Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Nordkapp og Bergans Trollhetta


Anbefalte innlegg

Heisann fjellfolk!

Nå vil jeg ikke akkurat kalle meg selv for en erfaren fjellmann, men jeg har alltid hatt en stor lidenskap for det.

Jeg har gått en del småturer og overnattet noen ganger ute, men jeg er veldig ivrig på å lære å starte mine egne eventyr på egen hånd og sammen med andre. Derfor skal jeg nå gå til innkjøp av blant annet jakke og sekk.

Jeg har sett Bergans Nordkapp jakkene og syns de er utrolig fine. Jeg har lest fra forskjellige tester og jakka har kommet bra ut. Hva tror dere? noen som har erfaringer? er dette en bra jakke?

I tillegg skal jeg ha en ny sekk og ble stormforelska i bergans sin 95 liters sekk. På butikkene rundt omkring har de skrytt av den og sier det er en bra sekk. Tror dere dette er en bra 'start' sekk for meg? holder den til helgeturer og til ukesturer?

Håper på svar!

Hilsen 17 åringen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hatt nordkapp jakka en stund nå å kan ikke annet enn si meg super fornøyd, den er akuratt passe lang og formsydd slik at den ikke virker for "baggy" men fortsatt har god bevegelsesfrihet. kombinert med grei vekt og fint utseende vil jeg anbefale den til alle, så er det jo ikke feil at du kan zippe den sammen med nordkapp bukse slik at du får en hel dress.

honkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt nordkapp jakka en stund nå å kan ikke annet enn si meg super fornøyd, den er akuratt passe lang og formsydd slik at den ikke virker for "baggy" men fortsatt har god bevegelsesfrihet. kombinert med grei vekt og fint utseende vil jeg anbefale den til alle, så er det jo ikke feil at du kan zippe den sammen med nordkapp bukse slik at du får en hel dress.

honkan

Hvordan fungerer jakka egentlig til fritidsbruk og til bruk på turer i fjellet? blir jakka slitt etterhvert? tåler den det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt Trollhetta 95l i vel et halvår nå, og kan ikke annet en skryte av den. Jeg er 15 år, så dette er den første storsekken jeg har brukt, og for meg passer den perfekt. Av turer har den vært med på bl.a. en 5-dagers tur i Jotunheimen, med ei bør på rundt 15 kg.

Hva slags truer har du tenkt å bruke sekken på? Til for eksempel toppturer er den etter min mening litt upraktisk. Den lille, og ellers så smarte dagstursekken på 12 liter blir ofte for liten, og hele sekken på 95 blir for stor. Skal den imidlertid brukes til tunge transportetapper med 20-25 kg i sekken, bør du vurdere en større sekk med et annet bæresystem (f.eks. Alpinist eller Viking). Ikke at jeg selv har prøvd å båret så tungt med den, men andre har erfart at bærekomforten straks blir dårligere med denne vekten.

Er det derimot en vanlig fjellsekk du er på utkikk etter, kan jeg trygt anbefale denne.

Her finner du flere erfaringer med sekken: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt Trollhetta 95l i vel et halvår nå, og kan ikke annet en skryte av den. Jeg er 15 år, så dette er den første storsekken jeg har brukt, og for meg passer den perfekt. Av turer har den vært med på bl.a. en 5-dagers tur i Jotunheimen, med ei bør på rundt 15 kg.

Hva slags truer har du tenkt å bruke sekken på? Til for eksempel toppturer er den etter min mening litt upraktisk. Den lille, og ellers så smarte dagstursekken på 12 liter blir ofte for liten, og hele sekken på 95 blir for stor. Skal den imidlertid brukes til tunge transportetapper med 20-25 kg i sekken, bør du vurdere en større sekk med et annet bæresystem (f.eks. Alpinist eller Viking). Ikke at jeg selv har prøvd å båret så tungt med den, men andre har erfart at bærekomforten straks blir dårligere med denne vekten.

Er det derimot en vanlig fjellsekk du er på utkikk etter, kan jeg trygt anbefale denne.

Her finner du flere erfaringer med sekken: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9183

Takk for svar! :D

Nå er jeg ganske ny og har vel ikke mye peiling akkurat, men jeg har vel tenkt å bruke den på helgeturer og kanskje også ukesturer.

