Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisnivå på frilufstutstyr i Norge


dufas

Anbefalte innlegg

Hva med å prute på det man kjøper i sportsforretninger?

Kjøper jeg flere produkter å samme tid, pruter jeg alltid og får alltid rabatt, bortsett fra G-sport og Intersport, men de har så sinsykt dårlig utvalg og laber kompetanse at jeg ikke handler der i utgangspunktet.

Som regel ender jeg med å få 10 til 20 % rabatt.

Jeg jober som grafiker og får ofte ymse matriell for å lage ting med, det hender at vi også får inn forhandlers katalog med anbefalt kalkyle, og en kalkyle på 4 er ikke uvanlig.

Et eksempel er Swiks smørekuffert (den lille):

G-sport: 999,-

Intersport: 599,-

Stadion Sport: 599,-

XXL: 399,-/245,- på tilbud

Obs Sport: 249,- på tilbud

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å prute på G sport også, men det kommer nok ann på hvem selgeren er. Noen ansatte har ikke lov til å slå av pris. Det er som regel bare de "erfarne" og ledere i butikken som kan.

Jeg handler litt på g sport, men da betaler jeg bare "gode" priser :wink: Je betaler ikke store summer når jeg vet hva butikken betaler i innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prute på det man kjøper i sportsforretninger?

Kjøper jeg flere produkter å samme tid, pruter jeg alltid og får alltid rabatt, bortsett fra G-sport og Intersport, men de har så sinsykt dårlig utvalg og laber kompetanse at jeg ikke handler der i utgangspunktet.

Som regel ender jeg med å få 10 til 20 % rabatt.

Jeg jober som grafiker og får ofte ymse matriell for å lage ting med, det hender at vi også får inn forhandlers katalog med anbefalt kalkyle, og en kalkyle på 4 er ikke uvanlig.

Et eksempel er Swiks smørekuffert (den lille):

G-sport: 999,-

Intersport: 599,-

Stadion Sport: 599,-

XXL: 399,-/245,- på tilbud

Obs Sport: 249,- på tilbud

Hilsen Håvard

Kalkyle 4???

Da er det iallefall ikke kataloger fra sportsbutikker du har hatt i hende. Kanskje en fra grossist, men faktum er at butikkene sjelden har kalkyler som overstiger 2,5. Og da sitter man ikke igjen med mye penger på bunnlinja når lønna til selgeren og husleie er betalt...

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva momsen er i USA. I et korrekt regnestykke så må man trekke i fra USA moms. Men om man får den trekt i fra ved bestilling i USA er vel ikke sikkert - i hvert fall ikke når man bestiller til en adresse i USA som f.eks. JetCarrier sender videre. Snittet på dollaren ligger på 7 om man ser på fem år eller mer (jeg har litt lite å gjøre nå :wink: ). Men det er jo det som er nå som betyr noe :lol:

Det er ikke moms i USA.

Man betaler county/local/city TAX (har sett flere navn på denne, er heller ikke sikker på om alle steder har denne) og state TAX, hvor stor denne er avhenger av hvor man er hen.

Ser at det nevnes 17 %, men så mye har jeg aldri betalt.

Såvidt jeg husker betalte jeg tilsammen 7 % i tax i Arizona, 11 % i New Jersey og 12 % i New York.

Men ta disse tallene med en klype salt, det er ikke akkurat slikt jeg anstrenger meg for å huske.

Kjøp på postordre/nett ut av staten er uten tax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkyle 4???

Da er det iallefall ikke kataloger fra sportsbutikker du har hatt i hende. Kanskje en fra grossist, men faktum er at butikkene sjelden har kalkyler som overstiger 2,5. Og da sitter man ikke igjen med mye penger på bunnlinja når lønna til selgeren og husleie er betalt...

RK

Det var et eksempel fra en katalog som jeg fikk i hende hvor det stod anbefalt kalkyle for butikken så kalkyle 4 er ikke uvanlig.

Se bare på eksempelet mitt over på Swix sin smørekuffert, tviler på at Obs Sport selger denne med tap for å tiltrekke seg flere kunder, så i dette tilfelle er kalkylen sansynligvis høyere en 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde G-Sport/Intersport kuttet ut alt motepjattet de selger og heller konsentrert seg om det de burde selge, nemlig sport-/frilulftstøy, så kunne de ha redusert lokalene, ansatt bedre ekspeditører (og ikke fjortisene som ikke har peiling på en dritt), og hoppet ut kjøpesentrene. Da hadde de fått flere fornøyde kunder som kommer tilbake.

Samtidig burde sports "husene" slutte å dele merkene i mellom seg (Les Dagens Næringsliv for noen dager siden) slik at det er mulig å prissammenligne dem og bruke dem som er rimeligst, samtidig som det hadde skapt konkurranse.

Da kunne vi snakket om kalkylen 2,5.

