Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaska Husky


Furuskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

Drev på med hundekjøring og hadde selv en vorster. Og det er mye mosjon som en hund trenger, har ikke et eksakt tall, men det var mange timer ute med den hunden. Vil absolut anbefale å oppdra hunden til å takle at du er på en sykkel. Vet ikke noe om oppdragelse kjøpte den voksen siden mamma er allerigisk mot hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mosjon krever av en alaska husky?

Passer de som familie hund? og er de vansklige og oppdra?

Det kommer helt ann på hvilken alaskanhusky du velger. Her er mosjonsregler lange fra a til å.

De er fine familihunder. Uansett så kommer det ann på hvordan du selv er i hverdagen. Det er til syvende og sist du som er avgjørende for hvordan hunden blir.

Noen av alaskanhusky egner seg ikke som familiehund og noen vil kreve enormt mye mosjon nesten hver eneste dag. Noen kan bli agresive hvis de får for lite mosjon og noen vil helst ligge under ovnen hele dagen.

denne typen er ikke en bestemt rase, men er avlet frem av ulike raser.

Hvis du ikke er hundevant så vil jeg ikke andbefale denne typen.

Er du hundevant? Hva skal du ha hunden til? Hvordan er du selv i hverdagen? Hvor aktiv er du eller hvor aktiv vil du være med din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hunde vant.

Jeg vil ha en hund som kan trekke pulk og bære kløv.

En hund som kan være med og sove ute hele året.

Hvordan bor du?

i byen? På landet?

Har du mulighet til å ha hundegård?

Går du på skole/jobber slik at du kan få dårlig tid til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har fått opplyst det, finnes det flere typer ah. Noen er avlet med tanke på fart og lange distanser, mens andre er avlet mer på styrke og utholdenhet heller enn fart. Ergo får du de slanke, lette og de litt større og tyngre. Jeg kikket på grønsky nå, en miks av husky og grønlandshund. Men dessverre var ikke gubben enig i valget, så det ble ikke noe i denne omgangen. En renraset grønlandshund behøver heller ikke bli så stor som noen tror. Har sett de både små og smale og store og brede. Sist kom en hundekjører med en utgave som minnet mer om ulver enn om den solide grønlandshunden man vanligvis ser for seg. Gemyttet var svært godt, bedre enn mange hunder av ''familiehundrasene'' De krever nok en del mosjon, men man behøver ikke være hundekjører og farte 5 mil minst tre ganger i uka. De trenger å få brukt seg, så en solid fjelltur med kløv eller pulk burde passe bra. En løpetur løs i marka er nok ikke det beste, ikke minst med tanke på jaktlysten.

Gemyttmessig finnes det mange bra ah. De fleste har veldig mange hunder, og da er de avhengig av godt gemytt for å få de til å funke sammen. De skal jo også være ok for eier å kontrollere, og da nytter det ikke med vanskelig gemytt. Noen driver planløs avl, mens andre legger sjela i å få noe bra. Om du kikker på stamtavla.no, finner du hunder hvor oppdretterne har tatt seg bryet med å lage stamtavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hunden skal kun brukes til tur ol. så vil jeg anbefale blanding av ett-eller-annet som er i nærheten av det du ser for deg, på den måten blir den billigere og du slipper unna eventuelle arvelige lidelser som rasen kan disponere for.

angående å sove ute så kan mange raser det så lenge ting legges litt til rette vha. pose / dekken. du kan jo dessuten ta den m inn i teltet, alltid trivelig med litt selskap.

rasen du beskriver er krevende, stor og fysisk sterk. tenk deg godt om, og husk at den lever lenge. det er kanskje ikke den beste hunden å ha som første hund? tenk også litt på om du skal velge tispe eller hannhund, hannhunder kan tendere til å være noe mer krevende.

lykke til med hundekjøpet :D

Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som noen har nevnt over her, kjempestor forskjell på Alaskahusky og Alaskahusky. noen er spinnville og vil nok ha trøbbel med å ligge i sofaen, mens mange nok vil være supre kosehunder. Det gjelder å se an foreldredyrene, er de rolige og greie, så blir nok valpene det også.

forøvrig tror jeg nesten ikke jeg kan tenke meg noen bedre "Nybegynnerhund" da disse bikkjene gjennom generasjoner er avlet på vennlige og trivelige dyr. noen kan ha ganske høye jaktdrifter i seg. Disse hundene vil ikke være trygt å slippe løs, da det fort kan føre til sauedrap e.l. hovedsaklig er ikke jaktdrift så innmari fremtredende. Av min 13 alaskahuskyer er det bare en som har tydelige jaktdrifter. normalt har heller ikke disse hundene Vaktinstinkt, så man slipper unna endel problemer i forhold til overdreven vokting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder liker å bli sperret inne i en hundegård, men dette er noe de må lære seg. Det er bedre enn å ligge i et lite bur hele dagen, mens du er borte. Når du får deg en valp så vil alt være helt nytt. Spennende og skremmende for valpen. Den føler seg trygg når den vet at den kan komme i armene dine når den vil, derfor vil den være utrygg de første dagene når du setter den i hundegård, men dette går veldig fort over og den venner seg til å måtte være alene. Bruk tid sammen med den inne i hundegården.

Når den vokser opp og hvis du har mulighet til å la den gå løs ute så er det ofte at den vil gå inn i hundegården når den vil slappe av. Der vil den føle seg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar fra Fuglehunden :)

Det er også store individuelle forskjeller m.h.p. om den kan være alene. Er oftest også en fordel å ha mer enn én hund, slik at den slipper å være alene, men det er jo ikke alltid mulig å få til.

Trivelig hundegård, lunt hundehus med godt underlag, ikke la unger ol. plage hunden når den står i hundegården.

Lykke til.

IH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Eg har sjølv tenkt å skaffe meg ein Alaska Husky, men har liten hunde erfaring... Ser at det er ei stund siden det var aktivitet her=) men skriver litt likevell. Det blir ikkje før påske nesteår(09) så skal bruke eit år å lese godt om hund=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tråden dukka opp igjen, klarer jeg ikke å dy meg.. Jeg har nå 6 uker gamle valper som snart er leveringsklare. Mor er ei stor godt pelsa kjempetrivelig dame, som vet å ta det med ro hjemme, men som har plenty energi når vi skal på tur. Far er en gammel ringrev som har gått som lederhund på mange bra spann i sitt liv, og har mange etterkommere på toppspann rundt i landet.

begge foreldrene er trygge hunder med solid psyke. disse valpene vil bli perfekte turkompiser.

Vi holder til i hakadal, å det er bare å komme å hilse på hvis noen føler seg fristet.

post-3129-133474529245_thumb.jpg

post-3129-133474529247_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.