på om det ligger mye mentalt i dette også, vi mennesker er som regel sånn at det vi er "vokst opp med" forsvarer vi til "the bitter end." Tror denne diskusjonen er omtrent som å diskutere hvor langt et tau er...?!

Jeg bruker skinnet stort sett bare når det er mange minus grader. Grunnen til at reinskinn er varmt er fordi hårene har luftlommer som isolerer, Da hjelper det ikke å legge skinnet oppned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnet skal rulles med håra inn, det er vel etablert ovenfor allerede. Viktig er også at du starter å rulle i riktig ende. Hårene vender nemlig en bestemt vei, så hvis du ruller i feil retning vil mange hår knekke. Reinsdyrhår er nemlig litt "sprø". Husker ikke i farta om du må starte ved hode-enden eller ikke, men det bør vel være mulig å se.

Ja hårene vender en bestemt vei, men forskjellige veier etter hvor på kroppen hårene sitter. Så uansett hvilken vei du ruller så vil det alltid være partier der hår ligger andre veien, så jeg kan ikke forstå hvor du har dette fra.

Jeg bytter på å rulle skinnet med hårene ut og med hårene inn. Det fordi jeg vil ha skinnet godt og mykt. Ruller jeg det samme vei så blir det stivt og det bråker for mye til mitt bruk.

Men som sagt ovenfor så er det vel like mange meninger som antall skinneiere, akkurat som antall hundeeiere så er det like mange og ulike meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.