Jeg er vel ganske 'fersk' når det gjelder å gå lange turer å overnatte ute i telt over flere dager. Men dette er hva jeg kommer til å bruke sekken til, så jeg veit ikke hva du tror? vil den funke for meg tror du?

Jeg har heller ikke mye peiling på vekt osv, men jeg skal vel ha med telt, sovepose, mat, klær og annet diverse utstyr, veit ikke hvor mye vekt du kommer opp i på ukes turer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket du nevner vil jeg tro at denne sekken er midt i blinken for deg.

Når det gjelder vekta vil jo dette variere en god del etter hva slags og hvor mye utstyr du tar med, og ikke minst når på året du drar på tur, men jeg vil tro at gjennomsnittet for en ukestur om sommeren ligger på 15-17 kg. Altså ikke noe problem med denne sekken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er nettop komen heim frå ein 3 dagers tur, der brukte eg Trollhetta 95l sekken min som eg som oftast gjer.

Sekken er eit glimrande valg i mine auge, sitt godt på ryggen sjølv med høg vekt, eg hadde med meg 20kg på turen nå. Uten problem.

Dagstursekken er ikkje 12 liter men 5, og inngår i totalt pakkevolum altså 95l. Så hovudsekken er 90l og dagstursekken er 5.

Det er egentlig greit! Sekken har gode festemuligheitar og kan komprimerast greit, er og viktig at du justerar den i forhold til

rygglengda di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Trollhetta 95L i et par-tre år nå og brukt den en del både på vinteren og sommeren.

Positivt:

- Bra bærekomfort opp mot ca 28 kg.

- Dagstursekken er veldig praktisk.

- Lommene på siden er praktisk til å ha f.eks. stangcontainere og drikkeflakser i.

- Remmene blir ikke slakke under bruk.

- Passer korte rygglengder. Er selv 172 cm med relativt kort rygg.

- Følger med et praktisk regntrekk.

Negativt.

- Ikke like komfortabel med bører over 30 kg. Ville da ha valgt en annen og stivere sekk.

- Vanskelig å justere remmene når sekken er på ryggen.

- Ingen åpning fra undersiden.

- Lokket kommer for nært hodet med når man har mye under det eller i lommene i lokket.

Er stort sett fornøyd så jeg ville nok kjøpt den samme sekken hvis jeg skulle ha handlet sekk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har hatt en Trollhetta 95L i et par-tre år nå og brukt den en del både på vinteren og sommeren.

Positivt:

- Bra bærekomfort opp mot ca 28 kg.

- Dagstursekken er veldig praktisk.

- Lommene på siden er praktisk til å ha f.eks. stangcontainere og drikkeflakser i.

- Remmene blir ikke slakke under bruk.

- Passer korte rygglengder. Er selv 172 cm med relativt kort rygg.

- Følger med et praktisk regntrekk.

Negativt.

- Ikke like komfortabel med bører over 30 kg. Ville da ha valgt en annen og stivere sekk.

- Vanskelig å justere remmene når sekken er på ryggen.

- Ingen åpning fra undersiden.

- Lokket kommer for nært hodet med når man har mye under det eller i lommene i lokket.

Er stort sett fornøyd så jeg ville nok kjøpt den samme sekken hvis jeg skulle ha handlet sekk i dag.

Jeg så nå på et bilde og det ser ikke ut som om det er sidelommer på sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1generasjonen av trollhetta. Steinbra sekk, kjøpe du sidelommer har du sekk for lang tid. Trur den nye versjonen har ein liten tursekk hengenes utpå sekken. Kan jo vere ganske greit

Kunne vert litt større i diameter i sekken. Men super sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har erfaringer med berhans sin rondane 85l sekk?

Har prøvd begge i butikk, og syns rondane har bedre hoftebelte.

Finner heller ikke no info om hva som egentlig er forskjellen på DSS og C-flex bæresystemet...

Syns forøvrig rondane sekken ser bedre ut, men det er bare en bonus.

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergans.no - produkter - ryggsekker - bergans bæresystemer

der står det litt om de forskjellige systemene

Men beskrivelsen av selve systemet er jo helt lik.

C-felx har samme "spec" som DSS, men har i tillegg:

-Ekspanderende lokk

-Pustende "mesh" i hoftebeltet og skulderremmer

Ellers er det lik beskrivelse, bare at punktene er litt stokket om.

Er begge systemete bygget for like tung bør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.