Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistaver...hvor lange?


Hawkeye

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg fjellskistaver på Oslo Sportslager ( Swix mountain extreme). Det er sånne med langt korkhåndtak, for å kunne variere grepet og få forskjellig lengde på stavene.

Oslo Sportslager: " Vi anbefaler at fjellskistaver skal være litt kortere enn "racing" langrensstaver. De blir da behageligere å gå med. Kortere staver gjør også at man ikke blir så kald på hendene. Rekker de opp til under armhulen er de passe."

Jeg har prøvd dem nå og synes de er litt for korte, særlig ved traversering og litt dyp snø.

Noen som har synspunkter, evt erfaringer med disse?

Allan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stav til trening og konkurranse bruk (klassisk) skal være 30 cm kortere enn kropshøyde, eller ca skulderhøyde. Min erfaring er at fjellstaver skal være litt kortere, ca -35cm av kroppshøyde.

Til syvende og sist handler jo valg av utstyr om personlige behov. Så det som er nevn ovenfor kan for deg og mange andre være helt feil. Men for de aller fleste er dette det perfekte.

Hvis du synes stavene dine er for korte, ja, så er de for korte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stav til trening og konkurranse bruk (klassisk) skal være 20 cm kortere enn kropshøyde, eller ca skulderhøyde. Min erfaring er at fjellstaver skal være litt kortere, ca -25cm av kroppshøyde.

Til syvende og sist handler jo valg av utstyr om personlige behov. Så det som er nevn ovenfor kan for deg og mange andre være helt feil. Men for de aller fleste er dette det perfekte.

Hvis du synes stavene dine er for korte, ja, så er de for korte!

Uenig! grunnregelen for staver til konkurranse i Langrenn sier 20cm kortere enn kroppslengde til skøyting, 30cm kortere i klassisk og ca. 40cm til barmarkstrening. Jeg trives best med fjellskistaver som ligger litt over "barmarksnivå" men dette kommer ann på snødybde, snøtype og terreng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo til en viss grad snakk om smak og behag, men om staven er for kort og man løfter armen bare to cm for høyt noen hundre ganger, om ikke tusen, så kan det bli slitsomt. Hvor mye mer slitsom aner jeg ikke. Samme med om staven er for kort og man går men for bøyd overkropp for å kompensere. Føyer meg til essem og Jakobsen, men vet ikke hvordan dette forandrer seg med tanke på kroppslengde? Jeg er selv 183, stavene mine er vel ca 35 cm kortere enn meg, og jeg går i ulendt terreng med mye opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et par tretall som ble til totall! Er 175cm og har staver på 145cm, er ikke så god i hoderegning, men det får da være grenser.

Rettet opp tallene i innlegget mitt, men det har jo blitt kommentert. Håper du fikk svar på det du lurte på Hawkeye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.