Var på Villmark og Fritid i Larvik for å kjøpe fjellsko til kjæresten, og endte opp med å kjøpe mye mer en det. De har utrolig bra service, de vet hva de snakker om, har prøvd det meste selv ute i felt, pruting er helt normalt, og hele butikken er som en godteributikk for turfolk. Synd at den er litt langt unna der jeg bor, kanskje like greit, hadde blitt en fattig mann til slutt da tror jeg.

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stund vurdert å kjøpe ryggsekken Osprey Aether 85. Dette er en lettvektssekk som i utgangspunktet er priset lavt av Osprey i forhold til de tyngre sekkene. I Danmark er prisen for denne sekken 1999,- dkk (1499,- på tilbud), i Sverige koster den samme sekken 2095,- sek. Her i landet har jeg kun funnet den hos ute.no, som skal ha 3599,- :lol: for den. Dette grenser nærmest til svindel.

Synes at prisen hos ute.no var så vannvittig at jeg sendte de en mail der jeg spurte om de hadde priset sekken feil. Fikk ikke noe svar ( dårlig kundeservice) og de har heller ikke forandret prisen, så jeg antar at de er fornøyd med prisen de har satt. Vurderer nå bestille sekken fra Danmark. Det er i allefall helt uaktuelt å kjøpe den fra ute.no til den prisen.

Godt at det er lett å handle fra utenlandske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde G-Sport/Intersport kuttet ut alt motepjattet de selger og heller konsentrert seg om det de burde selge, nemlig sport-/frilulftstøy, så kunne de ha redusert lokalene, ansatt bedre ekspeditører (og ikke fjortisene som ikke har peiling på en dritt), og hoppet ut kjøpesentrene. Da hadde de fått flere fornøyde kunder som kommer tilbake.

Samtidig burde sports "husene" slutte å dele merkene i mellom seg (Les Dagens Næringsliv for noen dager siden) slik at det er mulig å prissammenligne dem og bruke dem som er rimeligst, samtidig som det hadde skapt konkurranse.

Da kunne vi snakket om kalkylen 2,5.

Var på Villmark og Fritid i Larvik for å kjøpe fjellsko til kjæresten, og endte opp med å kjøpe mye mer en det. De har utrolig bra service, de vet hva de snakker om, har prøvd det meste selv ute i felt, pruting er helt normalt, og hele butikken er som en godteributikk for turfolk. Synd at den er litt langt unna der jeg bor, kanskje like greit, hadde blitt en fattig mann til slutt da tror jeg.

Hilsen Håvard

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Det finnes ett fåtall varer som har høy kalkyle. Men de fleste varene som omsettes over disk i sportsbutikker har en kalkyle på ca 2.

Og Sport/Friluftsutstyr tjener man nesten ikke penger på i det hele tatt. Kan nevne f.eks Hilleberg telt har en kalkyle på 1,9 i Norge. Og så kommer frakt og moms i tillegg.. Alle de flotte populære tingene har stort sett dårlige kalkyler.. Mellom 1,8 og 2. Og av dette skal man også betale lønn, husleie, strøm osv osv.. Så som du skjønner er det ikke for høyt prisnivå i Norge. Iallefall ikke med tanke på lønnsnivået her..

Og til Storli: Joda de kan faktisk selge den med tap, fordi de bruker den for å trekke folk til butikk for å selge andre varer...

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at Intersport fører undertøyserien til H/H og ikke Intersport, selv om de er eiet av samme eier og har samme importør.

Prøvde å finne artikkelen fra Dagens Næringsliv om hvordan sportskjedene delte merkene mellom seg for å unngå konkurransen, men det er mulig den kun var i papirutgaven, fant den i allefall ikke.

Det er jo flere eksempler her inne som tilsier at prisene er mye høyere her i norge enn i utlande, selv etter man har trekt fra de norske lønningene.

Og at mange varer kanskje ikke har høy kalkyle er sikkert sant, omtrent like sant som at det er mange varer som har HØY kalkyle.

Kalkylene de har i butikkene i norge er i forhold til innkjøpspris, altså er toll og transport inkl. i regnestykket før kalkylen.

Litt av poenget mitt var også at hvis butikkene hadde konsentrert seg mer om det de egentlig selger og lar H&M ta seg av pysjamassett og lignende, så hadde de ikke treng så store butikker. Dermed lavere husleie, man trenger heller ikke på død og liv kun starte butikker i kjøpesentre, som har skyhøye leiepriser.

I mitt nærmiljø så har vi en såkalt G-Sport Super, hvor jeg har vært noen ganger, greitnok har de et noe bedre utvalg i butikken enn sine medsøstre, men arealene tilsier at de burde hatt mye mer.

Hilsen Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver der er bare tull. Nettoprisen som butikker i Norge betaler er IKKE inkludert frakt, toll, moms mm..

Tvert i mot så kommer alle utgifter med å få varen inn i butikk og ut av butikk på toppen av nettoprisen..

