Gå til innhold
  • Bli medlem

Para Ranger vs. Recon Pack


LightN

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg sekk, og har kikket på Para Ranger og Recon Pack fra Norrøna..

Men, ønsker tilbakemeldinger fra folk som har prøvd en av dem eller begge på hvilken jeg burde velge.

Hva er fordelene/bakdelene med PR kontra RP og omvendt?

Setter stor pris på svar (samt tips til hvor den kan anskaffes rimeligst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De største forskjellene er jo at Recon Pack har pakkramme, mens Para Ranger er anatomisk. Noe mer utdypende vet jeg ikke.

Har desverre ikke prøvd Para Rangeren, men har et svært godt inntrykk av Recon Packen. Grei å bære selv med over 60 kilo i, det er jaggu ikke mange sekker man kan si det om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte på para ranger etter lengre tids leting, og er storfornøyd med den sekken.

Sekken er slitesterk, har mange gode løsninger og ikke minst mange innstillingsmuligheter som gjør

at sekken sitter som støpt på ryggen.

Synkronsystemet er også et stort pluss.

Ulempen med sekken er at den er litt tung, tror den veier rundt 4 kg.

Kjenner ikke så veldig godt til recon sekken, men antar at sekkene er ganske like hvis en ser bort fra

at para er anatomisk og recon er pakkramme. Pakkramme sekker tåler mye mere vekt en anatomiske sekker.

Lykke til :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Para Ranger på en ukestur. Synes den hadde mange fine detaljer, men dessverre litt for lang i ryggen for meg. Tror den er anbefalt for kroppslengder fra 175 cm og opp og det kan nok stemmer. Jeg er 172 cm og har ganske kort rygg.

Det er ingen problemer å borre opp nye hull lengere nede på skinnen. har en kompis som er 165 som fikk borret opp nye hull på sin. han er en skikkelig villmann med oppmot 100 døgn i året på fjellet.. så når han er fornøyd er det vanligvis bra greier..

- Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Para Ranger for litt over ett år siden. Jeg er var veldig fornøyd inntil nylig. Sekken er god å bære, har mye volum, og gode festemuligheter. Men denne fredagen skulle jeg ha med meg madammen på helgetur i fjellet. Sekken veide ca 20 kg. Da jeg skulle løfte sekken ut av bilen, tok jeg tak i høyre skulderreim og løftet den ut. Ett sekund senere stod jeg med skulderreima i den ene hånda, mens sekken lå på bakken. Plastdelen som fester skulderreima hadde knekt slik at reima ikke hang på plass mer. Ved nøyere inspeksjon så jeg at den samme plastdelen som festet den venstre reima hadde sprukket, og var også på vei til å ta kvelden. Jeg skal tilbake til sportsforretningen hvor jeg kjøpte den, og bytte den så snart som mulig. Dersom det er mulig vil jeg garantert bytte den til en recon pack!

Det var jo flaks dette skjedde før vi hadde begynt turen. Det hadde vært en ufornøyelig opplevelse dersom dette hadde skjedd en dagsmars inn i skauen...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at man ikke skal løfte en fullastet ryggsekk etter skulderreima. Hvis du ser etter på sekken din er det en stropp midt mellom skulderremmene oppe på sekken som er beregnet til dette.

Jeg har selv hatt Para Ranger i flere år nå, og kan ikke få fullrost denne sekken.

Smarte løsninger, god bærekomfort, og egentlig alt man kan vente av en sekk på denne størrelsen og i denne prisklassen.

Tviler egentlig på at du får reklamert på at skulderremmen har røket hvis du sier at du løftet sekken etter denne.

Det er en ganske vanlig feil blandt sekkebrukere at de løfter etter skulderremmen. Men det skal ikke gjøres, og dekkes vanligvis ikke av garantien.

