Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Lavvu


lel

Anbefalte innlegg

Annonse

Har sovet i en lavvu en kompis eier, men vet ikke hvilken moddel det er men det ligner på Helsport Varanger lavvu, 8-10 pers. Var på tur i høst oppe på Finse og da bøyde stangen seg og teltstoffet revnet to steder. Det skal sies at det blåste en god del da, men vi hadde satt opp alle barduene på de to nederste radene.

Ellers har teltet funget topp både sommer som vinter. Dette har også skjedd med klassen min da vi skulle sove i rondanene. Så min erfaring er at lavvu har ingen plass på et fjell å gjøre, men kan anbefale det sterkt på lavlandet sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet i en lavvu en kompis eier, men vet ikke hvilken moddel det er men det ligner på Helsport Varanger lavvu, 8-10 pers. Var på tur i høst oppe på Finse og da bøyde stangen seg og teltstoffet revnet to steder. Det skal sies at det blåste en god del da, men vi hadde satt opp alle barduene på de to nederste radene.

Ellers har teltet funget topp både sommer som vinter. Dette har også skjedd med klassen min da vi skulle sove i rondanene. Så min erfaring er at lavvu har ingen plass på et fjell å gjøre, men kan anbefale det sterkt på lavlandet sommer som vinter.

Rart at ikke samene har oppdaget det etter mange hundre års bruk :evil: Har sovet en del i lavvu og det er stor forskjell på kvaliteten. Søringlavvuer tåler vind dårlig, mens kvalitetslavvuer fra Venor og TentTipi(tidligere Moskoselkåtan) tåler en god del vindt. Mulig de siste toppmodellene til Helsport har blitt bedre, ser de har gjort det bra i test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Varanger 4-6, og er meget godt fornøyd med den. Den ble også testvinner i villmarksliv. Til 2 voksne og 3 barn, tror jeg du bør satse på en som er beregnet på 6-8. Tommelfingerregelen er gjerne: trekk fra 3 i antallet produsenten oppgir som anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.