Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisesongen 04


ods

Anbefalte innlegg

Denne helga fikk jeg følelsen av at vinteren og skiføret var på hell. Men vi har hatt to måneder med tildels glimrende føre i marka, og i disse drivhustider får en kanskje være fornøyd med det. Egentlig var det bare januar som her i Oslo-området ga den gode gamle vinterfølelsen. Jeg har forresten alltid brukt å si at januar var min vintermåned. Når nordosten står med sin gråkalde gufs utover Nordmarksåsene med tett snødrev mellom snøtunge graner og gir silkemyke løyper, da får en villmarksfølelsen allerede etter bare noen stavtak innover marka. Når det går mot slutten av februar og den varmende sol har smeltet snøen bort fra trærnes greiner, går jeg med en følelse av vemod i sinnet og ønsker meg tilbake til januar. Når desember svikter som skimåned, og med bare to dager i uka til disposisjon, blir bare to måneder så altfor lite til å oppsøke alle mine favorittløyper i marka med sine mange minner. I år ødela mildværet i Østlandsområdet i begynnelsen av februar med temperaturer opp mot 10 grader, samt senere mildværsperioder, mye av det fine skiføret. Det ble tildels betongføre etterpå slik at en ble mye henvist til de maskinpreparerte løypene, og det blir ofte for snevert. Det er jo gjerne naturløypene som gir den største opplevelsen, og variasjonen blir så mye større. Men en får være takknemlig for de flotte turene en tross alt fikk. Nå blir det å finne fram fjellskiene og se om de ble preparert før jeg satte dem bort i fjor vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Februar 2004 har vært en av mine beste skimåneder på flere år. Det har stort sett vært Finnemarka (nord for Drammen) jeg har lagt turene mine til. Jeg tror det har vært tørrvoksføre de fleste dagene. Men jeg synes faktisk de beste skiturene har vært rett etter solnedgang i oppkjørte løyper og klisterføre. Med blåklister som grunning og universalklister oppå der igjen får man utrolig godt feste og fantastisk god glid dersom snøen er kornete, slik det var i perioden etter mildværet. Ikke er jeg så glad i nyfallen snø heller: Det gir jo så dårlig glid, og hvis man finner en voks som gir feste er det stor sannsynlighet for at det iser også.

Men i kveld blir det en tur på klisterføre med hodelykt innover i skogen :!:

Og mars pleier jo også være en god skimåned, men i slutten av måneden blir det vel å bytte ut langrennsskiene med fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til vestlandet før dere begynner sytinga. Har nesten ikke vært snøfilla under 3-400 meter! Noen dager her og der med 10cm snø i lavlandet er ikke mye å gå på... Stort sett bare fjellski som duger gjennom hele sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nordosten står med sin gråkalde gufs utover Nordmarksåsene med tett snødrev mellom snøtunge graner og gir silkemyke løyper, da får en villmarksfølelsen allerede etter bare noen stavtak innover marka.

Tiltredes!

...bare synd det snart er over i Nordmarka. :(

Jeg var forresten på skitur i Trysil i helgen. Det var varmegrader men med en kjølende vind - og masse snø :!: . Heldigvis var det også lite folk akkurat der jeg var. Merkelig nok oppsøker jeg ikke nasjonalparker (Jotunheimen og Rondane) når jeg vil til uberørt natur. Landskapet er så åpent at man alltid er oppmerksom på T-stier, hytter, ferger på innsjøene eller andre mennesker. Det er rart men t.o.m. deler av Nordmarka gir større villmarksfølelse enn disse nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppom Storsteinsfjell (540moh) og Skimtvarden (554 moh) ved ni-tiden i går kveld. Med stjerneklar himmel, og et flott nordlys (i forhold til at jeg befant meg på 59 grader nord) ble det en fin tur.

Med utsikt til Lierbygda og mesteparten av Oslo var dog ikke villmarksfølelsen påtrengende. Men føret var helt supert i nyfreste skispor :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nordmarka æ såm gå i håggån heime, gje me ingen verdens ting. Dæ einaste dyre ein træffe på æ villkatto å honde som ha slitti se laus.

Skrøplige greier, ha døkk ete søll å tjuke så ha døkk orka å komme utti årntle natur.

Men ta for eill del tå døkk golfsko’n fyst.

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.