Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telemarkutstyr, topptur og trekk.


pettrus87

Anbefalte innlegg

har kjøpt meg brukte Rossignol B3 Bandit ski. Fikk dem ganske billig så jeg bare kjøpte dem. er disse ok for topptur og i trekket? Syns de virka litt tunge men...er ikke så erfaren så jeg er litt usikker:P

Så må jeg kjøpe meg bindinger, har tittet på cobra R8. står mye bra om de. Men har ogs ålest at det er ikke så bra med høy binding...syns disse bindingene virka litt høye..men jeg er usikker:P Må ha litt hjelp:P

Staver er i boks, men støvel? Hvliken type telemarkstøvel bør jeg statse på?

Og så lurer jeg på hvliket type feller jeg skal kjøpe meg...? Hvliket feller er bra for disse breie skia?

takker=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B2 eller B3 vurderte jeg til toppturer selv nylig pga god pris, skal være meget bra begge, gode allround egenskaper. Stive ski. kanskje vel stive hvis du er nybegynner? (vet ikke)

Cobra R8 har jeg selv, platen bindingen står på kan se høy ut, bygger 30mm opp fra skien, høyden velger du ut fra kjørestil. Jo mer kanting av skiene, jo høyere plate trenger du for at binding/støvel ikke skal ta ned i underlaget. Er du nybegynner kan det være veldig greit å begynne med en litt tynnere plate. Eller bare hoppe i det med den høyere platen.. Stødig og stabil binding i alle fall, helløfter er nesten et must.

Vekt til rene toppturer, mine ski/bindinger/støvler veier 8,5kg. Det går fint. De ekstreme randofolka drar med seg opp til ca 13 kg... Andre mener at 5-6kg er mer enn nok... Individuelt altså. Hensynet til nedoverturen veier tyngst jo færre antall km du går i luftlinje på vei til toppen.

Har du middels eller smal fot er Scarpa T2 en mye brukt støvel til toppturer, gåvennlig og gir god støtte. T1 er høyere/stivere/tyngre, mange bruker denne også. Er mange meninger om støvler, du må nesten prøve og se hva du syns sitter greit. Høye støvler gir bedre støtte, men er stivere og tyngre å gå med. Med "lettere" støvler enn dette blir ski/binding overkill.

Feller, BD eller G3 er i alle fall gode og mye brukte feller, bakfeste koster litt ekstra men kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiene kan jeg ikke uttale meg om, men jeg er også rimelig grønn på telemark og ville ha en allround-pakke med vekt på at den ikke skulle være drepen å gå med. Til å begynne med var det snakk om Riva III binding, men det falt på Cobra R8 fordi den skal være såpass mye stivere at du aldri føler at du "går på stylter". Avgjørelsen ble tatt fordi Riva III og en G3-binding kunne bli litt slaskete om man bygget opp for å kjøre litt hard på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grattis med gode ski!

Hvis du tenker å kjøpe sko og bindinger nytt, ville jeg vurdert Rottefella NTN. Nye telemarksko (i den klassen du sannsynligvis havner) koster opp mot 5000 kroner, og bindingene rundt 2000. Jeg betalte 6800 for Crispi Evo støvler og NTN bindinger (inkludert montering). Store fordeler med systemet er: økt kontroll, GÅMODUS, flyttbar binding i skiens lengderetning, symmetrisk binding (ikke høyre/venstre), utløserfunksjon, skibrems.

Hvis ikke NTN er aktuelt ville jeg uansett prøvd å finne en binding med gåfunksjon (F.eks G3 Targa Ascent, Rottefella Cobra Free eller BD 01). Jeg har brukt Cobra R8 + Scarpa T1 til både bakke og toppturer, egentlig ikke noe problem å gå med, men når man sammenligner med en binding med gåfunksjon så skjønner man hvor mye krefter man sparer....

Lykke til med valget!

(Jeg selger et par Scarpa T1 Thermo (06/07 modell, brukt vintersesongen i 07) størrelse 28,5, og et par Rottefella Cobra R8 med de stiveste fjærene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svara=)

Var på xxl i dag og titta på sko og bindinger.....fyren viste meg de nye ntn bindingene også, disse virka veldig lovende.

Men vil dere anbefale de nye ntn enn gamle R8 bindingene og sånt?? :D

Er ntn bindingene bedre å gå topptur med og sånt? Man slepper vel den sikkerhets vaieren..som gjør at man slepper å få skia opp i tryne når man tryner?:(:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

NTN er definitivt bedre å gå på topptur med, bindingen har gåfunksjon som betyr at man ved å dra opp en hendel har helt løs og motstandsfri hel... R8 er helt greit å gå på topptur med, men jeg har prøvd begge deler og foretrekker definitivt NTN!!!

Jeg bør nevne at hvis du har kjørt telemark før på annet utstyr, og går over til NTN, så er det en ganske massiv overgang. Personlig så opplever jeg det som at hastigheten har økt med minst 50%... Det er som en overgang fra propellfly til jetfly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er såppas ja:P hehe... jaja for vel gå for ntn.. stått telemark 1 år=) blir sikkert bedre og hoppe med og sånt:) ikke så ille å tryne..

Men hvlike sko passer til ntn ?.. det er de crispi skoa.. og? De er så jævli dyre....5k..:( er det flere modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Foreløpig finnes kun to modeller på markedet: Crispi Evo og Scarpa TX.

Crispi Evo er er ganske mye stivere en Scarpa TX, og noen gram tyngre. Den har en spenne mer. Scarpa TX har hull for bruk i Dynafit og Diamir Randonee bindinger.

Jeg prøvde mine Crispi Evo i en kompis sine alpinbindinger/twintipski... funker som gull.

Det er litt forskjellig passform i de to skoene, du må prøve begge før du tar en avgjørelse. Jeg liker det stivt og stramt, var kanskje heldig at Crispi Evo passet foten min bedre enn Scarpa TX. Uansett har støvlene formbar innersåle, så de kan tilpasses til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om det er folk som ikkje har prøvd NTNT, og som er gira på å prøve før evt innkjøp, kan eg informere om at Rottefella, Crispi og NOrrøna i samrbeid med Skiforbundet reiser rundt med Norges hyggeligste stand i vinter, med mulighet til å prøve systemet på ulike ski. Neste runde er Rjukan 25. jan helga, deretter Voss 8-10. feb og Hafjell første helga i mars!

KOM OG PRØV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.