Gå til innhold
  • Bli medlem

2-dagers tur Sunnmøre


Andreas

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta med en telttur til helgen, lørdag til søndag. Gjerne til fjells og til snø. Holder til i Ålesund og har bil.

Med ulykka i helgen og fremdeles snøskredfare kan jeg tenkte meg å holde meg relativt flate områder.

Noen som har noen tips? Aldri godt på ski her opp før......lost østlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du på toppturer? I så fall kan Auskjeret ved Fjellsetra i Sykkylven være et godt alternativ. Ruta opp sørryggen skal være skredtrygg. Hvis du vil gå et par dager i et relativt flatt område så tror jeg at ryggen fra Orreneset til Ramstadvarden kan være fin. Dette er fjellryggen øst for Auskjeret. Jeg har dessverre ikke gått her selv, men g-arnt var i området i høst. http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/ramstadvarden.html

Det er ikke bare de store fjellsidene som er farlige. Hold deg unna mindre skavler også. Mye kan skje til helgen, og snøskredfaren kan være redusert, eller økt, innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på toppturer? I så fall kan Auskjeret ved Fjellsetra i Sykkylven være et godt alternativ. Ruta opp sørryggen skal være skredtrygg. Hvis du vil gå et par dager i et relativt flatt område så tror jeg at ryggen fra Orreneset til Ramstadvarden kan være fin. Dette er fjellryggen øst for Auskjeret. Jeg har dessverre ikke gått her selv, men g-arnt var i området i høst. http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/ramstadvarden.html

Det er ikke bare de store fjellsidene som er farlige. Hold deg unna mindre skavler også. Mye kan skje til helgen, og snøskredfaren kan være redusert, eller økt, innen den tid.

Har ikke bestemt meg for om jeg skal på topptur eller ikke, i så fall en kort og lett topp. Hovedmålet med turen er få litt frisk luft, loffe litt rundt og nyte lyden fra primusen på kvelden... Er en Hardangervidda og markaloffer og har dermed liten erfaring med skred og skredfare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestemt meg for om jeg skal på topptur eller ikke, i så fall en kort og lett topp. Hovedmålet med turen er få litt frisk luft, loffe litt rundt og nyte lyden fra primusen på kvelden... Er en Hardangervidda og markaloffer og har dermed liten erfaring med skred og skredfare...

Den ryggen fra Orreneset til Ramstadvarden ser ikke dum ut, kun et bratt parti så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, det finnes mange forskjellige og fine turer i det sunnmørske landskap, så hvorfor ikke ta en av de toppene som grenser til Romsdalen. Var på Blåskjerdingen 1. desember 2007, og anntar at snøforholdene er noenlunde greie der oppe nå. Snøskredfaren på dette fjellet vil jeg karakterisere som relativt liten, men du bør selvsagt ta noen forhåndsregler det siste stykket mot toppen om snøen har lagt seg i skavler. En fin og grei skitopp, med en fantastisk utsikt.

Du kan jo titte litt på turrapporten jeg har skrevet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10383&highlight= her. Det tar vell ca 40 min med bil fra Ålesund til Krogssætra som ligger en mil ovenfor Vatne i Haram kommune.

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, det finnes mange forskjellige og fine turer i det sunnmørske landskap, så hvorfor ikke ta en av de toppene som grenser til Romsdalen. Var på Blåskjerdingen 1. desember 2007, og anntar at snøforholdene er noenlunde greie der oppe nå. Snøskredfaren på dette fjellet vil jeg karakterisere som relativt liten, men du bør selvsagt ta noen forhåndsregler det siste stykket mot toppen om snøen har lagt seg i skavler. En fin og grei skitopp, med en fantastisk utsikt.

Du kan jo titte litt på turrapporten jeg har skrevet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10383&highlight= her. Det tar vell ca 40 min med bil fra Ålesund til Krogssætra som ligger en mil ovenfor Vatne i Haram kommune.

Alexander

Jeg tror forholdene på Blåskjerdingen er relativt dårlige nå. Det er lite snø i det området, og det har blåst kraftig. Men ved gode snøforhold er det en fin skitopp. Det er bedre forhold lenger inn på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ryggen fra Orreneset til Ramstadvarden ser ikke dum ut, kun et bratt parti så vidt jeg kan se.

Vær oppmerksom på at 20m koter ikke nødvendigvis viser alt. Du kan ha korte bratte hammere, eller at det det dannes skavler. Har ikke vært på den fjellryggen selv, så jeg kjenner ikke forholdene. Vet at det er vanlig å gå på ski i alle fall opp til den sørlige delen av ryggen. Ålesund jeger- og Sportsfiskerforening har ei jaktbu opp i fjellet der, den skal være åpen for alle iflg http://www.ajsf.no/

Kanskje greit å prøve den fjellryggen før det evt kommer en gedigen høyspentmast langsetter den.. :roll:

Blåskjerdingen er nok en passelig tur med stegjern nå, i alle fall fra sør :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne vindfulle helga, spesielt i indre strøk vil jeg anbefale at du selv vurderer dine eventuelle begrensninger i møte med sunnmørsfjella, desverre så vi senest på søndag at denne værtypen skaper forhold som er vanskelig å bedømme selv for vante fjellfolk.

