Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ski og ski sko kan anbefales? (til bruk på fjellet)


fjellist

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye ski til bruk på fjellet, dvs. dagsturer og lengre ettapper. På markedet finnes det et hav av ulike merker og valgmuligheter, derfor lurer jeg nå på om det er noen her som ut fra erfaring kan anbefale noen gode og solide ski+sko? Jeg spytter gjerne i en del kroner for utstyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes Rago/Amundsen m kortfell. BC binding og Crispi Stetind. Det skulle være bankers dersom du prioriterer gå-egenskaper i fjellet, og ikke har noe begrensning i budsjettet. BC NNN systemet er ikke like driftssikkert som 75mm, men er lettere, og bedre å gå med, og det er mye lettere å finne gode sko som passer.

Amundsen passer akkurat i oppkjørte løyper. Dersom du ønsker en bredere ski for økt stabilitet med tung oppakning og bedre kontroll utfor, kan du gå opp på Nansen. Denne er vel 1cm bredere, og passer altså ikke i trikkeskinner.

Alternativt kan du sjekke ut Fischer E99, og den bredere E109. Madshus Glittertind er vel også en god ski, med samme bredde som nevnte Amundsen og Fischer E99.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv meget fornøyd med Rago med kortfeller, magnum BC-binding og Alfta Skarvet støvler. Alfaene er litt mindre stive enn Stetind, som en kamerat går med. Stetind er dermed noe bedre i nedoverbakke, mens Skarvet vinner bortover. Viktigst er selvfølgelig hvilken som har best passform for dine føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Glittertind 205cm, pent og lite brukt til salgs.

Jeg er drøye 90kg og med pulk/sekk synes jeg de har for dårlig spenn.

En lettere kamerat har prøvd dem og de fungerer langt bedre for ham.

Du må også vurdere hvor mye du skal gå i løyper og utenfor, mange turer starter jo i oppkjørte løyper. Glittertind har nesten samme mål som Rago, og selv om det funker i løypa vil det skure en del.

Jeg bruker nå Åsnes Taiga (gammel modell) de er 60mm og passer langt bedre i fabrikkspor.

Har vurdert å klosse opp bindingene (BC Magnum) 6-10mm for å hidre at skoene skurer i kantene.

Hadde problemer med å finne riktige skruer og er også litt bekymret for platåskovirkningen.

Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Glittertind 205cm, pent og lite brukt til salgs.

Jeg er drøye 90kg og med pulk/sekk synes jeg de har for dårlig spenn.

En lettere kamerat har prøvd dem og de fungerer langt bedre for ham.

Du må også vurdere hvor mye du skal gå i løyper og utenfor, mange turer starter jo i oppkjørte løyper. Glittertind har nesten samme mål som Rago, og selv om det funker i løypa vil det skure en del.

Jeg bruker nå Åsnes Taiga (gammel modell) de er 60mm og passer langt bedre i fabrikkspor.

Har vurdert å klosse opp bindingene (BC Magnum) 6-10mm for å hidre at skoene skurer i kantene.

Hadde problemer med å finne riktige skruer og er også litt bekymret for platåskovirkningen.

Noen som har synspunkter på dette?

Kan trygt ambefale disse, selv om de kanskje er litt i lengste laget for kraftige unnabakker. er 184 og bruker 195i skilengde. men som sakt meget gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ein generelt velja lengda på fjellski ut frå kor lang eller kor tung ein er? Ifølgje nettsidene til Åsnes skal eg – med kroppslengda (178 cm) som utgangspunkt – ha ski på 195 cm. Dersom eg tar utgangspunkt i vekta (68 kg) i staden, er tilrådinga 190 cm. Kva blir det rettaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ein generelt velja lengda på fjellski ut frå kor lang eller kor tung ein er? Ifølgje nettsidene til Åsnes skal eg – med kroppslengda (178 cm) som utgangspunkt – ha ski på 195 cm. Dersom eg tar utgangspunkt i vekta (68 kg) i staden, er tilrådinga 190 cm. Kva blir det rettaste?

Dette varierer med skias oppbygning (spenn/smørelomme) og bruksområde. er det ei typisk toppturski ville jeg valgt korte ski kanskje ned mot 190. er det snakk om ski for å gå over lange flater på vidda er kanskje 200greie ski. I tilegg trenger man større bæreflate desto løsere snøen blir altså lengre eller bredere ski. Ser at du har valget mellom 195 og 190 og tro ikke 5cm vil spille så stor rolle på bære og kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.