Gå til innhold
  • Bli medlem

multifuel (anbefaling)


Fetzo

Anbefalte innlegg

Annonse

Nok en primus tråd! Det er folk her på forumet som aldri blir lei av å diskutere primus. Selv er jeg ikke en av dem, men jeg har hatt mye moro av å følge med på debatten :wink: Selv har jeg hatt en Primus Omnifuel noen år og bruker den enten med gass eller med bensin. jeg er veldig fornøyd med den. Den virker slitesterk og er veldig lett å vedlikeholde og reparere. Smaken er forskjellig, men av de mer populære primusene på markedet så vil jeg tro at Omnifuel er blant de bedre. En klar ulempe er at den bråker noe helt jævlig, men utrolig nok skal det finnes primuser som bråker enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg er veldig fornøyd med den i alle fall. Hvis vekten ikke betyr noe så er det en fin og relativt brukervennlig primus. Den er slangeløs og den står stødig hvor enn det skulle være. Men den er sikkert best med bensin. Den er noe av et helvete å reparere og med drivstoff som soter så er det alltid en fare for at man må demontere og da er fanden selv løs. Men for all del, går man f.eks med pulk så er det en super primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk en primus omnifuel til jul. etter litt prøving og feiling så fungerer den nå optimalt. når det gjelder støyen synes jeg ikke det er så fælt. skal man fyre i teltet er prisen for plussgradene desverre litt støy men det er en pris jeg gladelig betaler. jeg har tidligere fyrt med gass og gass brennner på stormkjøkkenet. som fungerer bra i plussgrader. nå har jeg en som jeg kan bruke uansett hvor kaldt det blir.

men jeg vet at omnifuelen er et produkt mange har hatt problemer med, så derfor får jeg meg ikke helt til å stole på den. menn enn så lenge så funker den. vekten og effekten på brenner gleder jeg meg til å dra nytte av.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Primus Omnifuel. Bruker kun 4-takts miljøbensin på den og har bare positive erfaringer med den. Den bråker riktignok som flere har påpekt her, men uansett bør man ikke fyre med multifuel når man skal sove,.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe å si om disse forsvaret har? ;) Har vel hørt såpass at der er noe robuste brennere, men ulempen kan være tyngden på brenneren. Ellers no å komme med? 8)

Forsvaret har tre primuser i dag:

111 bråkebrenner, kun parafin

111T stillebrenner, brenner det meste

111C stillebrenner, multi.

Jeg liker IKKE 111C. Den er bla. forplaga med sprekk i brennern.

111 bråkebrenner er konge!

111T er grei, og brenner bensin fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har en MSR Whisperlite International tilpasset for montasje i Trangia. Kjempefornøyd med den til snøsmeling om vinter'n.

Fint med Trangia' at ikke kaserollen sklir av, med teltet fullt av vann, selv om brennern står litt skjevt. Har ellers en Nova (i Trangia), MSR XGK (gammel type), en Omnifuel og en Colemn 533. Det meste utenom Wisperlite'n og Coleman bråker jo no' helt for jæ..., og jeg er blant dem som rett og slett ikke klarer å høre på levenet inne i teltet når jeg skal slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeolje er for lamper og MÅ IKKE BRUKES I PRIMUS.

Lampeolje er en eller anna form for parafin, tilsatt voks.

Denne blandingen er fin når fu bruker en tradisjonell parafinlampe med veke.

Petromax, Aladdinlampe og primuser derimot vil over tid

få store problemer, fordi voksen tetter igjen over alt.

Skal man bruke parafin, får man enten venne seg til den fæle lukten fra den grønne greia man får kjøpt

i løs vekt, eller bruke tennveske for grill.

Jetfuel er selvsagt også meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en som lurer litt på å kjøpe meg multifuel-brenner. Valget står først og fremst mellom Optimus Nova+ og Primus Omnifuel.

Er det noen som har noen meninger om hva jeg bør velge av de to? Jeg vet at det er mange som ikke er fornøyde med Novaen og at den har begynt å lekke i hurtigkoblingen osv, men bør jeg allikevel velge den? Novaen er nå på tilbud på xxl for 999 inkl flaske. Omnifuelen koster derimot 1199 eksl flaske (bare en hundrelapp for en flaske da).

Er det dumt å gå for novaen? Og er den egentlig bedre en omnifuelen hvis man ser bort ifra svakhetene med koblinger, filtere osv? Bare lurer siden den vanligvis ligger på 3-400kr mer enn omnifuelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt glad i noen av dem.

Skulle jeg ha en optimal primus, med slange, hadde jeg forandra slangekoblinga til MSR, slik at man kunne brukt koblinga til Omni.

Omni har superbra pumpe, og koblinga er bra.

Liker brennerne til MSR, men pumpene er ikke bra.

Høres interessant ut :D

Men er dette noe du har prøvd selv før? Og tror du det er gjennomførbart, og i såfall hvordan får jeg ordna det?

Og vhorfor er egentlig brennerene til MSR bedre? Noe konkret eller bare din personlige mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XGK brenner alt fra rå-olje til bensin.

Whisperlight er stille.

Ja jeg har noen slangeprimuser også, men har hatt lekkasje under fyring, og er dermed veldig sjepisk til endel løsninger.

Det jeg liker med den COleman dere ser lengre opp, er spesielt gassboksstativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det gassboksstativet bare ekstra vekt da? Har du boksen tilkoplet til primusen via en slange er det jo bare å snu boksen opp ned, + evt. plassere den høyere enn selve brenneren.

Men den ser tøff ut da, og det er en faktor som ikke skal undervurderes. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man ordne boks opp/ned med andre midler.

Vekta på stativet er ikke spes. høg, så jeg liker det.

Jeg liker også tanken på slangebrenner som ikke trenger forvarming.

Coleman-kontakten min sier pakningene er av nitrille, så de skal holde.

Har desverre sett endel gummipakninger på nova og omni.

Gummipakninger er garantert å lekke etter noe bensinfyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.