Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre i Bergsdalen


Anbefalte innlegg

Heisann!

Som ny Bergensstudent har jeg brukt fjellene i området til diverse turer til fots, men jeg kunne tenke meg å gå litt på ski også hvis forholdene ligger til rette for det. Derfor er jeg nysgjerrig på når jeg kan forvente at det er skiføre i Bergsdalen, eventuelt i områdene rundt Voss...? Jeg så noen bilder i en annen tråd fra juni, og selv om det ikke var skiføre, så så det ut til å være litt snø igjen selv da.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er nå litt skiføre helte nede på Kvamskogen, nå, så da er det vel helt sikkert det i Bergsdalen også.

www.kvamskogen.no har daglige oppdateringer av snødybden der.

Bergen Turlag kan gjerne svare deg på spm om forholdene da de har flere hytter i Bergsdalsområdet.

www.vossnow.net har Bilder fra området rundt Voss og har nye bilder nesten hver dag - disse kan gjerne fortelle deg en del om snøforholdene.

Sikkert flere kilder til informasjon, men det var nå noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisan Skogens Mann

Jeg var på Hamlagrø forrige helg (har hytte der) :)

Massevis av snø der oppe nå, og det ventes mer! Det eneste som er litt vanskelig, er at de fleste elvene er åpne - men dette kan jo endre seg om det blir kaldt vær.

Anbefaler på det varmeste å ta en tur fra Hamlagrøosen (ved enden av vannet) til Bergens Turlag`s hytte ved Vending. Tar sannsynligvis ikke mer enn halvannen time på ski.

Eller en tur fra Lid til Høgabu.

Som et ekstra pluss er det også mulig å gå på ski der oppe helt frem til 17. mai. I fjor var jeg på Kjerringafjell den store festdagen 8)

God tur

Med vennlig hilsen

Fjellogfjordtaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bringer liv i en gammel tråd..

Er det noen som har vært i Bergsdalen i det siste?

Skal ha en tur med noen kamerater om et par uker. Vi har tenkt oss til Vending.

Antar at det er mye snø i området nå. Kvamskogen er jo den plassen i Norge som har mest snø i øyeblikket og da er det vel en del i Bergsdalen også.

Er det noen som har tenkt noen tanker rundt skredfaren?

MÅ man følge ryggen over Heiane eller er det mulig å følge traseen i dalen mellom Molthaugan og Heiane?

Jeg tror ikke det er bratt nok i dalsiden opp mot Heiane til at det kan gå skred, men det er sikkert andre som har bedre forutsetninger for å uttale seg om det.

Turen vil uansett kun bli gjennomført dersom værmeldingene er gode. Ønsker ikke å gjenta suksessen til de som ble sittende fast der opp i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok følge den vanlige vintertraseen fra Hamlagrøosen - som følger dalføret mellom Heiane og ryggen nord for Geitafjellet. Se www.ngu.no/kart/skrednett så kan du sjekke ut hellingene over 30 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

I følge den siden har det jo ikke gått skred i Bergsdalen siden 50-tallet. Kan det stemme da?

For øvrig kunne jeg tenkt meg en karttjeneste hvor du kunne tegne inn planlagt rute og så kom det opp punktene på ruten hvor det var spesiell risiko for skred.

Kan ikke se for meg at det skulle være så avansert å lage en algoritme som analyserte området rundt ruten med utgangspunkt i høydekurvene i kartet og avstanden mellom de.

Kanskje en tanke for NGI, Statens kartverk eller for den saks skyld Garmin til sine topo-kart.

Ser det er meldt plussgrader og 50mm regn i området på søndag. Blir vel ikke mindre skredfare av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sticho,

den karttjenesten du etterlyser finnes faktisk på skrednett. Klikk på fanen Kart og velg "Snøskred - aktsomhetskart", finn det området du er interessert i - og du får alle områder brattere enn 30 grader pluss utløpsområder markert.

MEN for ordens skyld (sakset fra skrednett.no):

"Kartene er primært utviklet for arealplanlegging og er ikke rettet mot friluftslivet. De kan likevel gi tilleggsinformasjon om potensielt skredfarlig terreng for planlegging av aktiviteter i snødekte områder. Dette forutsetter imidlertid god forståelse for begrensingene ved disse kartene, beskrevet i dette dokumentet.

Kartene er utarbeidet ved bruk av en datamodell som ut fra helning på fjellsiden gjenkjenner områder i terrenget der utløsning av snøskred er mulig. I modellen er det brukt 30° helning som minste bratthet for utløsning av snøskred. Fra hvert utløsningsområde beregnes utløpsområdet automatisk. Det er ikke gjort feltarbeid ved utarbeidelse av kartene, og effekten av lokale faktorer (for eksempel skog) er derfor ikke vurdert.

For identifisering av terreng som er bratt nok til å være potensielle utløsningsområder for snøskred, er det er brukt en landsdekkende terrengmodell (Statens kartverk) med oppløsning 25x25 meter, der datagrunnlaget hovedsakelig er basert på 20 meters koter. Dette tilsvarer det man finner på et vanlig topografisk kart med målestokk 1:50000.

På grunn av oppløsningen i terrengmodellen, viser aktsomhetskartene ikke bratte skråninger (dvs. utløsningsområder) med mindre høydeforskjell enn 20 meter. I noen tilfeller kan også bratte skrenter med høydeforskjell på mellom 20 og 50 m falle utenfor. Eventuelt bruk av kartene i friluftslivet kan derfor ikke erstatte egen vurdering av terreng- og snøforholdene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der oppe i 3 dager og kom hjem samme dag som de "to" ble sittende fast oppi der (låg) i min egen vindsekk ikke mange hundre meterne i fra samme punkt, men var ikke innom Vending.

På det tidspunktet var det forholdsvis mye sukkersnø som gjorde at en regelrett måtte vasse med ski, noe som gjorde det tungt å gå. På toppene var det derimot veldig vindblåst og det var stedvis bedre å gå uten ski på grunn av mye is.

Generelt var det nok en ganske høy fare for ras både fordi det var mye løssnø og ganske bra med vind i perioden med tidvis dårlig sikt. Hvor fast snøen er akkurat nå, vet jeg ikke.

Et ellers godt tips er å på forhånd markere i kartet med tusj de områdene som har helningsvinkel på mer enn 30grader. Så er det lettere å legge en rute utennom de verste områdene både på forhånd og i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok følge den vanlige vintertraseen fra Hamlagrøosen - som følger dalføret mellom Heiane og ryggen nord for Geitafjellet. Se www.ngu.no/kart/skrednett så kan du sjekke ut hellingene over 30 grader.

Fant det kartet du refererer til. Var veldig nyttig og et godt planleggingsverktøy. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.