Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårskitur i Jotunheimen


PetterS

Anbefalte innlegg

På tide å begynne planleggingen av årets vårskitur, satser på første helgen i mai dette året også. Så nå er jeg ute etter noen tips fra dere her inne.

I fjord tok jeg de "enkle" toppene fra valdresflya (Rasletind, austre- og vestre kalvehøgde og Tjønholsoksle), gjenstår riktignok et noen aktuelle skitopper i området, men tenkte å satse på et annet område denne gangen.

Første alternativ jeg har tenkt på er en rundtur runt Trolsltein-Rundhøe, Svartholshøe, Gråhøe, og Store Trollsteinhøe. Det står i boka til Helgesen at Svartholshøe er mindre godt egnet, men det ser tilsynelatende greit ut. Synes også turen ser veldig grei ut i forhold til å komme seg raskt og enkelt ned om turen blir for drøy (dagstur). Det er mulig at det er bedre å gå turen motsatt vei? Noen som har noen tips/kommentarer om denne turen ?

Alternativ 2 er fra Krossbu. Der er det vel mange muligheter. Men det står at Loftet er mindre godt egnet. Noen som vet hvorfor ?

Turen til Smørstabbtindene og Gravdalstind er vel greie? Det samme er vel også de fra Store smørstabbtinden og bortover mot Loftet?

Hvordan er det å gå på Smørstabbrean på denne tiden? Antar det er lite sprekker på denne tiden?

Andre alternativer ? Kom gjerne med forslag. Ser for meg dagsturer.

:roll: Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Breen skal være grei å gå på, men vær likevel obs på sprekker mm. Går du i det området en maidag, så kan du nesten være sikker på at du er helt alene i fjellet... Nydelig :roll:

Står det at Loftet er uegnet fra Krossbu? Hvorfor det står vet jeg ikke, om du først går opp på Smørstabbtinden skal det ikke være et veldig stort problem... Jeg har gått fra Krossbu jeg, via St. Smørstabbtinden. Da gikk jeg "rundtur" Krossbu - Jotunheimen Fjellstue.

Gravdalstinden og Smørstabbtindene er greie topper. Jeg anbefaler deg boka "Norges Fjelltopper over 2000m.", der står det veldig fine beskrivelser for alle toppene du har tenkt på.

Er sikker flere som har gode tips :)

Lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første alternativ jeg har tenkt på er en rundtur runt Trolsltein-Rundhøe, Svartholshøe, Gråhøe, og Store Trollsteinhøe. Det står i boka til Helgesen at Svartholshøe er mindre godt egnet, men det ser tilsynelatende greit ut. Synes også turen ser veldig grei ut i forhold til å komme seg raskt og enkelt ned om turen blir for drøy (dagstur). Det er mulig at det er bedre å gå turen motsatt vei? Noen som har noen tips/kommentarer om denne turen ?

Denne turen (eksl. Trollstein-Rundhøe) gikk vi våren 2006:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5476&highlight=trollsteinh%F8e

Stille og øde område hvor du garantert ikke støter på så mange andre, men det er ofte lite snø i denne delen av Jotunheimen. Som du vil se av bildene fra vår tur hadde heller ikke vi så altfor mye snø. Opp til Svartholshøe satte vi igjen skiene da skiføret var temmelig steinete. Kanskje er den toppen ofte avblåst og steinete, og derfor omtalt som lite egnet som skitopp?

Det er veldig greit å avbryte denne rundturen ja, spesielt mellom Svartholshø og Gråhøe hvor du går ned relativt lavt.

Å gå runden den retningen du har skissert er muligens best, ihvertfall hvis du vil ha størst sjans for snø under skiene under nedkjøringene. Den snøen som kommer, legger seg som regel tjukkest i nord- og østhellingene, og det vil du dra mest nytte av hvis du starter med Trollstein-Rundhø.

Alternativ 2 er fra Krossbu. Der er det vel mange muligheter.