Og samme det du sier om HH produkter.. Regner med at det er G-Sport du mener som ikke har varer derfra. Det stemmer ikke det heller. Det finnes kanskje noen produkter fra HH som blir laget for Intersport eller G-Sport, men de begge kjedene har bekledning fra HH i sitt sortiment.

Har ikke lest artiklen du referer til men kan si med en gang at den i hovedsak er feil. De store kjedene konkurrerer seg imellom så det holder. Så de påstandene om at de deler merkene seg imellom holder overhodet ikke vann!

Od det du sier om at det er mange varer med høy kalkyle stemmer forsåvidt, men det er stort sett på de varene du ikke vil de skal ha i butikk det er høy kalkyle på. Som jeg skrev sist: Alle de kule friluftstingene er i 95 prosent av tilfellene lavkalkylevarer, jfr mitt eksempel med Hilleberg telt.

Hadde dine påstander vært riktige burde jo alle som selger sportsutsyr i Norge gjøre det skikkelig bra. Men det er desverre ikke tilfellet..

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tromsø har vi heldigvis noen gode nisjebutikker som utelukkende selger høyfjellsutstyr. Det betyr ikke at prisene er bedre men at ekspertisen og servicen er strøken. De har også gode rabattordninger for klatreklubber, fjellsport o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver der er bare tull. Nettoprisen som butikker i Norge betaler er IKKE inkludert frakt, toll, moms mm..

Tvert i mot så kommer alle utgifter med å få varen inn i butikk og ut av butikk på toppen av nettoprisen..

Og samme det du sier om HH produkter.. Regner med at det er G-Sport du mener som ikke har varer derfra. Det stemmer ikke det heller. Det finnes kanskje noen produkter fra HH som blir laget for Intersport eller G-Sport, men de begge kjedene har bekledning fra HH i sitt sortiment.

Har ikke lest artiklen du referer til men kan si med en gang at den i hovedsak er feil. De store kjedene konkurrerer seg imellom så det holder. Så de påstandene om at de deler merkene seg imellom holder overhodet ikke vann!

Od det du sier om at det er mange varer med høy kalkyle stemmer forsåvidt, men det er stort sett på de varene du ikke vil de skal ha i butikk det er høy kalkyle på. Som jeg skrev sist: Alle de kule friluftstingene er i 95 prosent av tilfellene lavkalkylevarer, jfr mitt eksempel med Hilleberg telt.

Hadde dine påstander vært riktige burde jo alle som selger sportsutsyr i Norge gjøre det skikkelig bra. Men det er desverre ikke tilfellet..

RK.

Når jeg regner kalkyle så er frakt, toll og mva. inkl. Og det er det alle andre steder jeg tar varer fra også. Skulle tro du var driver av ensportsbutikk. Isåfall har du lite fortjeneste.

Sportsbutikker tjener inn store summer. Det er det ingen tvil om. At de kanskje ikke sitter igjen med så mye overskudd kan være andre utgifter som lønninger, sosiale utgifter, strøm, lån, leie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at Intersport fører undertøyserien til H/H og ikke Intersport, selv om de er eiet av samme eier og har samme importør.

Prøvde å finne artikkelen fra Dagens Næringsliv om hvordan sportskjedene delte merkene mellom seg for å unngå konkurransen, men det er mulig den kun var i papirutgaven, fant den i allefall ikke..........

Hilsen Storli

Postet denne linken tidligere i tråden:

http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1260735.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver der er bare tull. Nettoprisen som butikker i Norge betaler er IKKE inkludert frakt, toll, moms mm..

Tvert i mot så kommer alle utgifter med å få varen inn i butikk og ut av butikk på toppen av nettoprisen..

Og samme det du sier om HH produkter.. Regner med at det er G-Sport du mener som ikke har varer derfra. Det stemmer ikke det heller. Det finnes kanskje noen produkter fra HH som blir laget for Intersport eller G-Sport, men de begge kjedene har bekledning fra HH i sitt sortiment.

Har ikke lest artiklen du referer til men kan si med en gang at den i hovedsak er feil. De store kjedene konkurrerer seg imellom så det holder. Så de påstandene om at de deler merkene seg imellom holder overhodet ikke vann!

Od det du sier om at det er mange varer med høy kalkyle stemmer forsåvidt, men det er stort sett på de varene du ikke vil de skal ha i butikk det er høy kalkyle på. Som jeg skrev sist: Alle de kule friluftstingene er i 95 prosent av tilfellene lavkalkylevarer, jfr mitt eksempel med Hilleberg telt.

Hadde dine påstander vært riktige burde jo alle som selger sportsutsyr i Norge gjøre det skikkelig bra. Men det er desverre ikke tilfellet..

RK.

Ja Rolf-Kri, du har helt rett, begge (både Intersport og G-Sport) fører H/H, men poenget er at de ikke fører de samme produktene, som f.eks. undertøyet.

Men så fikk du jo svaret her, linken fra Øystein_S burde vel understreke og underbygge mine påstander, eller hva sier du Rolf?

Hilsen Hr. Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.