Men det er jo lov å prøve, så lykke til.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om den lille spenna på toppen av skulderreima, er et gammelt inf. jeger-triks å surre denne inn med elektroteip da den kan ryke under tung belastning. Dette er samme for alle pakkrammesekkene brukt av Forsvaret, men spesielt Cato Ringstad da deres ser ut til å være laget av flatbrød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar :)

Da blir det nok innkjøp av Recon Pack om ikke så lenge, må bare spare opp litt penger først.. 4700,- er mye for en sekk, men håper og tror jeg vil ha igjen for investeringen i form av bærekomfort på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men etter min mening er recon pack for "spesiellt interesserte". Jeg har den og bruker den de gangene jeg skal bære ekstra mye, men for "vanlige" turer finnes det etter mitt syn bedre valg. Du må tenke på at recon pack`en er tung, den veier opp imot fem kg, det er fort mye ekstra på en ukestur med 20 kg i sekken. Para ranger har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang, men etter min mening er recon pack for "spesiellt interesserte". Jeg har den og bruker den de gangene jeg skal bære ekstra mye, men for "vanlige" turer finnes det etter mitt syn bedre valg. Du må tenke på at recon pack`en er tung, den veier opp imot fem kg, det er fort mye ekstra på en ukestur med 20 kg i sekken. Para ranger har jeg aldri prøvd.

Det ble jo nevnt lenger oppe her at para-ranger veide 4 kg. På ukestur med 20 kg vil jeg heller ha en fem-kilos sekk med ramme, enn en anatomisk på 4 kg. Har kun prøvd cato ringstad sin recon pack, og kan skrive under på at denne er dårligere enn norrøna. Vi hadde begge deler i laget i min tid som jeger i forsvaret, og norrøna skilte seg ut på bærekomfort og kvalitet.

To relativt viktige moment på en sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nettop de samme erfaringene jeg har gjort meg etter et halvt år med Jeger-tjeneste i forsvaret.. Brukte Norrøna sin Recon-Pack (eldre modell), og den var langt bedre enn andre storsekker jeg har fått utlevert..

Det jeg lurte på var hvilke fordeler jeg vil ha ved å velge pakkramme fremfor anatomisk.. Skjønner at den tåler mer vekt, men er det andre fordeler eller evt. ulemper som gjør at jeg absolutt burde gå for, eller ikke gå for Recon fremfor Para..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel er at du kan fjerne sekken fra meisen og bruke meisen til å bære tunge ting - bilbatterier, sementsekker etc. Dessuten beholder en pakkrammesekk formen bedre når den er tungt lastet, og man får en glipe mellom rygg og sekk slik at man får litt lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt begge og ville uten tvil valgt Para Ranger framfor Recon Pack, da Para har mye bedre bærekomfort ved "normale" bører. Gikk en uke med en Para på 30-35 kg. Etter å ha brukt den første dagen til å tilpasse sekken, tenkte jeg nesten ikke over at jeg hadde den på ryggen.

Ved "tunge" bører, feks 50 kg, er nok ReconPack bedre,

men jeg gidder ikke dra på tur med en så tung sekk uansett. Drar ikke til fjells for å ha det jævlig.

Jeg har ikke prøvd det nye synkroflex bæresystemet til ReconPacken. Det er sikkert mer komfortabelt enn det gamle pakkrammesystemet.

Mitt tips blir uansett: Para Ranger

Som noen har nevnt tidligere, finnes det andre sekker som kan være like bra og som veier mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg har brukt begge og ville uten tvil valgt Para Ranger framfor Recon Pack, da Para har mye bedre bærekomfort ved "normale" bører. Gikk en uke med en Para på 30-35 kg. Etter å ha brukt den første dagen til å tilpasse sekken, tenkte jeg nesten ikke over at jeg hadde den på ryggen.

Ved "tunge" bører, feks 50 kg, er nok ReconPack bedre,

men jeg gidder ikke dra på tur med en så tung sekk uansett. Drar ikke til fjells for å ha det jævlig.

Jeg har ikke prøvd det nye synkroflex bæresystemet til ReconPacken. Det er sikkert mer komfortabelt enn det gamle pakkrammesystemet.

Mitt tips blir uansett: Para Ranger

Som noen har nevnt tidligere, finnes det andre sekker som kan være like bra og som veier mindre...

Mye enig med deg ja. Inntil 25 kilo => Para Ranger "best i væla". Over 25 kilo => Recon Pack, har jeg sjøl gått 12 mil på ski med 36 kilo i.