Var selv i romsdalen denne helga og såg hvordan vinden skaper rare spenninger i snøen, med knallhard fokksnø og pudder i ett og samme flak, ikke vanskelig å forstå at dette er utsabilt. Flakskred ser desverre ikke så skremmende ut.

Ønsker deg velkommen ut i sunnmørsfjella, men håper du danner deg et selvstendig bilde av turmuligheten akkurat denne perioden.

Dette ble et dystert innlegg, men kun i beste mening.God tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips til nå, takk takk, mer mer!

Alternativer til Sunnmørsalpene er kanskje bedre om forholdene er vanskelig?

Hva med Ørskogfjella eller Tafjordfjella? Går jo ann å kjøre litt sydover også, ta utgangspunkt i Dombås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er topptur du er ute etter, men mer vandring på flatere områder, så er der ikke så mye vidde å finne her i området. Der er alltids noen mindre flater eller daler en kan besøke.

Det nærmeste alternativet er et av utfartstedene i området: Ørskogfjellet.

Etter ca 30 min kjøretur kan du parkere på stor parkeringsplass og labbe innover feks på sørsiden mot området rundt Måslia og Jutevatnet. Dersom bra vær så kan du regne med litt folk i området om det skulle være et problem... Men det burde være mulig å stikke seg litt vekk om en går utenfor mainstream

Et annet alternativ litt lenger sør, er med Vaksvika som utgangspunkt (kjør opp så langt veien går). Gå innover (sør-øst) i retning Grytavatnet. Her burde en finne en usjenert plass å campe. Vaksvika er generelt mer snørik enn Ørskogfjellet.

Området rundt Fjellsetra er alt nevnt av andre. Populært område.

3. alt: Habostaddalen. Kjør til Engeset i Stranda og gå innover dalen. Her kan en campe i flotte omgivelser og evt benytte selvbetjeningshytten Patchelhytta om været eller ensomheten blir for trasig.. Holder en seg i dalen så burde der ikke være noen skredfare. Unngå å campe under de bratteste sidene.. :lol:

Om det er høyfjellsfølelsen du er ute etter, så må du reise lenger. Feks området rundt Pyttbua (selvbetjeningshytte) i Tafjordfjella. Kjør til Brøste (ca 2,5 time) og gå innover Pyttbudalen (NB: Veien mellom Brøste og Tunga er nok ubrøytet!) Om føret tillater det og tiden strekker til, så kan fylkets høyeste topp, Pyttegga, besøkes. ;-)

Du finner oversiktskart over området her: http://www.aast.no/kart.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er helga her og jeg er klar for tur, men like usikker! Har fått supre tips, men tror kanskje forholdene er litt usikre? Er meldt plussgrader, litt vind og regn til i morgen kvelde også kaldt og snø på natta. Samme igjen søndag. (Fjellsætra). Regn i fjellet er kanskje både trist og rasfarlig? Eller?

Kanskje det er like fint å gå en tur et området der det ikke er snø (til fots!)?

Jeg drar i morgen tidlig i alle fall og frem til da er alle tips hjertelig velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn i fjellet er gunstig, det løser ut de mest ustabile snømassene og gjenliggende snø setter seg. Det er tristere for skiføret.. :wink:

I området ved fjellsætra tipper jeg det nå ligger og varierer rundt null grader, dvs at over 5-600m legger nedbøren som nå kommer seg stort sett som nysnø. Ellers i uka har det vært stabile temperaturer uten nedbør, da ligger det nok en og annen udetonert snøside som kan havne under urørt og lokkende snø. Er meldt 15-20mm nedbør i området, dvs opp mot 20cm nysnø.

En kort periode med en del plussgrader og regn hadde gjort forholdene mer trygge nå. Følg rygg vær trygg :) Ellers er 30 graders regelen grei å holde denne helga. Ville vært mest obs på sider mot nord og vest siden dette stort sett var lesider under den sterke vinden forrige uke/helg. MEN, lokale forhold drar fort vinden i ulike retninger så.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mye bra tips!

Min uerfarenhet med skredfare og såpass mye regn (opp til 3-4-5-600 moh?) gjør at jeg drar på tur i Ørskogfjella. Er det kaldt i høyden i morra blir det opp på fjellet og er det mildt og knapt skiføre blir det samme området, men lavere deler...

Alpene og Tafjordfjella spares til senere, kanskje allerede neste helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.