Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelser på Berghaus Vulcan ryggsekk


alw

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger en sekk med litt større kapasitet enn den jeg har nå (60l), og har i den anledning kikket en del på en sekk ved navn Berghaus Cyclops 2 Vulcan. Etter det jeg har forstått, er dette en god og robust sekk med et behagelig bæresystem, men som jeg desverre ikke har kommet over i norske butikker.

Fant den på www.cotswoldoutdoor.com, men det åpenbare spørsmålet er hvilken størrelse på sekkens ryggparti (2, 3 eller 4) jeg trenger.

Jeg er relativt liten av vekst (rundt 165cm på sokkelesten), men kommer forhåpentligvis til å skyte litt i været i løpet av de neste årene. Derfor er det viktig at sekken passer meg både nå og om anlagsvis 5-6 år, da jeg forhåpentligvis er sånn noenlunde ferdig utvokst :)

Som sagt, så er det tre størrelser på ryggsekken; 2, 3 og 4.

Synes å huske at jeg leste et sted at målene for de ulike størrelsene var omtrent slik:

Størrelse 2 : 163-173cm

Størrelse 3 : 173-183cm

Størrelse 4 : 183-193cm

Størrelse 4 er åpenbart ute av bildet, men vil det være mulig/forsvarlig for en person på min (nåværende) høyde å gå for størrelse 3?

Eller vil dette kun resultere i mye ubehag under bæring?

Setter enorm pris på tilbakemeldinger, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alw !!

Jeg har i de senere år gått med en Berghaus Cyclops II Vulcan og det er den desidert beste sekken som har hengt på min rygg når det gjelder bærekomfort.

Sekken er litt tyngre enn de andre sekkene jeg har, men bærekomforten oppveier vektforskjellen.

Øverst på ryggstykket sitter det en liten hvit lapp hvor det står cyclops 2. Om det henspiller på størreslen kan jeg ikke si, men jeg har målt ryggstykket fra øverst (fra opphengshempen) til nederst på bæreputen til 50 cm. Selve bæreputen (den største og nederste) måler 38 cm.

Jeg er 175 cm høy og sekken sitter som støpt på min rygg uten at hoftebeltet eller remmer glir ut av stilling hvilket er en ulempe både ved en Fjellrevensekk og en Beganssekk jeg også har.

Jeg har ikke målt volumet, men vil tro at det dreier seg om minst 8o liter når de to avtagbare sidelommene regnes med. Lommene kan tas av og kobles sammen til en dagstursekk.

Stoffet i sekken er meget sterkt. Det er vel bl.a. derfor den brukes av militære spesialstyrker både her i landet og i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Jeg vil ut i fra målene på sekken din gå ut i fra at du kanskje har størrelse 3..?

Uansett, hvis den passer din rygg og høyde, vil den forhåpentligvis også passe meg sånn noenlunde, i og med at høydeforskjellen ikke er så veldig stor.

Jeg får vel bare bestille og se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergahus Vulcan som må være nærmere 20 år nå, og fortsatt ser relativt ny ut, så kvaliteten er det ingenting å si på. Men det er enkelte ting som alltid har irritert meg. Lokket er ikke justerbart, så har du sekken virkelig full blir du gående med lokklomma i bakhodet. Snølåsen på min sekk har alltid vært umulig å stenge skikkelig på grunn av friksjon i stoffet, mulig dette er blitt bedre. Bærereimene synes jeg også er litt smale. Likevel regner jeg med sekken blir med meg i 20 år til, fordi ingenting av dette er nok irriterende til at det rettferdiggjør kjøp av ny sekk. (Syns jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.