Hver til sitt bruk! Og begge er bra sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at man ikke skal løfte en fullastet ryggsekk etter skulderreima. Hvis du ser etter på sekken din er det en stropp midt mellom skulderremmene oppe på sekken som er beregnet til dette.

Den dagen jeg ikke kan løfte sekken min med 20 kilo i uten at skulderreima ryker da blir det bråk! Det er for eksempel ganske vrient å få sekken opp på ryggen ved hjelp av dette "løftehåndtaket" som er sydd inn. Og ikke er det et bord overalt som man kan løfte sekken opp på med håndtaket før man trer seg inn i skulderremmene heller.

I løpet av de årene jeg har gått på tur med sekker som har veid langt mer enn det de burde har jeg aldri funnet skader ved innfestingen av skulderremmer, og jeg løfter ALLTID sekken mine opp på ryggen ved hjelp av skuldereima!

Og jeg som trodde Norrøna lagde slike flotte produkter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet ut Norrøna Nansen 100liter med opp til 28 kg på en firedagers tur på 2000-metere i Skjåk-fjellene for tre uker siden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12026&highlight=

Den var usedvanlig komfortabel. Sekken er optimalisert for bærekomfort og lav egenvekt, og må ikke behandles skjødesløst.

Gunnar

Fjellfoto-webside: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Recon og er godt fornøyd med den. Det er en stor sekk, men tar du av sidelommene er den ikke større enn at du får brukt den på helgeturer også. En forskjell på RP vs. PR som ikke er nevnt her er at Para Ranger har en åpning i front av sekkeposen. Har ikke prøvd begge sekkene men kan trygt anbefale Recon. Det er en god sekk. Det eneste jeg kunne tenkt meg annerledes er at reimene på sekken kunne vært litt lengre så det var enklere å feste mer utstyr, får bare akkurat plass til f.eks. Ajungilak Bamse.

PS: Sekkeposen er ikke avtagbar på Recon Pack slik som den er på endel andre pakkrammesekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro, Gregory Denali Pro!

Har du gryna, så finnes det ingen bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg testet ut Norrøna Nansen 100liter med opp til 28 kg på en firedagers tur på 2000-metere i Skjåk-fjellene...

Vil du dele noen flere detaljer om hva du synes om Nansen-sekken din?

Jeg kikket på 100-literen i dag, og synes den hadde en del fiffige detaljer, veide lite, kostet ikke alt for mye, var pen å se på og ikke minst satt som støpt på ryggen. Vurderer å kjøpe en, men ønsker litt mer informasjon om erfaring fra bruk, ettersom den er såpass ny på markedet.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du dele noen flere detaljer om hva du synes om Nansen-sekken din?

Jeg kikket på 100-literen i dag, og synes den hadde en del fiffige detaljer, veide lite, kostet ikke alt for mye, var pen å se på og ikke minst satt som støpt på ryggen. Vurderer å kjøpe en, men ønsker litt mer informasjon om erfaring fra bruk, ettersom den er såpass ny på markedet.

Mvh Martin

Martin,

På en sekk for stortur opplever jeg det er to ting som veier 90% i vurderingen - bærekomfort ved tung bør og volum. Dette tilsvarer understell og hestekrefter på en sportsbil. Jeg skal konsentrere meg om den første faktoren (Nansen finnes som kjent i 80 og 100 liter for herrer - større bør den ikke bli, gitt sekkens minimalistiske intensjon).

Jeg har ikke prøvd alle verdens storsekker, men Norrøna Nansen er den mest komfortable storsekken jeg har brukt. Jeg tror dette skyldes at (i) skulderremmene er velplasserte og ikke overdrevent brede (som på Bergans Alpinist), (ii) det leddede bæresystemet i korsryggen som gjør at sekken jobber med snarere enn i mot hoftebevegelsene, (iii) at vektarmen er begrenset ved at sekken presses godt inn mot ryggen (muliggjort av hodeforsenkning i overkant av skulderremmene), (iv) justerbar rygglengde (det er det mange fabrikanter som har), og (v) kombinasjonen av disse faktorene.

