Gå til innhold
  • Bli medlem

BC eller 75mm Bindinger


huhei

Anbefalte innlegg

Har gått på E99 med BC bindinger på fjellturer her på vestlandet og Hardangervidden de siste årene, gjerne med 15-20 kg sekk. Helst blir det "bortover" tur og mindre topptur men på vestlandet blir det en del skarpe nedover bakker imellom og det er greit å komme ned med stil. Nå ønsker jeg meg nye Åsnes Rago/Amundsen ski med kortfeller og hele stæsjet. Er litt i tvende sinn om hvilke bindinger jeg skal velge. BC gir god bevegelighet men er kanskje litt mer vinglete enn 75mm? Er også litt skeptisk til plast løsninger i Rottefella sine BC bindinger, men har ikke hørt om at de har sviktet? Er det noen som har erfaringer med begge systemer og som kan gi råd??

Hilsen Huhei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig skeptisk til BC-bindinger. Blir bekymra når betjeninga på G-sport sier at det kun er BC som gjelder nå.

Jeg stoler ikke på de bindingene, de er lunefulle. Plutselig klarer man ikke å klikke de på, og av og til får man de ikke av. Nå har dette bare skjedd i forholdsvis trygge situasjoner, men hva om man er langt til fjells vinterstid? Var et flere minutters prosjekt å få av den ene skia ved Vavatn etter Ranastongituren, og for 9 år siden måtte far hente meg på en parkeringsplass med ekstra støvler i baggasjen fordi jeg var sjanseløs mot BC-bindinga.

Jeg har noen gammeldagse skistøvler også, men chillibindingene er rimelig slitte. Vil gjerne bruke sistnevnte utstyr på toppturer framover. Chillibindinger eller vanlige rottefellabindinger er jo også mye mer stabile når man kjører nedover og skal svinge fra side til side. Er det noen som vet hvor man får kjøpt chillibindinger eller gode gamle rottefellabindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.