Fra Krossbu er det meget populært å ta vårskiturer, naturlig nok! :D Toppene er ikke langt unna, og breene er normalt relativt trygge å bevege seg på i førsten av mai. Bare hold deg unna nederste del av Smørstabbreen (delen lengs vest), kalt Bøverbrean. Den er veldig oppsprukket. Et lite område midt på Leirbrean er det også ofte synlige sprekker selv på våren.

Flere av toppene er imidlertid bratte og luftige, og mest krevende er Skeie (2118). De sørligste Smørstabbtindene og Gravdalstind, som du spør om, er nokså enkle ja. Det samme er toppene mellom Loftet og Store Smørstabbtind (2208). Til disse sistnevnte trenger du heller ikke tenke bre og evt. sprekker. :)

Mer info og bilder i disse turrapportene:

Tur til Kalven, Skeie/Skeii, Bjørnungen og Sokse/Saksi.

Tur til Veslebjørn, Storebjørn, Kniven…

Tur til sørlige Smørstabbtinder og Gravdalstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 2 er fra Krossbu.

Join the club, Petter!

Jeg har også planlagt en vårskitur på Sognefjellet denne helga i mai. Forutsatt at været blir bra, betyr dette fire dager i fjellheimen, siden dette er langhelg (1. mai er på torsdag)! :D

Jeg har tenkt å prøve meg på Storebjørn, og eventuelt også Gravdalstind og de Søre Smørstabbtindene. Jeg planlegger også å ta rekka fra Store Smørstabbtinden (eller event. fra Storbreatind) og så langt jeg vil/rekker/orker mot Loftet. Om forholdene tillater det, kan jeg også sette av en dag til Fanaråken.

Når det gjelder Loftet, skjønner jeg godt at det har oppstått litt forvirring rundt vinterturer dit, etter at boka til Helgesen har anslått den som mindre godt egnet. Kriteriene for dette er at "skiene eventuelt må bæres litt i starten. Mange vil dessuten synes at nedkjøringen er litt for lang og bratt, spesielt dersom det er hardt skareføre."

Boka "Toppturer i Norge", utgitt av Fri Flyt, omtaler imidlertid Loftet som en populær vårskitur. I beskrivelsen heter det at Loftet har "lang nedkjøring på forholdsvis bratt flanke som ofte har gode snøforhold."

Slik jeg forstår det, er Loftet en grei topp om våren dersom forholdene er gode, og man ikke er altfor redd bratte nedkjøringer.

Uansett, du får nok ikke fjellet helt for deg selv denne helga, Petter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at ift. Loftet så kan det være startstedet som det tenkes på. Kan hende dette er atskillig kjipere om man går opp fra Smørstabbreen ? Har selv gått på Loftet i mai på strålende skiføre . Startet fra Jotunheimen fjellstue, og synes ikke traseen var for bratt. Dette er en av de flotteste nedkjøringene jeg har hatt på ski i Jotunheimen. Man begynner oppstigningen straks , og har store partier med jevn helling , tipper rundt 20 grader. Minus må være , svært lite definert topppunkt . *Hvor i h.. er den ?

Vi brukte telemarkutstyr for kjøring , scarpa t2-3 og litt breie ski. Dette var på slutten av 90 -tallet ,så utstyret vi brukte ,blir å betrakte som langrenns- joggepinner nå til dags .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på loftet første helgen i mai i 2007 og en flott tur fra krossbu. Tok alle toppene fra store smørst. tind og til loftet. Topp punktet er da etter det jeg kan erindre en stor varde som det er (om ikke jeg erindrer feil) umulig og ta feil av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp punktet er da etter det jeg kan erindre en stor varde som det er (om ikke jeg erindrer feil) umulig og ta feil av..

Stemmer det Viking. Topprøysa på Loftet burde være synlig, om da ikke snømengdene er store og snøen samtidig har fått mulighet til å legge seg på topplatået. Hender jo det blåser på slike plasser…

Dette bildet av toppvarden på Loftet, som ligger ute i fjell-quizen, er tatt 16. juni 1996:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.