Jeg liker også (vi) måten man kan justere hoftebeltet, (vii) at hempene på sekken slipper før de ryker, (viii) at lokket kan heves (skulle bare mangle), (ix) at det er lite eller ingen knirk i sekken, (x) at det lar seg gjøre å booste volumet ved å sette på to sidelommer og en baklomme (brukte baklomme på til stor nytte på Skjåkfjella rundt https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12026&highlight= med lett tilgang til lunsj og skiftetøy), (xi) at det finnes en vertikal glidlås bak og ganske høyt på sekken med lett adgang til hovedrommet, (xii) at det er mulig å hekte opp underlag/telt under sekken (noe som nok ødelegger balansen i sekken, men som kan være en nyttig mulighet å ha), (xiii) at sekken har snølås (skulle bare mangle), (xiv) komprimeringsmuligheter i siden som også fungerer godt til feste av ski, og - ikke minst - (xv) at topplokket lar seg omgjøre til en romslig og komfortabel rompetaske (veldig nyttig når sekken settes igjen på toppbestigninger).

Jeg er også fasinert av muligheten for å bruke Nansen 100 med en integrert pulk-løsning som skissert av en designstudent ved Høyskolen i Akershus (s. 11: http://www.hiak.no/neted/upload/attachment/site/group1/pd_ma_eksamen_2007.pdf ) Det gjenstår å se om dette er noe Norrøna vil produsere.

Sekken har - til mitt bruk - en overflødighet og to mangler.

Jeg har aldri hatt bruk for den horisontale glidelåsen som nesten alle fabrikanter av store sekker mener er nødvendig. Her kunne man spart vekt, eller brukt vekten på andre mer nødvendige steder.

Dermed er jeg over på en mangel ved Nansen-sekken: For å spare vekt har man valgt å bruke en tynnere nylonkvalitet (riktignok ripstop - men som jo er en utvetydig innrømmelse av at stoffkvaliteten egentlig er i tynneste laget) i den øverste 2/3 av sekken enn i den laveste 1/3. Dette gjør sekken sårbar for skibæring (bindinger, stålkanter) langs med sidene av sekken. Sekken har heller ingen stopplomme som hindrer skiene fra å gnisse opp og ned innenfor de to kompresjonsremmene som finnes på hver side av sekken. Jeg fikk en cm rift som følge av dette, som jeg reparerte med dukttape. Likefullt irriterende. Kjøper du denne sekken er det bare å sette på dukttape med en gang i den sonen der binding/stålkanter vil gnisse.

Fabrikantløsningen er å bytte ut den tynnere nylonkvaliteten på sidefeltene i sekken med den tykkere kvaliteten man har brukt i sekkens bunn (sømstrukturen legger opp til at dette er en enkel operasjon som ikke krever design-endringer). Dette vil øke vekten på sekken noe, men svært lite om man ofrer "soveposeglidlåsen" i bunn av sekken. Forøvrig oppfatter jeg ikke de to glidelåsene på sekkeposen som sårbare - den øverste vertikale i enda mindre grad enn den nederste horisontale. Derimot gjenstår det å se hvor robust sømmene for festeskinnene til side- og baklomme er. Nansen 100 er uansett ikke en sekk man pælmer fra seg i steinrøysa eller sender uten plastovertrekk på fly.

En siste mindre mangel er fraværet av D-ringer på skulderremmene til feste av karabinkrok, fløyte , GPS etc. Dette er et mindre offer på minimalismens alter, men helt unødvendig gitt hvor mye funksjon man ville få igjen for mer-grammene.

Konklusjon: Jeg er villig til å tilgi mye om en sekk ivaretar sin basisfunksjon som er komfortabel transport av vekt og volum. Norrøna Nansen 100 gjør dette med glans på min rygg. En 28 kg sekk virker - say - fem kilo lettere.

Nå er det ikke så mye som behøver å tilgis med Nansen 100 heller: Det skal ikke mere til enn at man forskyver balansen mellom robusthet og lav egen vekt en smule i favør av førstnevnte, og bytter ut sidefeltene med den mer robuste nylonen man har brukt i sekkebunnen. I mellomtiden får vi forebygge gnisningsslitasje med dukttape.

Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.